Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Minstejenta er snart 4 mnd, mellomste 4,5 år og eldste snart 8 år.

Føler at tiden er så knapp og har så lite overskudd!

Minstejenta ammes en gang om natten, men sovner igjen med en gang.

Men, jeg har ofte problemer med å sovne igjen, og ofte sovner jeg kanskje 1 time før jeg skal stå opp for å hjelpe til med å smøre matpakker og få mellomstejenta avgårde til bhg (pappa kjører henne).

Så går dagen da, halvtrøtt og surrete her hjemme, med amming og litt rydding. Føler ikke jeg har noe "driv" i meg til å være effektiv, fordi jeg er så trøtt. Henger etter med husarbeidet hele tiden, og hybelkaninene formerer seg..

Hender jeg sover på formiddagen, men da er jeg ikke oppe og går før i 13 tiden

(får jo ikke lagt meg før i 10 tiden pga frokost og amming og jeg bruker tid på å sovne..)

.. og vips så skal jeg ut og hente mellomste i bhg!

Så er det middag, lek og legging og jeg er helt skutt når barna er i seng.

Håper noen kan si at jeg har bedre tider i møte!!! Og det veldig snart :-)

Tar gjerne i mot tips og gode råd for å få bedre overskudd og derved også komme i bedre humør!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236195-hvordan-f%C3%A5-overskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Privoriter tid til deg selv, ting du har lyst å gjøre. Det er vanskelig da tiden er knapp, men jeg tor alle er tjent med det. MAn får mer overskudd av å gjøre ting man syns om.

Jeg tror også de gangene du er skikkelig slikten, at det hadde gått an å bruke noen feriedager/avspaserin nå og da, evt sykmelding når du er i jobb.

Mitt beste tips er nok likevell, lei inn noen som kan ta helgevasken for deg, en gang i uka/ 14 dagen, kanskje er det noen andre som kan gjøre noe annet også?

Spis riktig, få deg frisk luft. Man blir mer slapp av å subbe rundt hjemme - det gjorde jeg i en lang periode fordi jeg var så sliten, men da jeg begynte å gå ut ble det noe bedre.

Dersom babyen sover når du står opp om morgenen, ville jeg vurdert å få pappa'n til å ta ansvaret for å gjøre klar de andre barna, slik at du kan sove. Han får vel til påkledning og matpakke selv.

Annonse

Tror det viktigste du kan gjøre er å finne tid til deg selv. Noe som bare er ditt, og noe du ser fram til. Det er ikke lett i en travel hverdag med barn. det kan f.eks være å gå seg en tur på kvelden, eller annen form for fysisk aktivitet. Det gjør bl.a. at du sover bedre om natten og over tid vil føle deg mer opplagt. Det er mer normalt å føle som deg i din situasjon enn å føle seg på topp. Men tror det er veldig viktig å finne seg små smutthull i hverdagen der du kan dyrke egne interesser, som f.eks.lese bok/slappe av/høre på musikk osv. Ansett vaskehjelp, eller la mannen din hjelpe deg. Kan mannen din ta barn og matpakker om morgenen slik at du kan sove når den minste sover? Eller smøre matpakker kvelden i forveien. Du gjør jo en jobb for felles barn om natten når han sover, så må han kunne gjøre en innsats alene om morgenen. Han har også vært med på å sette barn til verden!

Prøv bare å gjør det viktigste, og ikke ha for høye ambisjoner i den fasen du er i nå.

Og du: Hybelkaninene løper ikke fra deg!

Lykke til!

Privoriter tid til deg selv, ting du har lyst å gjøre. Det er vanskelig da tiden er knapp, men jeg tor alle er tjent med det. MAn får mer overskudd av å gjøre ting man syns om.

Jeg tror også de gangene du er skikkelig slikten, at det hadde gått an å bruke noen feriedager/avspaserin nå og da, evt sykmelding når du er i jobb.

Mitt beste tips er nok likevell, lei inn noen som kan ta helgevasken for deg, en gang i uka/ 14 dagen, kanskje er det noen andre som kan gjøre noe annet også?

Han kan vel ikke ta fri fra jobb når hun har barselspermisjon...(minstemann 4 måneder) :-)

Gjest dobba

Først bør du sjekke deg selv hos legen at alt er ok og at du ikke trenger ekstra jern for eksempel.

Deretter skal du lage deg tid til og begynne med trimming! Det høres helt fælt ut når man er trøtt hele dagen, men gjør man dette fast flere dager i uka så føler man seg bedre i kropp og sjel.

Enten melder du deg inn på sats e.l. eller slår deg sammen med ei venninne og går lang tur hver dag.

Jeg ville ha lagt de minste barna til klokka syv og latt pappaen legge størstejenta senere. Da er tiden din i en til to timer noen dager i uka og du gjør trimmingen din.

Noen liker også å sykle og det belaster ikke kroppen din unødig hvis du føler at du har vondter etter fødselen.

Uansett bør du få med deg en venn for å støtte hverandre til å gjøre dette.

Jeg synes det er et ork mange ganger å sette igang. Men samtidig merker jeg at hele meg får mer energi etter noen uker med trim regelmessig. Så det stemmer med fakta som man leser overalt at trim gir økt velvære og lyst til å gjøre andre ting videre.

Legg deg tidlig på kvelden i hverdagen slik at du sover godt. Pump deg gjerne i helgene slik at pappaen kan gi mat om natten til minsten. Og så kan han sove lenger om morgenen fordi du er uthvilt og kan stå opp tidlig.

Ta gjerne en kveld i måneden hvor du og din mann er alene sammen noen timer og spiser ute mens dere har barnevakt hjemme. Ta i bruk alt av familie og event. venner som kan trø til og passe barna litt. Venner med småbarn kan også avtale å passe hverandres barn en stund slik at alle kan få fri på rundgang en gang iblant.

Jeg har funnet ut at alt som bryter med det faste hverdagsmønsteret som man befinner seg i gir økt overskudd. Noe å se frem til og glede seg til.

Selvsagt blir alt bedre med større barn, men du skal også fungere her og nå, så start allerede i dag med planlegging!

Lykke til.

Siden pappa'n er hjemme kan ikke han smøre matpakker og både levere og hente på skole/barnehage da?

Dette er jo en situasjon som ikke varer for alltid. (For jeg forstår at det er greit å være to om morgenstellet.)

Dessuten kan vel hybelkaniner være hybelkaniner noen uker fremover?

Benytt deg av formiddagsluren til minstemann, og SOV!!! Du trenger det!

Kanskje du får såpass med overskudd at du kan ta en runde med støvsugeren på kvelden? Eller kanskje eldstemann på 8 kan gjøre det?

Forsøk å komme tidlig i gang fra morgenen av så du ikke blir gående og "subbe". Prioriter å komme ut i frisk luft, og prøv å finne på noe hyggelig å gjøre hver dag sånn at dagene ikke blir helt like. Treff venninner som også er hjemme med barn, gå på café iblant, eller noe annet du syns er hyggelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...