Gå til innhold

Positivt med ADHD!

Anbefalte innlegg

ADHD med suksess

Ikke vær fokusert på negative temaer rundt ADHD, se de positive verdiene hos ditt barn! Jeg har vokst opp i et trygt og ressurssterkt hjem og har selv diagnosen ADHD. I dag er jeg i slutten av 30 årene, har en fantastisk mann gjennom 16 år og 2 flotte barn, ett med ADHD. Jeg har en toppjobb i norsk næringsliv og kjenner mange i slike stillinger som er "skap-ADHD'ere", meg selv inkludert. Dette fordi ADHD er forbundet med kraftigere fordommer enn andre minoritetsgrupper som f.eks homofili (narkotika, fengsel, alvorlig kriminalitet, hjerneskade etc.).

Jeg har mange sterke sider som leder spesielt grunnet egenskaper knyttet til ADHD.

Hva med egenskapene til f.eks. Petter Stordalen; Krevende, følsom (bil i gave/ jobber for hjemstedet Skien i forbindelse med Norske Skog), energisk, kreativ, liker å snakke, sikkert litt rastløs, risikovillig med mer. Plutselig er slike egenskaper positive. Eller hva med Røkke eller frk Middefart?

Jens Stoltenberg har sagt i intervjuer at han er så ekstremt rotete at han glemmer papirer til møter, nøkler og klær, som statsminister er det noen som passer på ham hele tiden, noe han synes er "deilig"! - Søsteren havnet i en annen retning.

Les intervjuet med Zahid Ali fra Rikets Røst om hans kreativitet, rastløshet, rising på benet, huggorm i morens kjøleskap (gjentatte ganger) og rotter i klasserommet.

Man kan bli noe stor med ADHD, ADHD er et tilegg til normalen som kan utnyttes positivt.

Det skal litt til for å hoppe i fallskjerm, kjøre båtrace, ta sjanser og lede mennesker.

Å presse ADHD'ere inn i normalen er å knekke mennesker, ikke la det skje med ditt barn.

Lær ditt ADHD barn arbeidsmetoder som fungerer, utnytt potensialet og la andungen bli til en fantastisk svane.

Jeg har vært omtalt i media flere ganger og det er ikke måte på energi, engasjement og suksess, de skulle bare vist........

Lykke til, med hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235803-positivt-med-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mor som ikke klager over ADHD-diagnosen

Flott innlegg og så riktig så riktig!

Har selv en adoptivdatter på 12 som er utrolig ressurssterk, blant annet ekstremt kreativ, praktisk og arbeidsglad. Hun vil nå langt, til tross for sin ADHD og kollosale mattevansker. Hun (og jeg) er åpen rundt hennes ADHD, noe som gagner henne, både i skole og fritid. Bare hvis "vi" kommer ut av skapet kan vi forandre folks oppfatning av hva ADHD er/kan være. Min stolte jente pleier å åpne med følgende setning når hun skal fortelle om ADHD: "Jeg kaster ikke stoler".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235803-positivt-med-adhd/#findComment-1816714
Del på andre sider

Akkurat dette er jeg litt opptatt av også. At sønnen min skal vite at han har muligheter til å klare seg bra.

Så jeg har laget en liten "utklippsperm" til ham med intervjuer etc. med berømte personer som har ADHD.

Og andre opp gjennom historien, som ikke fant seg til rette på skolen, men nådde langt allikevel.

Jeg tror allikevel at det er viktig at vi som foreldre er klar over hva vi vil forebygge.

Men permen er sønnen min altså veldig glad i. Der er det bl.a. intervju med forfatteren av ungdomsserien "Phenomena". Og det aller største forbildet per i dag, er selveste Ty Pennington fra Ekstrem Oppussing. Han er visstnok råkul. :-)

En viktig motvekt til statistikker om kriminalitet, rus og andre problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235803-positivt-med-adhd/#findComment-1817938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...