Gå til innhold

Om sukker i barnehagen og inkonsekvens

Anbefalte innlegg

Gjest kløverblomst

I vår barnehage prøver de innimellom å sette fokus på kosthold. Stort sett ganske mislykket, men de prøver nå i allefall. :-)

Men så dukker det opp noen paradokser, som jeg syns blir veldig inkonsekvent og merkelig.

For eksempel - avdelingen skulle på tur. Det var 25 grader og sol, og barna måtte bære sin egen sekk med ekstra klær og drikke. Jeg spurte om det var greit at barna hadde med seg saft (til og med sukkerfri...) siden saft som har ligget i sekken i 25 varmegrader er drikkende, men det er ikke vann.

Og nei og nei, du grusomme tid, saft??? Nei det går da ikke an.

Vel - vi fylte opp med saft likevel, vi, i og med at vi var blitt bedt om å sørge for flaske med drikke. Så vi tok avgjørelsen i strid med barnehagens "råd".

Turdagen kom, og det var VELDIG varmt. Mange av barna orket ikke drikke lunka vann, og ble veldig slappe. Så skulle de kose seg med lunsj ute. Og vips - pølser og saft! Og etterpå fikk de is. :-)

Min sønn var en av tre som hadde med saft på egen flaske - og de voksne hadde bare kommentert at det var nok lurt.

Så barnehagen - de kan servere saft og is og pølser - men fy oss om vi gjør det samme? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/235994-om-sukker-i-barnehagen-og-inkonsekvens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest surreal

Oida.. haha.. Snakk om inkonsekvent ja... Var det samme person som uttalte seg også?

Vi også fokus på kosthold - og til vanlige dager ber vi foreldrene om å kun ta med vann på drikkeflasken. Denne kan da stå i kjøleskapet om barna vil ha litt kjøligere vann (får selvsagt fra springen også, men det er ekstra stas med egen flaske).

På TURDAGER derimot, er det helt fritt frem for hver enkelt å bestemme hva de vil ha med. Man må da kunne kose seg litt...

Tips: Fyll ei vannflaske (i plast) halvfull med vann dagen før turen. Legg den deretter på skrå i fryseren. På morraen på selve turdagen tar du opp flaska og fyller den full med vann. Dette holder seg kaldt lenge pga >"isbiten" i vannet. Vips, så har barnet kaldt vann på turen. Dette er kjempepopulært hos oss. Datterea vår i 1.kl. har spurt flere ganger om vi kan lage sånn kaldt vann til dagen etter.

Tips: Fyll ei vannflaske (i plast) halvfull med vann dagen før turen. Legg den deretter på skrå i fryseren. På morraen på selve turdagen tar du opp flaska og fyller den full med vann. Dette holder seg kaldt lenge pga "isbiten" i vannet. Vips, så har barnet kaldt vann på turen. Dette er kjempepopulært hos oss. Datterea vår i 1.kl. har spurt flere ganger om vi kan lage sånn kaldt vann til dagen etter.

Annonse

Tips: Fyll ei vannflaske (i plast) halvfull med vann dagen før turen. Legg den deretter på skrå i fryseren. På morraen på selve turdagen tar du opp flaska og fyller den full med vann. Dette holder seg kaldt lenge pga >"isbiten" i vannet. Vips, så har barnet kaldt vann på turen. Dette er kjempepopulært hos oss. Datterea vår i 1.kl. har spurt flere ganger om vi kan lage sånn kaldt vann til dagen etter.

Lurt!

Gjest Mor Åse

skriver under på denne, slik gjør vi det også og barna elsker det!

Smart!

Den skal jeg kopiere til neste tur :0)

Gjest Samfunnskritiker

Min erfaring er ikke i tråd med din erfaring. Når jeg har med gruppa med barn i skogen, enten orientering eller bare barneleker, blir barna veldig slitne, og svette og drikker i grunn hva det skal være, også varmt vann.

Selv syns jeg det er ingenting som er bedre enn vann, gjerne varmt vann på slik dager. (Og i ørkenvandring .f.eks).

Av og til gjør varm vann bare helt susen, slik er det med barna også!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...