Gå til innhold

ferietur med bare ett av barna

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Er i en situasjon der vi er invitert til min venninne i utlandet, hun har en datter på samme alder som min. Jentene er også veninner.

Har veldig lyst, men å reise med hele familien blir veldig dyrt. Dessuten tror jeg ikke minstemann ville trives så veldig godt med den lange flyturen. Allikvel er jeg litt i tvil om det er riktig å la bare en av barna få oppleve denne reisen, urettferdig, liksom. Er jo litt rett for å forskjellsbehandli ungene. Og da får jo ikke pappaen den opplevelsen, heller. Men jeg blir veldig skuffet dersom det ikke blir noen tur....

Hva ville DU gjort? Barna er 4 og 7, det er den eldste som evnt får være med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236009-ferietur-med-bare-ett-av-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Et vennepar av oss delte seg på den måten for et par år siden. Da reiste mor og eldstemann (som da var ca 7 år) til New Zealand for å besøke slektninger. Far og minstejenta (ca 3) tok en annen ferietur som både var kortere og billigere. De mente da at hun minste var for liten for å reise så langt med fly og ville ha for liten glede av en såpass dyr tur.

For dem gikk det helt fint. Hadde det vært mine barn, hadde det vært viktig for både meg og de barna som ikke fikk være med, at de fikk noe annet i stedet (en annen tur e.l. med pappaen).

Jeg ville dratt med det eldste barnet, og sørget for at faren og yngstebarn gjorde noe morsomt og spennende i mens, dro på hyttetur med teltovernatting, tivoli eller lignende.

Jeg synes ikke det er noe problem at bare ett av barna er med på en slik tur. det er kanskje et større problem hvis en stor del av ferien blir okkupert, slik at familien ikke får tilbragt så mye tid sammen.

Vi hat tatt med eldstemann på tur til utlandet allerede, med beskjed til de yngre søsknene at når de blir så og så gammel er det deres tur til å få en alenetur med mor og far. Nr to skal snart avgårde, og sistemann glder seg vilt til han blir så gammel, for da blir det hans tur.

Så hvis du bestemmer deg for å dra med eldstebarnet ditt, kandu f.eks. love den yngste at han også skal få være med når han blir litt større.

Annonse

Gjest efoll

Jeg synes ikke det er noe problem at bare ett av barna er med på en slik tur. det er kanskje et større problem hvis en stor del av ferien blir okkupert, slik at familien ikke får tilbragt så mye tid sammen.

Vi hat tatt med eldstemann på tur til utlandet allerede, med beskjed til de yngre søsknene at når de blir så og så gammel er det deres tur til å få en alenetur med mor og far. Nr to skal snart avgårde, og sistemann glder seg vilt til han blir så gammel, for da blir det hans tur.

Så hvis du bestemmer deg for å dra med eldstebarnet ditt, kandu f.eks. love den yngste at han også skal få være med når han blir litt større.

Det var et godt råd. Dersom jeg og snuppa reiser, så skal jeg uten tvil følge det rådet.

Gjest Mor Åse

jeg har reist før med bare eldstejenta.

synes da yngstejenta var for liten til å være med, samt at det var mye farting og opplegg vi måtte være med på.

kan ikke pappa og yngstemann gjøre noe koselig sammen mens du og eldstebarnet drar på tur da?

jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for dette, alle blir nok fornøyde!

Gjest efoll

Jeg hadde reist, ja, og tatt med eldstebarnet. Forutsetningen er at far og minstebarnet også gjør noe ekstra de dagene.

Jeg skal foreslå det for pappaen, at han tar med seg den minste på noe annet gøy. Men i tilfellet hva? Det blir ikke før til høsten, og hva skal jeg foreslå som er morsomt på den årstiden?

Han elsker båter og sjørøvere, den minste. Kanskje en båttur, men er det ok i oktober?

Gjest efoll

jeg har reist før med bare eldstejenta.

synes da yngstejenta var for liten til å være med, samt at det var mye farting og opplegg vi måtte være med på.

kan ikke pappa og yngstemann gjøre noe koselig sammen mens du og eldstebarnet drar på tur da?

jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for dette, alle blir nok fornøyde!

Har du noe forlsag til hva pappaen og den minste i så fall kunne gjøre sammen? Det er i oktober, så mulighetene er mindre enn i juli...

Gjest Mom33

Jeg skal foreslå det for pappaen, at han tar med seg den minste på noe annet gøy. Men i tilfellet hva? Det blir ikke før til høsten, og hva skal jeg foreslå som er morsomt på den årstiden?

Han elsker båter og sjørøvere, den minste. Kanskje en båttur, men er det ok i oktober?

Hva med telttur/hyttetur? Kanskje de kan reise til et sted i Norge med en opplevelse som fenger barnet? Besøke noen?

Båttur i oktober høres litt kaldt ut, men det er kanskje litt forskjell på hvor i landet man bor.

La det bli pappans utfordring sammen med barnets!

Annonse

Gjest efoll

Hva med telttur/hyttetur? Kanskje de kan reise til et sted i Norge med en opplevelse som fenger barnet? Besøke noen?

Båttur i oktober høres litt kaldt ut, men det er kanskje litt forskjell på hvor i landet man bor.

La det bli pappans utfordring sammen med barnets!

Men det spørs om det blir noe av hvis ikke mor hjelper litt til med noen forslag....

Jeg hadde ventet til vi hadde hatt råd nok til å dra alle sammen.

Evt. at du tok med deg begge barna, et barn på 4 år koster vel ikke så mye ekstra ?

Jeg hadde ikke dratt på ferie med kun det ene barnet.

Nå aner ikke jeg hvaslags ferie hun skal på. Men uansett så tror jeg det kan bli veldig slitsomt å reise alene med to såpass små barn!

Da måtte de evt reist alle fire. Men siden det også er snakk om penger, og hun skal besøke sin venninne, så er kanskje ikke dette aktuellt.

Det er også ganske stor forskjell på en på 4 og en på 7 når det gjelder både selvstendighet og interesser. Og hvis jenta de skal besøke er på alder med den eldste, så tror jeg sjansene er store for at 4 åringen blir litt "5-hjul på vogna" blant barna, og dermed en ekstra "byrde" for moren.

Synes hun skal dra med god samvittighet med 7 åringen, og sørge for at den på 4 får en annen artig opplevelse istedet!

Det ville ihvertfall jeg gjort..

Gjest Mor Åse

Har du noe forlsag til hva pappaen og den minste i så fall kunne gjøre sammen? Det er i oktober, så mulighetene er mindre enn i juli...

hva med et lite hotellopphold til et barnevennlig hotell med basseng og artige aktiviteter?

eller ta toget til en annen kant av landet og oppleve en annen by? bergen, trondheim, oslo eller noe annet?

da kan jo pappa finne ut av barnevennlige aktiviteter. får sikkert rimelig rom et eller annet sted.

eller hva med å besøke venner/familie som man normalt ikke ser så ofte? eller å få besøk?

besøke bondegård er jo kjempestas da.

kinotur eller ut og spise på restaurant pleier også å være moro.

hva med barneteater?

Da du nevnte båter litt lenger ned her. Så tenkte jeg danskebåten, eller Kiel ferga eller noe sånt jeg da...

De fleste barna jeg kjenner synes det er spennede å reise med "stor" båt. Bare å være på båten, er ofte en opplevelse i seg selv.

Hva med å reise med color Fantasy f.eks?

Eller "miniferie" med hotel- overnatting og tivoli-besøk i København? Turer er sikkert ikke så dyre på den tiden heller, siden dette er litt utenom sesong.

Dessuten er man ikke så avhengig av været.

Men det kommer jo an på hvor du bor hen da...

Kanskje ikke så aktuellt hvis du bor langt fra stedene disse båtene går ifra..

Gjest Mom33

Men det spørs om det blir noe av hvis ikke mor hjelper litt til med noen forslag....

Ser en eller annen nevne togtur lenger oppe. Mine unger på 4 og 5 ELSKER å kjøre tog, så det hadde vært midt i blinken.

Hvis dere bor slik til at de kan ta nattoget et sted kan jo det være en kjempeopplevelse. Nattog en vei, dagtog hjem etter en opplevelse.

Tror det blir triveligere for alle parter om du bare tar med deg eldstejenta. Ser ingen problemer med å ta med bare et barn så lenge man sørger for at det jevner seg ut over tid.

Synes tvert imot at barn har godt av å lære at denne gangen var det Lises tur. En annen gang er det Pers tur.

En 4-åring merker ikke så stor forskjell på å reise til Tumbago eller Toten. Kan til og med hende 4-åringen vil verdsette Toten mest...

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...