Gå til innhold

Hva synes dere om mobiltelefon til snart 7 åring?

Anbefalte innlegg

oppptimisten

Jeg er bare SÅ i tvil..

Skal -skal ikke?... Hun er snart 7 år og stadig på farten i nabolaget. Vi vil gjerne vite hvor hun er, da vi bor litt borte fra boligfeltet der de fleste vennene hennes bor. Det er litt pes for henne å løpe hjem og si i fra dersom hun går fra ett sted til ett annet. (nå snakker jeg ikke om noen meter altså, men om hun går inn til noen andre, eller løper til kiosken som ligger ett stykke unna...)

Hittil har det stort sett fungert greit at hun får låne telefonen og gi beskjed om hvor hun er, men av og til glemmer hun seg bort og vi går her og lurer på om alt er greit...

Forsøker å ikke være fullstendig hønemor og bekymre meg over alt, men har nå altså begynt å vurdere mobiltelefon for å slippe dette. Galskap eller fornuft?

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg har en 7-åring, og jeg ser deres behov for å få tak i ham, særlig hvis dere bor et stykker borte fra de andre kameratene.

MEN - jeg synes det for tidlig med mobil for en 7-åring. Skjerp heller inn rutine på at han skal låned telfonen der han er og gi beskjed.

Jeg synes det holder for min syvåring å ha ansvar for en nøkkel. En mobiltelefon må også tas mer opp av lomma enn en nøkkel, og deretter større risiko for å bli mistet.

Og så synes jeg sånn prinsipielt at ungene skal være _barn_ så lenge som mulig - og at ungdomstida (med bl.a. mobil) kommer fort nok.

Når er det greit da med mobil? Nei - si det.... Ikke før 10 år i alle fall, kanskje 12 år?

Spør meg om et par år!

Jeg lærte sønnen min klokka i stedet. Han får klar beskjed om når han skal komme hjem - ikke nødvendigvis for å BLI hjemme, men når han skal stikke innom for å si fra om hvem han er sammen med osv. Han kan også telefonnummeret hjem, slik at han kan ringe hjem og argumentere mot avtalen, f.eks. hvis han er hos en kamerat på lørdager :-)

Han er 7 år og ikke spesielt påpasselig med hvor han har ting (men klokka sitter jo fast på armen). Mobil får han ikke på noen år.

Og mora hans er en iskald fisk som i det lengste tror at alt er bra.

Jeg har en som er 7 år om et par dager, og han får ikke mobil. Han har såvidt begynt å ringe til kompisene for å avtale med dem, og vet ikke hvordan man slår nummeret engang tror jeg :-)

Jeg synes han er for liten, og jeg har stort sett oversikt over hvor han er. Hvis han skal besøke noen venner har han streng beskjed om å si til de voksne der når han skal hjem, og hvis ingen er hjemme der skal han komme hjem igjen.

Det har jo mye med hvordan man bor, hadde vi bodd i f.eks et rekkehusfelt med masse kompiser rundt oss, hadde han nok vært mer fri enn han er nå. Da hadde kanskje behovet vært der mer.

Gjest fridalida

Jeg har vurdert å utstyre 6-åringen med mobil. Vi bor i boligfelt hvor ungene løper "husimellom", og selv om vi terper "si i fra" så glemmer hun seg av og til.

Konklusjonen er derfor at hun sannsynligvis ikke vil klare holde orden på mobilen heller, så det har neppe noen hensikt.

Jeg tenker at hun skal få mobil når hun er 8, samme grensen har vi satt for rollerblades også.

Og hull i ørene når hun er 12.

Jeg har en 8-åring og han har ikke mobil. Jeg ønsker at han skal innarbeide rutiner på å si fra hvor han går på forhånd og å holde avtaler om tider før han får mobil. Jeg vil ikke lære han å bli avhengig av å bli ringt etter.

Annonse

Gjest prust

Jeg har en 8-åring og han har ikke mobil. Jeg ønsker at han skal innarbeide rutiner på å si fra hvor han går på forhånd og å holde avtaler om tider før han får mobil. Jeg vil ikke lære han å bli avhengig av å bli ringt etter.

Høres fornuftig ut!

Gutten min er stort sett flink til å si i fra hvor han er og komme hjem på rett tidspunkt. Men han har ikke spurt etter mobil, og det kommer ikke på tale på lenge ennå. Så vidt jeg vet er det bare ei jente i klassen som har det.

Det høres ut som hun kan ha nytte av en mobiltelefon, så da synes jeg det er fornuftig.

Galskap blir det ikke før man gir unger en mobil til NOK 10-12000,-.

En rimelig lettfattelig mobil med kontantkort vil være midt i blinken.

mvh

Gjest Mor Åse

synes de er for små. har en snart 8 åring og radiusen er ikke SÅ stor ennå, samt at det gir en falsk trygghet å ha mobil. kanskje den er slått av, lånte den bort en liten stund og glemte å få den tilbake, lyden ble slått av og hører ikke at den ringer etc...

da er det bedre å lære barna klokken og gi beskjed om at kl. 19 skal du hjem.

hvis du bruker lang tid på å hente barnet ditt hver dag, fordi han glemmer at han skal hjem, får du sette kl. 18.30 neste gang. da vil han nok klare å lære seg å passe tiden bedre. det går også an for barnet å si til de voksne som er i nærheten at de må minne han på å gå hjem kl. 19..

Gjest Elextra

Høres veldig riktig ut! Elste min er bare fem, men jeg tror jeg vil følge den linjen du nevner så lenge som mulig.

oppptimisten

Takk for innspill!

Det meste av det som er skrevet her er ting vi har tenkt selv også. Og stort sett så er hun jo flink til å gi beskjed. Men her om dagen brukte hun ca 1 time hjem fra skolen og det er ca 5 minutters normal gange til vanlig... Da hadde hun plukket skjell og blomster og stått og sett på en hund.... Tiden går og hun glemmer seg bort, mens mor er full av bekymring og løper fra vindu til vindu...

DA hadde det vært kjekt med en telefon.. ;-) (for min skyld altså... ;-)

Nei, det blir nok ikke ennå, selvom det kan være fristende, er jo egentlig prinsipiellt i mot det selv når de er så snå, men noen ganger er jeg fristet til å la prinsippene fare...

Gjest Elextra

Takk for innspill!

Det meste av det som er skrevet her er ting vi har tenkt selv også. Og stort sett så er hun jo flink til å gi beskjed. Men her om dagen brukte hun ca 1 time hjem fra skolen og det er ca 5 minutters normal gange til vanlig... Da hadde hun plukket skjell og blomster og stått og sett på en hund.... Tiden går og hun glemmer seg bort, mens mor er full av bekymring og løper fra vindu til vindu...

DA hadde det vært kjekt med en telefon.. ;-) (for min skyld altså... ;-)

Nei, det blir nok ikke ennå, selvom det kan være fristende, er jo egentlig prinsipiellt i mot det selv når de er så snå, men noen ganger er jeg fristet til å la prinsippene fare...

Frykter du ikke at mobilen kan bli en sovepute for begge og spesielt for henne?

Kfr. AV's innlegg nedenfor, jeg er veldig enig med henne.

Bare kom på en morsom episode ang det å avtale når man skal hjem..

En klassekamerat av guttungen var på besøk, han snakker ikke helt reint ennå, men kan klokka sånn noenlunde.

Etter at han hadde vært hos oss en times tid, spurte jeg når han skulle hjem igjen. Ungen ser helt forskrekket ut, og utbryter "ÅÅÅHHHH, det tan itte jeg huste!" Jeg sjekker med mora hans via SMS, og han skulle egentlig kommet hjem for 10 min siden, men han kan godt være litt til.

5 min etterpå kommer guttungen ut igjen og sier til meg mens han peker fortvilet på klokka "Jeg stulle hjem når den lange viseren sto der, men der står den itte lenger!"

Annonse

En klassekamerat av guttungen var på besøk, han snakker ikke helt reint ennå, men kan klokka sånn noenlunde.

Etter at han hadde vært hos oss en times tid, spurte jeg når han skulle hjem igjen. Ungen ser helt forskrekket ut, og utbryter "ÅÅÅHHHH, det tan itte jeg huste!" Jeg sjekker med mora hans via SMS, og han skulle egentlig kommet hjem for 10 min siden, men han kan godt være litt til.

5 min etterpå kommer guttungen ut igjen og sier til meg mens han peker fortvilet på klokka "Jeg stulle hjem når den lange viseren sto der, men der står den itte lenger!"

*ler*

Den var søt, da.

oppptimisten

Frykter du ikke at mobilen kan bli en sovepute for begge og spesielt for henne?

Kfr. AV's innlegg nedenfor, jeg er veldig enig med henne.

Jo jeg gjør det, og det er jo også derfor det ikke har kommet noen telefon til henne heller. Jeg har hele tiden vært bestemt på at hun skal bli litt større før den kommer i hus. Men så hender det at tanken dukker opp angående dette, og særlig nå på sommeren som de er mye ute. Men det kommer nok til å drøye en stund, nettopp på grunn av at vi har hatt de samme argumentene som mange har skrevet her.

Hun er jo stort sett flink til å gi beskjeder, og de fleste av foreldrene til vennene hennes har omtrent samme innstilling som oss ang. beskjeder og låning av telefon. Derfor blir det nok en stund til hun får sin egen mobiltelefon, men jeg syntes det var interessant å høre litt hva andre også mente om dette.

oppptimisten

Den var kjempesøt.. ;-)

Gjest Elextra

Jo jeg gjør det, og det er jo også derfor det ikke har kommet noen telefon til henne heller. Jeg har hele tiden vært bestemt på at hun skal bli litt større før den kommer i hus. Men så hender det at tanken dukker opp angående dette, og særlig nå på sommeren som de er mye ute. Men det kommer nok til å drøye en stund, nettopp på grunn av at vi har hatt de samme argumentene som mange har skrevet her.

Hun er jo stort sett flink til å gi beskjeder, og de fleste av foreldrene til vennene hennes har omtrent samme innstilling som oss ang. beskjeder og låning av telefon. Derfor blir det nok en stund til hun får sin egen mobiltelefon, men jeg syntes det var interessant å høre litt hva andre også mente om dette.

Det skjønner jeg!

Og hvem vet - kanskje biter jeg i meg alle mine tidligere argumenter når mine barn blir litt større.

Gjest Flystripa

Her i nabolaget har flere av ungene walkie-talkie. En type som heter Cobra(?) skal visst være ganske bra.

Noen jeg kjenner brukte forresten sånne på bilferie, da to biler kjørte sammen, en walkie i hver bil, 0,- i mobilregning :)

Vel jeg er litt uenig med de fleste her jeg da. Jeg har noen ganger satt hjemme med hjerte i halsen forde han ikke har kommet hjem til avtalt tid. Da har han gått hjem til barn som han vanligvis ikke er med. Etter å ha ringt til de han pleier å være med og alle dem er kommet inn for kvelden så blir jeg veldig redd for han.Om han da hadde hatt telefon så kunne jeg ringt å hørt hvor han var. Vi kommer nok til å gi han en gammel telefon nå. Vi skal kunn ha våre telefonnr. på telefonboken og sperre den slik at han kunn kan ringe de nr. Men han skal fremdeles passe tiden selv, men da har vi en mulighet til å ringe. Synst det er en god ide jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...