Gå til innhold

Dilemma..

Gjest ekkel episode var det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør ikke unger slikt med hverandre hele tida da? Her er slike episoder helt normale og ikke noe man snakker med foreldrene om men heller tar ungene og forklarer at slikt er ikke akseptabelt.

Dette er _ikke_ normal oppførsel. Som lærer er dette ikke noe jeg ville akseptert i hvertfall og ville tatt det langt mer alvorlig enn å latt det passere med et "Slikt gjør man ikke."

Gjest Thekla84
Skrevet

Avslutning eller ei, her burde skolen vært profesjonell og ringt uansett. Så inkompetente har ikke lærere lov å være!

Skrevet

Dette er _ikke_ normal oppførsel. Som lærer er dette ikke noe jeg ville akseptert i hvertfall og ville tatt det langt mer alvorlig enn å latt det passere med et "Slikt gjør man ikke."

Da har vi bare egentlig slått fast en gang for alle at muslimske unger fra visse land, ikke har normal oppførsel og at de er ganske opplært av eldre søsken.

oppptimisten
Skrevet

Nei, jeg trenger ikke vite alle konflikter mitt barn er i. På Meget generellt grunnlag, kan jeg si at unger ordner konflikter mellom seg på en meget adekvat måte. Fysisk uoverenstemmelser er ikke uvanlig i skole/barnehage. Men så er de små da, disse som skal lære og bli stor. Blir læringen mindre eller større om de voksne skal inn å gi reprimande som foreslått lenger ned?

Nei, jeg tror ikke det.

Jeg er enig med deg at voksne ikke skal blande seg uhemmet inn i barnas uoverensstemmelser, men lære seg å ordne opp selv om det er noe. Dette synes jeg er en god regel, men når det går på helsa løs, så synes jeg faktisk at noen må fortelle at sånn GJØR man bare ikke. Noe overser man, andre ting KAN man ikke overse. Og hvordan skal barn lære å oppføre seg om de ikke blir korrigert innimellom?

Skrevet

Nei, jeg trenger ikke vite alle konflikter mitt barn er i. På Meget generellt grunnlag, kan jeg si at unger ordner konflikter mellom seg på en meget adekvat måte. Fysisk uoverenstemmelser er ikke uvanlig i skole/barnehage. Men så er de små da, disse som skal lære og bli stor. Blir læringen mindre eller større om de voksne skal inn å gi reprimande som foreslått lenger ned?

Nei, jeg tror ikke det.

Om du vil ha en jungel, kan jo ungene bare får ordne opp selv.

Skal man lære de opp til å bli litt mer siviliserte trenges voksne grenser og inngripen iblant.

Når et barn tar kvelertak på et annet så det blir blåmerke er dette alt for alvorlig til å overlate til tilfeldig barnejustis.

mvh

Skrevet

Selvsagt ville jeg vite det !!! Noe annet er ikke akseptabelt!

Gjest ekkel episode var det
Skrevet

Da får jeg manne meg opp til en telefonsamtale. Skulle ønske lærerinna ville gjøre det da.. Jeg selv ville gjerne visst det om mitt barn hadde gjort det. Hadde reagert veldig om jeg ikke fikk vite det.

Skrevet

Da har vi bare egentlig slått fast en gang for alle at muslimske unger fra visse land, ikke har normal oppførsel og at de er ganske opplært av eldre søsken.

Hvor de kommer fra er jo fullstendig uinteressant. I det norske samfunnet er det ikke akseptabelt å gå rundt å ta kvelertak på hverandre. Tror vi som samfunn ville tjent mye på at dette ble tatt mye mer tak i i skolen heller enn å la det passere som "kulturforskjeller".

Skrevet

Hvor de kommer fra er jo fullstendig uinteressant. I det norske samfunnet er det ikke akseptabelt å gå rundt å ta kvelertak på hverandre. Tror vi som samfunn ville tjent mye på at dette ble tatt mye mer tak i i skolen heller enn å la det passere som "kulturforskjeller".

Men alle offentlige etater er jo så opptatt av kulturforskjellene. Det er jo det jeg får som svar når jeg sier at ungene er utrolig fæle med hverandre her.

Gjest kløverblomst
Skrevet

Jeg misliker sterkt at foreldre skal ordne opp på den måten. Det er skolens ansvar å si i fra til foreldrene, og jeg syns ikke andre foreldre skal oppnevne seg selv til "politi".

Jeg vil gjerne vite hva barna mine gjør, men ikke på DEN måten. Mye fordi det er usikkert hvor "nøytral" du er, som forelder til det andre barnet. De fleste foreldre tar sitt eget barns parti.

oppptimisten
Skrevet

Da får jeg manne meg opp til en telefonsamtale. Skulle ønske lærerinna ville gjøre det da.. Jeg selv ville gjerne visst det om mitt barn hadde gjort det. Hadde reagert veldig om jeg ikke fikk vite det.

fortell hvordan det går da ;-)

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Jeg er enig med deg at voksne ikke skal blande seg uhemmet inn i barnas uoverensstemmelser, men lære seg å ordne opp selv om det er noe. Dette synes jeg er en god regel, men når det går på helsa løs, så synes jeg faktisk at noen må fortelle at sånn GJØR man bare ikke. Noe overser man, andre ting KAN man ikke overse. Og hvordan skal barn lære å oppføre seg om de ikke blir korrigert innimellom?

Det er ikke snakk om å korrigere atferd eller ikke. Jeg mener bare at jeg ikke trenger beskjed om slike episoder i skolen/barnehagen. Min erfaring er at de voksne i barnehagen og i skolen tar slike utfordringer når de dukker opp.Mitt barn trenger ikke meg i tilegg, lenge etter episoden til å si at sånn gjør vi ikke.

I barnehagen der hvor barna har gått, har de som en regel at de ikke forteller foreldrene om konfliktene barnet har i barnehagen. De vektlegger positiv konflikthåndering, evt med hjelp av voksne. De mener barna har en rett til å være seg selv i barnehagen og at vi ikke har en rett på å vite hva baret tilenhver tid gjør/ikke gjør.

Derimot var barnehagen kjempeflink til å si i fra, dersom et barn hadde atferd over tid som var bekymringsfull. Ikke de episdoene som skjedde en gang eller to.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Hvilket barn går gjennom barnehage og skoletiden uten EN skikkelig kragel med lugging, spark, snøbasking, kvelertak, spyle vann, stoppe sykkelen, sandkasting, erting,etc etc

Nå mener jeg ikke "hverdagskranklingen", men den som skjer en gang eller to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...