Gå til innhold

Søvntrøbbel-blir snart sprø

Anbefalte innlegg

sommerogsol1365380991

Har skrevet om smokk-avvenning tidligere, men trenger egentlig råd om søvn nå.

Snuppa på 3 år våkner fortsatt like mye om natta, etter 5 dager uten smokk.

Problemet er: Når hun våkner, skriker hun og er sinna, kan ligge å sparke av sinne, istedenfor å bare stå opp og gå inn i senga vår, som storesøster gjorde når hun var 3.

Hvorfor må hun absolutt bare bli liggende i senga og skrike? Hvis vi ber henne komme inn til oss bare overhører hun oss og skriker enda høyere. Går jeg inn og klapper litt på henne, legger hun seg ned og sovner (tror jeg), men når hun merker at jeg ikke er der lenger våkner hun igjen etter 10-15 min. og skriker igjen til jeg kommer.

Da må jeg bære henne inn i sengen vår, orker jo ikke stå opp hele natta når vi skal på jobb dagen etter.

Skjønner ikke hvorfor hun absolutt må skrike så veldig, kan hun ikke bare stå opp og komme til oss?

Har vurdert å bare la henne skrike, men da bare står hun opp og står inne på rommet sitt og skriker til vi kommer.

Da vet jeg jo at hun ikke stopper å skrike heller, for hun ligger jo ikke i sengen sin.

Har vært sånn til og fra siden hun ble født, det går jo aldri over!

Har håp om at det hjelper når hun blir 4, for da går det kanskje an å snakke med henne (hun er nettopp fylt 3, og kan ikke gjøre avtaler med henne enda, hun er ikke interessert, nekter også å gå på do for tiden, selv om hun kan hvis hun vil.

Har sagt at hun kan ha på truse hvis hun går på do, ja sier hun, men nekter likevel å gå på do. Da sier jeg at da må du ha på bleie, nei sier hun, og sånn holder vi på til jeg må tvinge på henne bleia:)

Fortsetter under...

Dette høres da utrolig slitsomt ut!! Jeg hadde blitt helt rusk om vi skulle hatt det slik i fire år..

Har du snakket med legen og vurdert en kur med vallergan? Vallergan er ikke sovemedisin men et klødempende middel (allergimedisin) som har den kjekke bivirkning at barna blir trøtte:-) Dere har jo prøvd alt mulig for å få jenta til å sove og da ville jeg helt klart gått for en vallergankur, for å se om det nytter å snu sovemønsteret til jenta. Vår lege forklarte at dette ikke var et middel man brukte 2-3 netter, fordi det tar mye lengre tid å snu et dårlig sovemønster. Minimum 2-3 uker fikk vi høre. Minsten her gikk på det i flere måneder og det hjalp virkelig. Han hadde ikke noe gråting på natta men startet dagen i 1-2tida om natta. Ikke så kjekt det heller.... Vi merket at gutten ble mye tyngre på dagitid den første tida, men valgte likevel å fortsette kuren. Det er jeg veldig glad for.

Det er blitt ganske så vanlig å bruke vallergan ved søvnproblemer og middelet har ingen skumle bivirkninger. Noen ser det kanskje som et nederlag å måtte ty til legemidler for å få barna til å sove, men jeg synest det er en god løsning når alt annet er prøvd. Både barn og foreldre får det mye bedre med regelmessig og god nattesøvn. Ei niese av meg brukte dette i to år før hun fant sin soverytme og jeg kjenner til mange barn som har brukt det over langt tid.

Håper det løser seg for dere på en eller annen måte. Dere må være fryktelig slitne:-(

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...