Gå til innhold

Forebygge sår ?


Gjest Lois

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er høygravid med mitt 2. barn, (termin 1.april), og har begynt å grue litt til ammingen. Sist gang jeg ammet fikk jeg åpne sår på begge brystvortene, og slet lenge. Når ting omsider gikk seg til, ammet jeg i 15 mndr. Jeg har store brystvorter, og de har blitt litt skjeve og rare i fargen etter forrige amme -periode. Nå er jeg som sagt høygravid, og brystene er allerede veldig såre. Det virker ikke som om jeg har melk i brystene, men de er veldig ømme. Er det normalt? Vil ikke det kunne gjøre at jeg får større amme-problemer denne gangen. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre sår denne gangen, (bortsett fra riktig amme-teknikk) ? Jeg blir veldig glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få tak i noen _skikkelig_ myke ullammeinnlegg i lanolinull ("lana" har noen kjempegode) og bruk disse,ikke papirinnlegg.Smør om nettene med en lanolinsalve (Purelan eller lignende) og bruk albuskjell på dagtid den første uka og ev senere om du blir mer sår.

Dette fungerte utrolig bra for meg.

Prøv også å la puppene få en pause når de får sår,pump litt om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Lois. Det er normalt å være øm i brystene. I tillegg til riktig sugeteknikk er god håndhygiene viktig. Si fra til personalet om din erfaring sist og vær påpasselig med når barnet blir lagt til brystet første gang. Vær tålmodig, la barnet få komme til brystet når det er klart og gaper høyt. Ofte skjer det at man blir litt for ivrig og tar brystknoppen og dytter det inn i munnen på barnet. Skade på brystknoppen kan skje allerede på fødestuen hvis man ikke er oppmerksom fra første stund. Ikke vær redd for å ta dette opp med personalet slik at de kan legge godt til rette for deg. Lykke til med fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På sykehuset bør du i starten kanskje ikke la babyen suge i mer en 5-10 min. av gangen på hvert bryst og heller gi pupp ofte. Som mor for første gang og men null peiling på amming, gikk jeg igang med ammingen på sykehuset ved å la gutten suge i 20-30 min. på hvert bryst i tillegg til at jeg ikke hadde helt riktig ammeteknikk. Gjett om jeg ble sår. Men da begynte jeg å amme med skjold og brukte dette en stund til sårheten ble bedre. Deretter ammet jeg annenhver gang med og uten skjold til jeg til slutt ble så bra at jeg klarte meg uten skjold hele tiden.

En annen ting er at du bør unngå ammeinnlegg av papir. Disse blir klissvåte og ligger og gnisser på brystvorten. Bruk heller ullinnlegg.

Ikke påsmør salve hvis du ikke allerede har blitt sår. Ta heller og klem ut litt melk og smør hele brystvorten din med dette og la brystet lufttørke.

Unngå såpe og kremer.

Be evt. om hjelp på sykehuset de første gangene du skal amme så de kan se etter om babyen suger riktig og ikke bare ligger å tygger på brystvorta di.

Uansett lykke til med ammingen. Det går sikkert bedre nå som du også har litt erfaring, ikke sant !?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...