Gå til innhold

Er dette angst at hjertet løper løpsk om natten?

Anbefalte innlegg

Gjest Kjempesliten og nedkjørt

Jeg er en voksen dame. Har fire barn og samboer. Har mistet et barn i krybbedød. Har gjennom flere år hatt mye belastninger og nedturer. Dette går på bekymring av alle slag både for meg selv og barna. Har dårlig nettverk innen familien. Har 2 brødre som er narkomane. Den eldste datteren min (19 år) er jeg svært engstelig for pga hun virrrer fra det ene til det andre. Den nest yngste har vist en atferd med lyving og stjeling. Den minste har vært meget aktiv og har trengt lite søvn. Selv har jeg store søvnproblemer, som går ut på at jeg kan ligge våken i timesvis, og våkne gang på gang hele natten igjennom. Har aldri brukt medikamenter. I det siste halve året har jeg fått en ubehagelig følelse om natten. Dette går ut at når jeg sovner våkner jeg brått med hjertet i halsen, det dunker kjempefort, og jeg får følelsen av å ikke få puste, dette skjer gang på gang gjennom natten.

Jeg gikk så til lege som målte om stoffskiftet var høyt, det var det ikke. Tok så EKG, men alt normalt. Legen mente det var indre spenninger som kom av langvarig stress. Jeg fikk ingenting for dette, ei heller tilbudt noe. Sa bare at jeg måtte lære meg avspenning.

Jeg har nå sommerferie, og prøver å slappe av, men det samme skjer likavel om natten. Nå er jeg så sliten av dette, at jeg ikke vet om jeg klarer dette mer. Har jeg angst eller? Hva kan hjelpe meg?

Fortsetter under...

Gjest mamma'n hans

Jeg har det samme som deg, fikk samme svar og ingenting mer. Går nå rundt og samler mot til nok en prat med legen for å få mer utredning. Har verken lyst eller tid til å dø om natta bare fordi om legen mener jeg er frisk og at det sikkert er psykiatri. Ærlig talt, ville han/hun sagt det samme til en mann på vår alder? Tror ikke jeg!

En annen ting er at jeg som vanlig må spørre - har du vurdert om det kan være adhd i familien din? Jeg spør alltid om det, for jeg oppdager at mange ikke har vurdert mulighetene for det selv om man ser at flere i en familie ser ut til å slite med sosial tilpasning, uro, rusmidler etc. Det _kan_ være udiagnostisert eller ubehandlet adhd i noen av tilfellene, så det bør man alltid tenke på.

Jeg har, når det gjelder hjertet, å be om å få en monitor som jeg kan ha i 24 timer slik at legen ser at noe skjer. For som deg, regelrett våkner jeg av "hjertestans", mister pusten og må sette meg opp for å føle meg bedre.

Også jeg har levd med stress lenge, det virker nesten som om hjertet mitt ikke tåler at jeg tar det med ro, for om dagen merker jeg mindre til det enn når jeg setter meg ned eller ligger. Jeg kommer tilbake til deg om jeg får et svar på hva jeg sliter med! Det kan også være hormoner (overgangsalder?)- men som sagt, jeg vet ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...