Gå til innhold

Hvordan få barnet til å lære tysk?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig i at dette blir tøysete og ikke til barnets beste.

Moren min er norsk, faren min er fra et land i Sør-Europa. Vi bodde der til jeg var tre år, før foreldrene mine skilte seg og moren min flyttet til Norge sammen med meg.

Hun fortsatte å snakke språket til og med meg. Selvsagt ikke hele tiden, men når det passet seg slik. Og jeg er utrolig glad for at hun gjorde det! Hadde det ikke vært for at hun hadde gjort dette, hadde jeg ikke hatt noen mulighet til å snakke med slekten min i det landet faren min kommer, på den måten jeg gjør i dag. Å snakke med faren min på telefonen og de få gangene vi møttes iløpet av et år, hadde overhodet ikke vært nok.

Og dette var absolutt ikke noe jeg reagerte på da jeg var barn. Før vi flyttet til Norge, sjonglerte vi jo mellom språkene hele tiden, så hvorfor skulle man ikke kunne fortsette med det selv om man flytter?

"Barnet har større og viktigere behov enn å kunne tysk like godt som norsk".

Dette handler da ikke om å bytte ut et behov med et annet. Å snakke begge språkene, har da aldri betydd og måtte ofre noe. Og ingen forventer vel at man skal kunne begge språkene like bra, men mer enn vanlige fraser.

Jeg føler meg privilegert og heldig som er i stand til å snakke to språk.

Svaret mitt til deg havnet feil.

Rett overfor..

mvh

Fortsetter under...

Gjest Hun er like mye tysk

Tror nok du missforstår dette som var skrevet som respons på innleggene til "Hun er like mye tysk"

"Men å forlange at hun skal snakke tysk med barnet til daglig blir tøysete og ikke til barnets beste." Skrev jeg.

Det er ikke tøysete å vedlikeholde barnets annet morsmål. Det er en gave til barnet.

Men det er tøysete å forlange at en norsk mor bosatt i Norge i hovedsak kun skal snakke tysk med barnet. Er moren ikke tilstrekkelig hjemme i språket vil det gå ut over barnets totale språkutvikling.

Dessuten må jo barnet lære norsk også siden det nå bor i Norge.

En annen ting er at hva man enn gjør må man samtidig sørge for å bygge positive følelser hos barnet i forhold til språket. Skaper man avesjon er det kjørt.

mvh

Jeg har da aldri skrevet at moren i hovedsak skal snakke tysk til henne.

Gjest Elextra

Bor du i Oslo? I så fall - hva med å få barnet inn i barnehagen ved den tyske skolen? http://www.deutsche-schule.no/allgemeines/allgemeines_n.html

Har bekjente som har valgt å la barna gå på den tyske skolen, uten at de selv har særlig tilknytning til Tyskland. Eneste grunnen har vært at det skal være en meget god skole (og språket, selvfølgelig).

Gjest Elextra

Bor du i Oslo? I så fall - hva med å få barnet inn i barnehagen ved den tyske skolen? http://www.deutsche-schule.no/allgemeines/allgemeines_n.html

Har bekjente som har valgt å la barna gå på den tyske skolen, uten at de selv har særlig tilknytning til Tyskland. Eneste grunnen har vært at det skal være en meget god skole (og språket, selvfølgelig).

http://www.deutsche-schule.no/kiga/index_n.htm

Gjest Elextra

Ser først nå at du nevner at du ikke bor i Oslo.

Ellers hadde jo tysk barnehage og skole vært en god idé...

Annonse

Takk for svar. Jeg blir alltid så glad for å få svar fra deg. Du har en evne til å få meg til å tenke positivt på dager jeg ikke er istand til å tenke annet enn negativt:)

Har hatt mye glede av dine svar de siste månedene.

Livet ER bedre nå som jeg skal leve alene med vesla vår. Og forrige uke fikk vi oss en fin leilighet!:)

Jeg skal nok dytte øra hennes fulle av tyske eventyr og barnesanger!

Oj, nå ble jeg rørt. Takk for gode ord!

Det er kjempekoselig å høre at dere har fått leilighet og at livet er på vei tilbake til en normaltilstand.

Jeg er helt sikker på at du kommer til å gjøre en kjempegod jobb med datteren din. Du bør kanskje også være litt forberedt på at hun i perioder ikke vil høre tysk. Det er det jo da viktig å respektere. Innimellom prøver du deg igjen, og plutselig er den perioden over.

kan du ikke prøve å daglig lese et eventyr, synge noen sanger eller prate med henne på tysk i ca.tyve min/halvtime?

forsøk også å finne tyske barnefilmer, gjerne tegnefilmer som hun kan få se på?

hvis du har noen kjente som er tyskfødte som kunne prate tysk med henne når dere møtes, er det også positivt for henne.

ellers har jeg ikke noen flere forslag, dessverre...

hun kan jo allerede en hel masse, og din jobb blir å opprettholde og videreutvikle

hennes tyskkunnskaper og det er en utfordring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...