Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skrev trådstarteren ang. rebelsk 5åring på sthans og er mildt sagt overveldet av responsen! Dette var første gang jeg prøvde meg på et innlegg her i forumet, og det skal nok ikke bli siste gang.

Det er tydelig at barneoppdragelse fenger og det er bra.

Utgangspunktet mitt var vel først og fremst å skrive av meg litt frustrasjon for så å få litt støtte der ute..(takk)...jeg føler meg i utgangspunktet veldig trygg på meg selv som oppdrager. Når det er sagt så var det spennende å lese kritiske betraktninger til hvordan jeg valgte å løse denne saken. Syns det er viktig med kritiske blikk!

Takk for responsen!

(ps. holder meg for saklig til å reagere på antyninger om at jeg slår barnet mitt...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Kjekt å høre at det er første gangs innlegg, med en slik respons!

Om det er jeg som har antydet at du slår barnet ditt, beklager jeg det. Det var i såfall ikke meningen. For det har jeg ikke noen grunnlag for å mene eller si noe om.

Men som du skjønner av innleggene, er det nok mange som er litt nyskjerrig på å høre litt mer...

Hvordan går det med dere?

hvilken læringseffekt hadde episoden på deg og barnet?

Legger folk for mye tolkninger inn i svarene/innleggene sine, og i ettertid, ville du gjort noe annerledes?

Nyskjerrige meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1813644
Del på andre sider

Gjest Morentilfire

Kjekt å høre at det er første gangs innlegg, med en slik respons!

Om det er jeg som har antydet at du slår barnet ditt, beklager jeg det. Det var i såfall ikke meningen. For det har jeg ikke noen grunnlag for å mene eller si noe om.

Men som du skjønner av innleggene, er det nok mange som er litt nyskjerrig på å høre litt mer...

Hvordan går det med dere?

hvilken læringseffekt hadde episoden på deg og barnet?

Legger folk for mye tolkninger inn i svarene/innleggene sine, og i ettertid, ville du gjort noe annerledes?

Nyskjerrige meg.

Hei! Ja, jeg håper du fortsetter å skrive om barneoppdragelse på dette forumet. I innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du valgte å ta barnet bort fra konfliktsitusjonen, time-out.

Det er jo det Nanny i Tv programmmene 'sos Nannyhjelpen' også sier.

Har du sett programmene, og hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1813764
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

Hei! Ja, jeg håper du fortsetter å skrive om barneoppdragelse på dette forumet. I innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du valgte å ta barnet bort fra konfliktsitusjonen, time-out.

Jeg har sett noen av programmene, to eller tre ulike konsept.Jeg husker ikke helt hva de heter, men det er de damene i hestehale og skjørt som flyger rundt, for å hjelpe familier som er kommet litt skeivt ut.

Jeg syns kanskje de bruker vell mye straff.Mye av det de gjør er satt inn i system, og burde vell kanskje vært bygd inn som automatisk handlingstrategier hos foreldrene, tenker jeg.

Det de derimot er flinke til syns jeg, det er å gi kontinuerelig tilbakemelding på all atferd. Det tror jeg barna er tjent med. De er veldig konkret på hva som forventes av barna, og sier klart i fra når noe er dårlig. Jeg syns de er flinke til å ta barna i å gjøre brae ting, fokusere på det som faktisk funker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1813788
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

oi sann, den var visst ikke til meg den..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1813805
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morentilfire

Jeg har sett noen av programmene, to eller tre ulike konsept.Jeg husker ikke helt hva de heter, men det er de damene i hestehale og skjørt som flyger rundt, for å hjelpe familier som er kommet litt skeivt ut.

Jeg syns kanskje de bruker vell mye straff.Mye av det de gjør er satt inn i system, og burde vell kanskje vært bygd inn som automatisk handlingstrategier hos foreldrene, tenker jeg.

Det de derimot er flinke til syns jeg, det er å gi kontinuerelig tilbakemelding på all atferd. Det tror jeg barna er tjent med. De er veldig konkret på hva som forventes av barna, og sier klart i fra når noe er dårlig. Jeg syns de er flinke til å ta barna i å gjøre brae ting, fokusere på det som faktisk funker.

Helt greit.

Ja, jeg er enig i at positiv feedback er ok, viktig. Men når barna er ute av indre kontroll, slår og sparker villt rundt seg, da trenger de hjelp. Det som skjer for mange, er at de voksne sprekker, kjefter og straffer på en måte de siden ikke føler seg vel med.

Det som er fint med Nannys timeout straff, er at den voksne beholder sin voksenrolle og kommer med en (etter hvert) forutsigbar handling, som å ta barnet vekk

for en avtalt tid.

Ved mine barns skole bruker de dette, og jeg er glad for å vite at de er omgitt av voksne

voksne som allikevel ikke er maktesløse.

Jeg tror tv programmene viser et veldig klipppet og redigert opptak. For jeg er helt enig med deg i at å være overfokusert på straff blir like feil.

- Uansett er dette et tema som

alltid er interessant og vanskelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1814252
Del på andre sider

Gjest Samfunnskritiker

Helt greit.

Ja, jeg er enig i at positiv feedback er ok, viktig. Men når barna er ute av indre kontroll, slår og sparker villt rundt seg, da trenger de hjelp. Det som skjer for mange, er at de voksne sprekker, kjefter og straffer på en måte de siden ikke føler seg vel med.

Det som er fint med Nannys timeout straff, er at den voksne beholder sin voksenrolle og kommer med en (etter hvert) forutsigbar handling, som å ta barnet vekk

for en avtalt tid.

Ved mine barns skole bruker de dette, og jeg er glad for å vite at de er omgitt av voksne

voksne som allikevel ikke er maktesløse.

Jeg tror tv programmene viser et veldig klipppet og redigert opptak. For jeg er helt enig med deg i at å være overfokusert på straff blir like feil.

- Uansett er dette et tema som

alltid er interessant og vanskelig.

Det er jo ingen enkel jobb, de har disse super nannyene. Det virker jo ut som om familiene der er kommet litt skeivt ut.

For å hente seg inn, er det nok viktig med "harde metoder", men jeg tror nødig behovet for samme fokus er nødvendig i forhold til normale familier og normale barn.

Forøvrig syns jeg barna i programmet ser mer lykkelige og harmoniske ut, etter at Nanny har vært på ferde. Et av hennes hovedpoeng, er vel at konsekvensene ikke skal være tilfeldig og uvilkårlig og det er bra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1814474
Del på andre sider

Det er jo ingen enkel jobb, de har disse super nannyene. Det virker jo ut som om familiene der er kommet litt skeivt ut.

For å hente seg inn, er det nok viktig med "harde metoder", men jeg tror nødig behovet for samme fokus er nødvendig i forhold til normale familier og normale barn.

Forøvrig syns jeg barna i programmet ser mer lykkelige og harmoniske ut, etter at Nanny har vært på ferde. Et av hennes hovedpoeng, er vel at konsekvensene ikke skal være tilfeldig og uvilkårlig og det er bra!

Så er vel filmene også klippet for å vise hvor GRUSOMT ALT var før nannyene kom og hvor FANTASTISK ALT ble etter at de hadde vært der...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1814809
Del på andre sider

Og de verste før-scenene sendes omigjen og omigjen og omigjen til det kjedsommelige...

Om man bare klippet riktig kunne nok de aller fleste familier i Norden trenge et halvt år med Nanny...

Men man må vel være ganske desperat for å slippe et TV-team inn i stuen, på kjøkkenet, badet og soverommet...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236279-dette-var-kjekt/#findComment-1814840
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...