Gå til innhold

Fødselspenger... Skjønner ikke!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret nå..

Du skal på jobb igjen 45 uker (+ferie) etter fødsel. Du velger selv når du tar ferie, det spiller ikke så stor rolle. Jeg valgte å overføre to uker ferie til året etter sånn at jeg fikk litt ekstra fri nå.

Så om du tar 5 uker ferie mens du har permisjon så skal du på jobb igjen 50 uker etter fødsel.

men den totale permisjonstiden er jo 53 uker (pappa har 5 uker, ikke 4 uker som tidligere)

hvordan har det seg da at hun skal tilbake til jobb 45 uker (+ ferie) etter fødselen?

45 uker + 3 uker = 48 uker + 5 uker pappaperm = 53 uker?

den totale permisjonstiden blir vel den samme, eller skrumper den virkelig inn om hun føder før tiden?

eller er det noe annet jeg ikke har skjønt?

Fortsetter under...

men den totale permisjonstiden er jo 53 uker (pappa har 5 uker, ikke 4 uker som tidligere)

hvordan har det seg da at hun skal tilbake til jobb 45 uker (+ ferie) etter fødselen?

45 uker + 3 uker = 48 uker + 5 uker pappaperm = 53 uker?

den totale permisjonstiden blir vel den samme, eller skrumper den virkelig inn om hun føder før tiden?

eller er det noe annet jeg ikke har skjønt?

Permisjonstiden skrumper inn om man ikke rekker å ta 3 uker før fødsel.

Skulle vært interessant å diskutere dette med de som har laget reglene. ;)

Permisjonstiden skrumper inn om man ikke rekker å ta 3 uker før fødsel.

Skulle vært interessant å diskutere dette med de som har laget reglene. ;)

Ja, snodige greier dette her.

Jeg skjønner tanken med å ha litt tid før fødselen, men når en føder for tidlig og allerede har satt seg opp sin permisjonstid så er det pussig at en mister ukene sine.

Ja, snodige greier dette her.

Jeg skjønner tanken med å ha litt tid før fødselen, men når en føder for tidlig og allerede har satt seg opp sin permisjonstid så er det pussig at en mister ukene sine.

Ja, det er helt corny.

Fra trygdeetatens brosjyre om ytelser ved fødsel:

"Dersom hun

ikke tar ut fødselspenger de siste tre

ukene før fødselen, blir stønadsperioden

tilsvarende forkortet. Disse tre ukene kan

ikke overføres til etter fødselen."

Ja, det er helt corny.

Fra trygdeetatens brosjyre om ytelser ved fødsel:

"Dersom hun

ikke tar ut fødselspenger de siste tre

ukene før fødselen, blir stønadsperioden

tilsvarende forkortet. Disse tre ukene kan

ikke overføres til etter fødselen."

Det er den tanken jeg skjønner når og bare når barnet blir født til termin. Forutsetningen er da naturligvis at en setter opp sine uker i forkant av permisjon og fødsel.

Om en skulle føde 5-6 uker for tidlig, mister en da 2-3 uker av mors 45 uker etter fødselen da? Dvs må mor klare seg med 45 uker, eller får hun et par ekstra, fordi hun ikke rakk hverken det ene eller det andre?

Det er den tanken jeg skjønner når og bare når barnet blir født til termin. Forutsetningen er da naturligvis at en setter opp sine uker i forkant av permisjon og fødsel.

Om en skulle føde 5-6 uker for tidlig, mister en da 2-3 uker av mors 45 uker etter fødselen da? Dvs må mor klare seg med 45 uker, eller får hun et par ekstra, fordi hun ikke rakk hverken det ene eller det andre?

Du får 45 uker uansett, enten fra fødsel (om man føder før eller til termin) eller fra termin (om man føder etterpå.)

Det eneste som blir spist opp er 3 uker om man ikke rekker å ta de før fødselen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...