Gå til innhold

Leke sykehus på barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jenta min på snart fem fortalte meg i kveld at de ofte lekte sykehus på barnehagen. Hun viste meg hvordan ei av jentene ofte gjorde når de lekte sykehus, og da skjøv hun underbuksa til side, slik at tissen var synlig. Og så fortalte hun at de brukte pinner som de stakk borti/inni tissen å rompa for "å fikse tissen/rompa" når de var "syke".

Jeg synes ikke dette var noen særlig grei lek. Det viste seg at de lekte dette ute, oppå et lite fjell der de voksne ikke så dem. Hadde en prat med henne om at hun ikke skulle ta på tissen eller rompa til andre og hun skulle heller ikke la andre røre seg der. Og at hun må si nei hvis andre gjør noe med kroppen hennes som hun ikke liker.

Jeg kommer til å fortelle dette til avdelingsleder i morgen, hvis hun er der. Er det noe spesielt jeg bør huske på i den sammenhengen? Synes dere dette er OK å leke? At de utforsker hverandre litt er sikkert greit, men ikke med pinner!

Mannen min kommer IKKE til å like dette her, det er jeg helt sikker på :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236321-leke-sykehus-p%C3%A5-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jenta di ga uttrykk for at hun ikke likte det så gjorde du helt rett. Selvfølgelig.

Men jeg husker godt da jeg gikk i barnehagen siste året, ble 7 år like før sommeren. Vi syntes det var kjempespennende å leke sykehus og da spesielt selvfølgelig med rompa og tissen. Og det var veldig viktig at de voksne ikke oppdaget det, for vi ante jo alt da at det var noe spesielt med de kroppsdelene uten at vi visste akkurat hva.

Gjest prust

Hvis jenta di ga uttrykk for at hun ikke likte det så gjorde du helt rett. Selvfølgelig.

Men jeg husker godt da jeg gikk i barnehagen siste året, ble 7 år like før sommeren. Vi syntes det var kjempespennende å leke sykehus og da spesielt selvfølgelig med rompa og tissen. Og det var veldig viktig at de voksne ikke oppdaget det, for vi ante jo alt da at det var noe spesielt med de kroppsdelene uten at vi visste akkurat hva.

Hun sa vel egentlig ikke at hun ikke likte det. Men jeg tenker mest på den bruken av pinner. Plutselig kan de vel bli for voldsomme med hverandre, og da kan det jo bli veldig vondt!

Har forøvrig ingen erfaring selv med sånne leker fra jeg var liten... Det eneste var at jeg viste rompa mi til fetteren min en gang....

Jeg synes ikke dette er en lek som skal få lov å foregå i en barnehage. Den hadde ikke fått foregå hjemme hos oss heller.

Noen barn kommer på slikt av seg selv, men mange blir dratt mer eller mindre frivillig inn i det av andre barn. Det synes jeg ikke er riktig.

Det er jo dessuten farlig når ungene bruker pinner på hverandre. De har jo liten kontroll på hva de gjør.

Så jeg er helt enig med deg.

mvh

Gjest prust

Jeg synes ikke dette er en lek som skal få lov å foregå i en barnehage. Den hadde ikke fått foregå hjemme hos oss heller.

Noen barn kommer på slikt av seg selv, men mange blir dratt mer eller mindre frivillig inn i det av andre barn. Det synes jeg ikke er riktig.

Det er jo dessuten farlig når ungene bruker pinner på hverandre. De har jo liten kontroll på hva de gjør.

Så jeg er helt enig med deg.

mvh

Takk. Avdelingsleder hadde dessverre seinvakt i dag, så jeg fik ikke snakket med henne. Og her på jobb er det så åpent at jeg ikke kan snakke om sånt over telefon med henne.

Skal i alle fall gi beskjed om det.

Gjest amparro...

Jeg synes det er viktig å ikke gjøre for mye ut av dette. Dette er helt normalt og mer eller mindre alle barn leker disse lekene. Jeg lekte de selv når jeg var liten og alle barna rundt meg.

Som foreldre er det greit å snakke om det, sånn som du har gjort - men jeg ville ikke "peset" for mye med det.

Annonse

Gjest prust

Jeg synes det er viktig å ikke gjøre for mye ut av dette. Dette er helt normalt og mer eller mindre alle barn leker disse lekene. Jeg lekte de selv når jeg var liten og alle barna rundt meg.

Som foreldre er det greit å snakke om det, sånn som du har gjort - men jeg ville ikke "peset" for mye med det.

Det er særlig bruken av pinner jeg reagerte på. Har forstått at det er vanlig for barn og utforske hverandre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...