Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en gutt på snart 6 år som tisser seg ut nesten hver natt. Han bruker bleie, men han er vel nedi der ilpet av natta, så urinen går rett i sengeklærne uansett.

Vi har prøvd alarmmatte med forbigående resultat.

Nå har vaskemaskina som ikke er er år enda fått nok, og reima mellom trommel og motor hoppet av.

Jeg undres egentlig på hvor dere foreldre av nattevætere vasker dyna? Det blir jo dyrt å levere en dyne til vaskeri hver dag!

(også postet på dag/nattevæting)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236308-vask-av-sengekl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Broren min var sengevæter. Sengetøyet ble selvsagt vasket, men dyne og madrass ble bare luftet kraftig. Han hadde plastiklaken som tok der verste fra madrassen.

Vi bruker også plastlaken, men hvordan ble dyna når den ikke ble vasket? Her blir den kliss våt etter en natt..

Blir det ikke lukt?

Vi har en gutt på 7år som har brukt bleie om natten fram til for ikke så lenge siden. Han ble ikke våt når han brukte bleie, men så lot han vel bleien være iro tenker jeg. Nå har vi kuttet ut bleien. Jeg har kjøpt etpar rimelige tynne dyner (jo tynnere og lettere jo bedre) Nå om sommeren går jo det helt greit. Ikke noe problem å vaske. Det blir ikke tyngre enn en vanlig klesvask for maskinen. Vi bruker ikke dynetrekk på dynen. helt unødvendig når dynen blir vasket så ofte. Vi tar gutten på do om kvelden før vi legger oss. Det er ofte tørrt om morgenen da. Ikke bruk bleie forlenge. Det blir en sovepute for han og dere.

Om han har stor produksjon av urin kan du jo få nesespray til han. Lykke til (godt å se andre sliter med det samme)

Annonse

Da barnet mitt var mindre, tissa h*n ofte i senga. Vi prøvde både alarmmatte og Minirin, men det hjalp bare delvis.

H*n brukte en tynn dyne som jeg vaska i maskin når det trengtes. Under lakenet hadde jeg engangs underlag med plast på ene siden og noe à la "bleiepapir" på andre. (Dette hadde noe oppsugingsgreier i seg som minner om Libero/Pampers, urinen ble til gele når underlaget ble vått)

Disse underlagene var ganske dyre (kjøpt på apotek/bandagist) men jeg fikk dem på blåresept. Dvs at du betaler ingenting for dem når ungen er under 7, og en liten sum når han er over. I tillegg søkte og fikk jeg grunnstønad fra trygdekontoret pga slitasje på sengetøy og vaskemaskin. Grunnstønaden er vel på bortimot 1500 pr måned nå, tror jeg.

Håper det går seg til for dere! Her er problemene en saga blott for mange år siden,men jeg husker godt hvor slitsomt det var da det sto på.

Gjest mamma til ex-nattevæter

Nå svarer jeg litt på siden av det du spør om.. Vil bare tipse deg om minirin. 6-åringen min ble tørr på nettene etter to dager med minirin. Etter 4 uker kuttet vi ut tablettene og han er fortsatt tørr. Fastlegen mente at en 5-6-åring er for liten til å ha særlig nytte av alarmmatte.

For å svare på det du spør om, så bruker vi sengekladd i sengen, og dyna har vi ikke trengt å vaske så ofte. Han våkner med en gang han har tisset, så da tar vi av dyna og bytter ut det våte. Som regel ble det bare vått på lakenet og tøyet hans, ikke på dyna. Vi tar dyna i vaskemaskinen og tørker den i tørketrommelen etterpå. VI satset heller på å lufte dyna og så vasket vi den bare innimellom.

Gjest Personifica

Selvsagt kan det luftes ut. Hva med madrasser da? De kan ikke stappes i vaskemaskinen.

Mulig det er noe rart med meg, men jeg renser eller kaster madrasser det er tisset i...hvis man ikke har klart å unngå at ulykken skjedde.

Jeg aner ikke hvor mange madrasser jeg har byttet ut til sønnen min.

Som sagt mulig jeg er "pirkete". Jeg har alltid vært nøye med sengetøy madrasser. Vaskes og byttes ut relativt ofte. Selv om det ikke er tisset i.

Det værste jeg vet er "soveromslukt". Og det unngår jeg ved å bytte ut og vaske ofte....

Gjest her og

Mulig det er noe rart med meg, men jeg renser eller kaster madrasser det er tisset i...hvis man ikke har klart å unngå at ulykken skjedde.

Jeg aner ikke hvor mange madrasser jeg har byttet ut til sønnen min.

Som sagt mulig jeg er "pirkete". Jeg har alltid vært nøye med sengetøy madrasser. Vaskes og byttes ut relativt ofte. Selv om det ikke er tisset i.

Det værste jeg vet er "soveromslukt". Og det unngår jeg ved å bytte ut og vaske ofte....

Du har tydeligvis ingen sengevæter (eller er svært rik). Det ville blitt dyrt. :-)

Annonse

Gjest Personifica

Du har tydeligvis ingen sengevæter (eller er svært rik). Det ville blitt dyrt. :-)

Sengevæter har jeg ikke hatt, men det skjer jo at barn tisser i sengen uten å være sengevæter. Har alltid hatt billige smumgummimadrasser til barnet, slik at det kan byttes ut uten at det koster for mye.

Nå når han er større har han "ordentlig" springfjærmadrass, men jeg har vaskbare overmadrasser på alle sengene. Trenger ikke være rik :)

Gjest Personifica

Sengevæter har jeg ikke hatt, men det skjer jo at barn tisser i sengen uten å være sengevæter. Har alltid hatt billige smumgummimadrasser til barnet, slik at det kan byttes ut uten at det koster for mye.

Nå når han er større har han "ordentlig" springfjærmadrass, men jeg har vaskbare overmadrasser på alle sengene. Trenger ikke være rik :)

Hehe, det skulle stå skumgummimadrass.

Gjest her og

Hadde du hatt et barn som tisset i sengen hver natt, hadde det nok blitt dyrt med skumgummi også.

Gjest Personifica

Hadde du hatt et barn som tisset i sengen hver natt, hadde det nok blitt dyrt med skumgummi også.

Mulig. Men skjønner ikke at det ikke er en mulighet med billig overmadrass som kan vaskes.Og plast mellom overmadrass og ordentlig madrass. Da er jo problemet løst.

Synes helt ærlig at det er uhygienisk å ikke vaske bort urin. Det er tross alt urin, uansett om det er fra et barn eller ikke.

Gjest Guffent synes jeg

Mulig. Men skjønner ikke at det ikke er en mulighet med billig overmadrass som kan vaskes.Og plast mellom overmadrass og ordentlig madrass. Da er jo problemet løst.

Synes helt ærlig at det er uhygienisk å ikke vaske bort urin. Det er tross alt urin, uansett om det er fra et barn eller ikke.

Enig!

DEt går da ikke an å bare la urin tørke inn i madrassen gang etter gang?

Det er jo skikkelig uhygienisk!

Gosj!!

Gjest Personifica

Enig!

DEt går da ikke an å bare la urin tørke inn i madrassen gang etter gang?

Det er jo skikkelig uhygienisk!

Gosj!!

Godt du er enig. Begynte et lite sekund å lure på om jeg var pedantisk.

tiss må vaskes ut. Uansett om det er dyne eller madrass det gjelder.

Skjønner at det blir ekstra jobb, men slik er det jo bare.

Vi hadde samme problem for en tid tilbake, brukte også tisselaken under det vanlige lakenet, men den samler en dam slik at det trekker inn i dyna. Det vi gjorde var å bruke gamle håndklær mellom tisselaken og vanlig laken, dette trekker til seg mer urin, og gjør at dyna ikke blir våt. I tillegg har vi vært på Kid interiør og kjøpt et par billige sommerdyner (tror de kostet ca 200 kr). Disse er uproblematisk å kaste i vaskemaskina (samtidig som de er så tynne at de ikke bruker så lang tid på å tørke). Dersom man har to slike billigdyner, har man alltid en som er tørr. Vi brukte disse dynene også om vinteren, men hadde ullpledd på toppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...