Gå til innhold

Fødselspenger... Skjønner ikke!!!!

Anbefalte innlegg

Nyttårsjenta'
Skrevet

Grrr.... Nå sitter jeg å prøver å fylle ut skjemaet for fødselspenger, og jeg skjønner ikke hvordan det skal gjøres!!! Jeg har fått fortalt at det er slik:

- 53 uker er utgangspunkt

- 5 uker av de skal pappa ha

- Perioden starter 3 uker før termin, men så må jeg trekke fra (?) fordi vi fødte en uke før termin.

- Jeg skal også ha ferie, men skal jeg skrive in 4 uker, eller de 6 som jeg har på min arbeidsplass..?

- Hvor skal jeg legge inn ferieperioden?

- NÅR SKAL JEG EGENTLIG TILBAKE PÅ JOBB??? Jeg får det ikke til. Må inrømme at jeg er skikkelig dårlig på å regne så det hjelper ikke akkurat...

Noen som kan hjelpe?? Trygdeetaten sine sider hjelper ikke - jeg har prøvd!

Hjelp....

Skrevet

ang. ferie, så kan du legge den hvor du vil. Enten inni permisjonen eller rett i etterkant, eller overføre ferien til neste år. Kan du ikke få hjelp på arbeidsplassen din, kanskje noen med personalansvar kan litt om det?

(Selv har jeg hatt en "privatavtale" med arbeidsplassen i tillegg til den med trygdekontoret ang ferie og avspasering)

Skrevet

Du skal på jobb igjen 45 uker (+ferie) etter fødsel. Du velger selv når du tar ferie, det spiller ikke så stor rolle. Jeg valgte å overføre to uker ferie til året etter sånn at jeg fikk litt ekstra fri nå.

Så om du tar 5 uker ferie mens du har permisjon så skal du på jobb igjen 50 uker etter fødsel.

Skrevet

Ang. ferie - Trygdekontoret gir kun den lovbestemte ferien i permisjonstiden dvs 4 uker + 1 dag i året, så forhåpentligvis har du tatt ut noen uker av årets ferie før permisjonen eller må du høre med arbeidsgiver om å få de formelt overført til neste år.

Du avbryter da permisjonen din med noe ferie i år og noe neste år.

Greit å få det riktig hos trygdekontoret.

Gjest trultemor26
Skrevet

Det at du fødte 1 uke før termin har ingenting å si, permisjonen starter 3 uker før termin uansett. Så du har tapt 1 uke permisjon før fødsel da kan du si, men ikke tapt noe sånn helhetsmessig.

Skrevet

Det at du fødte 1 uke før termin har ingenting å si, permisjonen starter 3 uker før termin uansett. Så du har tapt 1 uke permisjon før fødsel da kan du si, men ikke tapt noe sånn helhetsmessig.

Ja, egentlig får hun jo en uke lenger med barnet sammenlignet med de som føder akkurat til termin.

Gjest trultemor26
Skrevet

Ja, egentlig får hun jo en uke lenger med barnet sammenlignet med de som føder akkurat til termin.

Ja, det var det jeg mente.

Skrevet

Jepp, og fordi du skjønte det, skjønte plutselig jeg det også c",)

Skrevet

Nei, hun mister en uke etter fødsel hvis hun fødte en uke før termin. (og man tjener en uke FØR fødsel hvis man føder etter termin) Hun må på jobb 45 uker + ferie etter fødsel.

Skrevet

Du kan skrive inn den ferien du skal ha, 4,5 eller 6 uker. Du skal tilbake på jobb 45 uker + ferie etter fødsel.

Skrevet

Nei, hun mister en uke etter fødsel hvis hun fødte en uke før termin. (og man tjener en uke FØR fødsel hvis man føder etter termin) Hun må på jobb 45 uker + ferie etter fødsel.

hvordan kan det være riktig?

Dersom hun skal ha 53 uker (inkludert pappakvoten) og hun starter tre uker før termin, så kan det vel ikke forsvinne en uke når hun føder en uke for tidlig?

Nå skjønner jeg ingenting.

Gjest trultemor26
Skrevet

Hmm.. er det sånn? Når jeg satt og fylte ut det skjemaet der så hadde jeg ikke født ennå, og jeg har ikke gjort noen forandringer etter fødselen.

Skrevet

Dersom hun skal ha 53 uker (inkludert pappakvoten) og hun starter tre uker før termin, så kan det vel ikke forsvinne en uke når hun føder en uke for tidlig?

Jo, det er sånn det er. Jeg fikk siste barnet 1,5 uker før termin, dermed var permisjonen slutt 1,5 uker tidligere. Det er egentlig en av de tre ukene FØR fødsel hun har mistet.

Skrevet

Hmm.. er det sånn? Når jeg satt og fylte ut det skjemaet der så hadde jeg ikke født ennå, og jeg har ikke gjort noen forandringer etter fødselen.

Trygdekontoret får melding om når barnet er født. Jeg måtte sende bekreftelse til arbeidsgiver etter fødsel også.

Skrevet

Når man føder for tidlig så forsvinner like mye av permisjonen som det man føder for tidlig.

Men man får ikke noe ekstra når man går over termin altså. ;)

3 av ukene skal tas før fødsel. Rekker man ikke det, så blir det borte. Begynner man permisjonen 5 uker før fødsel så mister man ikke noe permisjon om man føder 2 uker før tida da, for da rekker man å ta 3 uker.

Skrevet

Jo, det er sånn det er. Jeg fikk siste barnet 1,5 uker før termin, dermed var permisjonen slutt 1,5 uker tidligere. Det er egentlig en av de tre ukene FØR fødsel hun har mistet.

Pussig opplegg.

Skrevet

Men det er feil. Rekker man ikke å ta 3 uker før fødsel så mister man det man ikke rekker av disse 3 ukene.

Gjest trultemor26
Skrevet

Men det er feil. Rekker man ikke å ta 3 uker før fødsel så mister man det man ikke rekker av disse 3 ukene.

Så teit!

Skrevet

Når man føder for tidlig så forsvinner like mye av permisjonen som det man føder for tidlig.

Men man får ikke noe ekstra når man går over termin altså. ;)

3 av ukene skal tas før fødsel. Rekker man ikke det, så blir det borte. Begynner man permisjonen 5 uker før fødsel så mister man ikke noe permisjon om man føder 2 uker før tida da, for da rekker man å ta 3 uker.

All ære til Trygdeetaten og deres molboregler. Jeg har kranglet med dem selv - allerede.

Skrevet

Pussig opplegg.

Egentlig ikke. En periode var det sånn at mange gravide jobbet helt til fødselen startet, for å få mest mulig tid med babyen etterpå. Det medførte mange utslitte fødekvinner, og større andel komplikasjoner. Derfor ble permisjonen utvidet med 3 uker, under forutsetning av at de ble tatt før fødselen, slik at den gravide skulle ha krefter igjen når fødselen startet. Rekker man ikke å få hvilt seg i 3 fulle uker, ja da mister man resten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...