Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skrev for en tid tilbake om 8-åringen min som ikke får nok faglige utfordringer.

Vi har hatt nok et møte med hans kontaktlærer og er omtrent like langt. Vi pekte på at gutten blir urolig og ukonsentrert når han blir så fort ferdig med de oppgavene han får tildelt. Det resulterer i uro og melding med hjem om at han forstyrrer i timen.

Læreren mener at gutten vår ligger på 3-4. trins nivå i norsk og matematikk og at det å finne vanskelige nok oppgaver til ham krever for mye av læreren for han må ta seg av de som ikke er så flinke.

"Men neste skoleår derimot, da blir det mye lettere for da skal jo hver enkelt elev få sin individuelle opplæringsplan" sier læreren. Hvordan han skal takle å utarbeide 20 indiviuelle planer vet ikke jeg.Det jeg vet er at gutten min må få lov til å lære i sitt tempo ellers mister han interessen for skolen.

Dette var bare en meningsytring i en sen kveldstime.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235676-manglende-utfordringer-i-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lærer selv, mener jeg at den læreren du refererer til, ikke gjør jobben sin.

Vi lærere skal til en hver tid sørge for at de som utpeker seg i begge ender av skalaen,skal få tilpasset opplæring; IOP (Individuell OpplæringsPlan).

Er det 1.klassing du har? DA er det sikkert riktig at det ikke er utarbeidet IOP, og at det blir det til neste år. Det tar jo _litt_ tid for læreren å finne ut av ting, også! Men likevel mener jeg at hvis det er riktig at din gutt er 3./4.klasse-nivå, så skal læreren sørge for at han har utfordring i matematikk. Det kan da ikke være SÅ vanskelig å finne oppgaver?

Sønnen min går i 1.klasse, og er langt foran de andre i skriving og matematikk. HAn får ekstraoppgaver i ekstrabøker stadig vekk! OG det går flott!

Gjest venter tredjemann

Som lærer selv, mener jeg at den læreren du refererer til, ikke gjør jobben sin.

Vi lærere skal til en hver tid sørge for at de som utpeker seg i begge ender av skalaen,skal få tilpasset opplæring; IOP (Individuell OpplæringsPlan).

Er det 1.klassing du har? DA er det sikkert riktig at det ikke er utarbeidet IOP, og at det blir det til neste år. Det tar jo _litt_ tid for læreren å finne ut av ting, også! Men likevel mener jeg at hvis det er riktig at din gutt er 3./4.klasse-nivå, så skal læreren sørge for at han har utfordring i matematikk. Det kan da ikke være SÅ vanskelig å finne oppgaver?

Sønnen min går i 1.klasse, og er langt foran de andre i skriving og matematikk. HAn får ekstraoppgaver i ekstrabøker stadig vekk! OG det går flott!

Så fint at det fungere i forhold til din 1. klassing.

Min erfaring er at dette varierer veldig.

Vår skole har greie lærere, men tempoet er så altfor lavt. Lesing/skriving lærer poden hjemme.

Som lærer selv, mener jeg at den læreren du refererer til, ikke gjør jobben sin.

Vi lærere skal til en hver tid sørge for at de som utpeker seg i begge ender av skalaen,skal få tilpasset opplæring; IOP (Individuell OpplæringsPlan).

Er det 1.klassing du har? DA er det sikkert riktig at det ikke er utarbeidet IOP, og at det blir det til neste år. Det tar jo _litt_ tid for læreren å finne ut av ting, også! Men likevel mener jeg at hvis det er riktig at din gutt er 3./4.klasse-nivå, så skal læreren sørge for at han har utfordring i matematikk. Det kan da ikke være SÅ vanskelig å finne oppgaver?

Sønnen min går i 1.klasse, og er langt foran de andre i skriving og matematikk. HAn får ekstraoppgaver i ekstrabøker stadig vekk! OG det går flott!

Sønnen min er nå straks ferdig med 2.trinn. Vi har helt fra han startet på 1. trinn jobbet med å få ekstra utfordringer til ham. Men det er vanskelig å nå fram.

Jeg ser det litt an når han starter til høsten igjen. Skjer det ikke noe mer da går jeg et hakk opp i systemet.

Jeg har noen ganger kommet med bøker oppgaver til læreren som jeg mener kan passe for mitt barn. Så har læreren flettet dette inn.

Hvis læreren har så lite å komme med nå, blir det neppe bedre senere. Jeg ville ikke blitt forundret om dere til høsten får høre at "til neste år..." Tror du det vil hjelpe å bytte klasse eller skole?

mvh

Sønnen min er nå straks ferdig med 2.trinn. Vi har helt fra han startet på 1. trinn jobbet med å få ekstra utfordringer til ham. Men det er vanskelig å nå fram.

Jeg ser det litt an når han starter til høsten igjen. Skjer det ikke noe mer da går jeg et hakk opp i systemet.

Det kan jo også være at læreren ser "mangler" som dere som foreldre ikke er kvalifisert til å se!

Ikke for å være frekk, altså, men det er andre ting som teller enn kun det å kunne talla og legge sammen 2 og 3... Noe er pugget kunnskap, noe annet er tallforståelse.

Jeg sier ikke at dette gjelder dere, og deres sønn, men av og til (ganske ofte faktisk) ser vi lærere andre ting ved elevene som foreldre ikke kan se. Ting som _må_ være "inne" før vi går videre til matematikk på 2. trinn, f.eks.

Men det er synd at dere som foreldre da får forståelse av at det dere sier ikke når inn! Læreren burde da heller forklart dere litt om dette, og ikke bare avfeid dere. Det er jeg helt enig i!

Annonse

Det kan jo også være at læreren ser "mangler" som dere som foreldre ikke er kvalifisert til å se!

Ikke for å være frekk, altså, men det er andre ting som teller enn kun det å kunne talla og legge sammen 2 og 3... Noe er pugget kunnskap, noe annet er tallforståelse.

Jeg sier ikke at dette gjelder dere, og deres sønn, men av og til (ganske ofte faktisk) ser vi lærere andre ting ved elevene som foreldre ikke kan se. Ting som _må_ være "inne" før vi går videre til matematikk på 2. trinn, f.eks.

Men det er synd at dere som foreldre da får forståelse av at det dere sier ikke når inn! Læreren burde da heller forklart dere litt om dette, og ikke bare avfeid dere. Det er jeg helt enig i!

Det er klart at han ikke er mester i alt, men han ligger over gjennosnitt i de aller fleste fag i følge kontaktlærer. Det eneste han ikke er så god i er rettskrivning og det trener vi en del på hjemme.

Vi har vært inne på tanken om klassebytte, vi har et mye bedre inntrykk av en av de andre lærerene på trinnet og det får vi også bekreftet fra foreldre som kjenner begge lærerene.

Å bytte skole tror jeg ikke er så lurt, gutten vår er veldig vàr overfor endringer og bruker lang tid på å bli trygg i nye omgivelser

Det er klart at han ikke er mester i alt, men han ligger over gjennosnitt i de aller fleste fag i følge kontaktlærer. Det eneste han ikke er så god i er rettskrivning og det trener vi en del på hjemme.

Vi har vært inne på tanken om klassebytte, vi har et mye bedre inntrykk av en av de andre lærerene på trinnet og det får vi også bekreftet fra foreldre som kjenner begge lærerene.

Å bytte skole tror jeg ikke er så lurt, gutten vår er veldig vàr overfor endringer og bruker lang tid på å bli trygg i nye omgivelser

Går han i 1.klasse? Og dere trener på rettskriving hjemme?

Hm, DET hadde jeg IKKE villet gjøre! Da tar dere fra ham den muligheten til å gjøre "noe fornuftig" på skolen, også!

NEI, han er nå ferdig med 2. trinn.

Akkurat. Det stiller saken i et annet lys, ja!;-) Jeg trodde han gikk i 1.klasse.

Som lærer i 2.klasse burde h*n oppfattet signalene for lenge siden! Og IOP skulle iallefall vært på plass dette året.

Konklusjon: Jeg er helt enig med deg! OG skjønner din frustrasjon. Jeg ville mast og sørget for å gjøre læreren oppmerksom på manglende IOP fra tidlig i neste skoleår. Det er lærer pliktig til å gjøre!

Lykke til!

Jeg har en sønn som også er ferdig med 2.trinn nå, og som er av samme "kaliber" som din.

Og vi har i perioder hatt problemer med at han rett og slett kjedet vettet av seg på skolen.

Det viste seg at det er stor uenighet i lærerkollegiet på skolen hvordan de skal forholde seg til ekstra flinke elever.

Læreren til min 2.klassing så tydelig at at sønnen min ikke fikk utfordringer med 2.trinns pensum, og ville gi ham oppgaver der han var kunnskapsmessig, dvs 4.trinn.

MEN der møtte hun motstand fra flere av sine kolleger. De mente at hvis han fikk vanskeligere oppgaver nå, så ville han kjede seg når han kom i 5.klasse!!! Hæh?! var vår reaksjon på det resonnementet. Skal han IKKE få oppgaver tilpasset sitt nivå nå fordi han KANSKJE vil komme til å kjede seg når han kommer til et høyere klassetrinn?

Uansett, min sønns lærer fikk vår fulle støtte på å gi ham tilpassede oppgaver, og det har fungert kjempefint! Han har endelig fått noe å bryne seg på, og har nå følelsen av å lære noe på skolen.

Jeg tror ikke læreren legger så veldig mye ressurser i å tilrettelegge oppgavene for min sønn. Hele klassen har uansett ikke samme mattebok eller lesebok, så jeg kan ikke skjønne at deres lærer ikke kan klare dette. Dessuten vil sønnen din la være å forstyrre de andre dersom han har noe vettugt å ta seg til. Og det vil jo gjøre timene enklere for læreren.

Lykke til!

Gjest og slik skal landet bygges

Velkommen til Den Norske Enhetsskolen ™ - en for alle og alle for en. Her skal ingen lære for mye, for da skyver man bare problemene foran seg. Når alle kommer (ned) på samme nivå, DA blir alt så mye bedre da. Årskull etter årskull med evnerike unger opplært i passivitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...