Gå til innhold

Dere med planlagt keisersnitt

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ei lita tulle for ett år siden. Etter en ganske lang fødsel ble det hastekeisersnitt. Etter en omgang med røntgen ble det konstatert for smalt/trangt bekken. Ved neste graviditet ble det anbefalt keisersnitt.

Ved forige keisersnitt kom det råmelk med en gang,og brystene ble fort fulle av melk.Tror det tok 2døgn før melka flommet over. c",) Tar det lengre tid hvis det er planlagt? Regner med at noen her har erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236229-dere-med-planlagt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen antagelser bare..

det aner jeg faktisk ikke noe om.

men ei jeg kjenner hadde hastekeisersnitt som deg, husker ikke årsaken, men hun lå mange timer i fødsel før det ble foretatt keisersnitt.

uansett; det tok veldig lang tid før melken kom og hun måtte pumpe og jobbe hardt i flere uker.

men, det som gjorde utslaget var at det kom ut en del koagulert blod ca 3 uker etter fødsel og DA flommet det over hos henne.

virker nesten som det har noe med at hele morkaken kommer ut? hvis de er nøye med å få ut alt, så trigger det visse hormoner til å produsere melk?

dette er bare antagelser, vet jo ikke....

Gjest printa

Jeg hadde planlagt keisersnitt 14 dgr før termin. Har aldri født på normal måte, så sammenligningen blir ikke helt riktig. Men siden du spør, begynte jeg å amme samme dag som keisersnittet ble foretatt.

Jeg tror ikke prosessen blir noe annerledes om barnet kommer den ene eller den andre veien;-)

Gjest ikke det

det aner jeg faktisk ikke noe om.

men ei jeg kjenner hadde hastekeisersnitt som deg, husker ikke årsaken, men hun lå mange timer i fødsel før det ble foretatt keisersnitt.

uansett; det tok veldig lang tid før melken kom og hun måtte pumpe og jobbe hardt i flere uker.

men, det som gjorde utslaget var at det kom ut en del koagulert blod ca 3 uker etter fødsel og DA flommet det over hos henne.

virker nesten som det har noe med at hele morkaken kommer ut? hvis de er nøye med å få ut alt, så trigger det visse hormoner til å produsere melk?

dette er bare antagelser, vet jo ikke....

Nei, om ikke hele morkaken kommer ut, så må det utskraping til, for eller blir det infeksjoner. Så morkaken blir nøye gransket så man skal være sikker på å få ut alt.

Jeg hadde planlagt keisersnitt og hos meg kom melken ganske fort. Men det var ikke så lett for jenta mi, stakkar. Hun hadde mye gulsot og lavt blodsukker og var veldig medtatt pga kraftige kynnere over lang tid, så hun sovnet ved puppen hele tiden.

Husker jordmødrene som veldig voldsomme. Og det ble mye stress. jeg var også så sprengt at det var vanskelig å få det til. Vi fikk det til med hjelp men for et mas. Derimot fant vi hverandre natt til dag 3. Da snek vi oss ut i vestibylen og satte oss i en krok helt alene. Hun tok puppen og vi koste oss begge 2. Etter den natten var det ikke noe problem heldigvis.

Annonse

Jeg hadde planlagt keisersnitt og hos meg kom melken ganske fort. Men det var ikke så lett for jenta mi, stakkar. Hun hadde mye gulsot og lavt blodsukker og var veldig medtatt pga kraftige kynnere over lang tid, så hun sovnet ved puppen hele tiden.

Husker jordmødrene som veldig voldsomme. Og det ble mye stress. jeg var også så sprengt at det var vanskelig å få det til. Vi fikk det til med hjelp men for et mas. Derimot fant vi hverandre natt til dag 3. Da snek vi oss ut i vestibylen og satte oss i en krok helt alene. Hun tok puppen og vi koste oss begge 2. Etter den natten var det ikke noe problem heldigvis.

Huffda, hørtes ikke noe særlig ut for lille babyen. Har tenkt på at kroppen "går glipp" av mye da den ikke kommer i gang med fødselen selv, ingen rier osv. Men jeg vet jo ikke hvordan det er med planlagt keisersnitt.

Jeg hadde planlagt keisersnitt 14 dgr før termin. Har aldri født på normal måte, så sammenligningen blir ikke helt riktig. Men siden du spør, begynte jeg å amme samme dag som keisersnittet ble foretatt.

Jeg tror ikke prosessen blir noe annerledes om barnet kommer den ene eller den andre veien;-)

Det er jo ganske stor forskjell med prosessene om barnet kommer den ene eller andre veien, særlig da det er planlagt keisersnitt. Det blir ingen veer osv. Har jo opplevd ett hastekeisersnitt så det vet jeg jo hvordan var. Og da kom melka fort :-) Men siden jeg har fått beskjed om at ved en evt neste graviditet blir det planlagt keisersnitt lurte jeg på om det liksom blir det samme med melka da.

Gjest printa

Det er jo ganske stor forskjell med prosessene om barnet kommer den ene eller andre veien, særlig da det er planlagt keisersnitt. Det blir ingen veer osv. Har jo opplevd ett hastekeisersnitt så det vet jeg jo hvordan var. Og da kom melka fort :-) Men siden jeg har fått beskjed om at ved en evt neste graviditet blir det planlagt keisersnitt lurte jeg på om det liksom blir det samme med melka da.

Det blir nok det samme. Ser på de andre svarene i tråden, og de er ganske entydige. (...det med ene eller andre veien. Tenkte på melka jeg da)

Keisersnittbarna er så fine og friske så...Lykke til!

Gjest prust

Jeg har fått tre barn. Første barn fødte jeg vaginalt, andre barn ved akutt keisersnitt og tredje barn ved planlagt keisersnitt.

Alle tre gangene kom melka fort - tror det var ca halvannet døgn etter fødselen. Hadde masse melk og alle tre barna sugde like godt.

Planlagt keisersnitt var utrolig rolig og avslappet i forhold til det akutte keisersnittet!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...