Gå til innhold

Hjelp - gravid, kvalm, og sommerjobb

Anbefalte innlegg

Gjest Så kvalm

Jeg er student, og har derfor tatt en sommerjobb for å tjene noen kroner. Barn nr 1 er i barnehagen, barn nr 2 er kun 9 uker på vei ;)

Det er en en vaskejobb, og temmelig lange dager. Nå har kvalmen kommet for fullt, og jeg innser at jeg rett og slett ikke greier 5 uker med så tidlig start på dagen (jobben beynner 0600)+ oppkast. Jeg skal selvfølgelig prøve, men jeg tror jeg må redusere antall timer eller noe. Og da kommer selvsagt den dårlige samvittigheten. Har man i det hele tatt noen rettigheter som gravid vikar? Noen timer skal jeg jo greie, men ikke så tidlig på morgenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236529-hjelp-gravid-kvalm-og-sommerjobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blåjenta

Det hørtes ut som en utfordrende start på sommeren. Ta en tur til legen og få sykemelding på en viss prosent for en uke i første omgang.Se an utviklingen. Det er ikke sikkert du er like kvalm hele sommeren. Og så bør du forklare situasjonen for arb. giver. Lykke til!

Gratulerer med svangerskapet!

Men det gjør det jo ikke mindre enkelt å være kvalm. Usj.

Det finnes noen gamle antihistaminer som er trygge å bruke og som kan dempe kvalmen, om dette kan være til hjelp.

Om du har en kontrakt på f.eks. to mndrs arbeid har du rett til sykepenger. Poplulært blir det neppe. Men det kan ikke du gjøre noe med.

mvh

Gjest Så kvalm

Gratulerer med svangerskapet!

Men det gjør det jo ikke mindre enkelt å være kvalm. Usj.

Det finnes noen gamle antihistaminer som er trygge å bruke og som kan dempe kvalmen, om dette kan være til hjelp.

Om du har en kontrakt på f.eks. to mndrs arbeid har du rett til sykepenger. Poplulært blir det neppe. Men det kan ikke du gjøre noe med.

mvh

Takk for tips! Jeg skal dra på apoteket i dag, og høre om de har noe som kan dempe kvalmen. Ingefær kan visstnok hjelpe litt.

Målet mitt er selvsagt å fullføre jobben :) Det kommer kanskje ikke frem i hovedinnlegget. Men går det ikke, så går det ikke.

Takk for tips! Jeg skal dra på apoteket i dag, og høre om de har noe som kan dempe kvalmen. Ingefær kan visstnok hjelpe litt.

Målet mitt er selvsagt å fullføre jobben :) Det kommer kanskje ikke frem i hovedinnlegget. Men går det ikke, så går det ikke.

De antihistaminene tror jeg du må ha resept for. Men det skal visst være noe av det som funker best i den grad noen funker.

God bedring!

mvh

Annonse

Gjest erica terese

De antihistaminene tror jeg du må ha resept for. Men det skal visst være noe av det som funker best i den grad noen funker.

God bedring!

mvh

Vet at ingefærkapsler har hjulpet mange.Av antihistaminer er det vel Phenamin som anbefales(minst sjanse for skade på fostret).Antihistaminer finner i flere forskjellige allergimedisiner.

Postafen reisesyketabeletter satte legen meg på da jeg var kvalm og gravid.

Dersom det ikke hjalp ville det blitt afipran på resept (jeg raste ned i vekt pga kvalmen og hadde ikke stort å gå på).

Vet at ingefærkapsler har hjulpet mange.Av antihistaminer er det vel Phenamin som anbefales(minst sjanse for skade på fostret).Antihistaminer finner i flere forskjellige allergimedisiner.

Kun de eldste typene antihistaminer/allergimedisinerer testet på gravide. Etter som man ble mer klar over hvor skadelige medisiner kan være for fosteret, har man ganske enkelt sluttet å bruke nye medisiner på gravide.

Det man sitter igjen med da er de medisinene man fant ut var trygge før man ble mer restriktive med all medisinering av gravide.

Blant disse er det så langt jeg kjenner til kun én medisin man vet er trygg og som også kan ha positiv effekt på kvalme. Den får man foreskrevet hos legen.

Man skal altid henvende seg til lege før man bruker medisin når man er gravid. Det antihistaminet jeg refererte til, er en bestemt medisin som jeg dessverre ikke husket navnet på. Legen vil vite det. Det er ikke slik at et hvert antihistamin virker mot kvalme.

Jeg ville ikke brukt noen allergimedisiner uten å konferere med lege om jeg var gravid.

Ingfær kan ha en gunstig effekt på svangerskapskvalme og er tryggere. Det antihistaminet jeg referer til er nesten like tyggt, men mer effektivt.

mvh

Postafen reisesyketabeletter satte legen meg på da jeg var kvalm og gravid.

Dersom det ikke hjalp ville det blitt afipran på resept (jeg raste ned i vekt pga kvalmen og hadde ikke stort å gå på).

Hvor mye Postafen kunne du ta, husker du det? Man blir kanskje trøtt av mer enn en om gangen uansett.. :-)

Hvor mye Postafen kunne du ta, husker du det? Man blir kanskje trøtt av mer enn en om gangen uansett.. :-)

Måtte holde meg til minst mulig, og maks doseringen på pakka.

Som regel holdt det med 1 en times tid før jeg sto opp om morran for meg.

Ble ikke mange ukene jeg tok det, bare når det sto på som verst.

Kjøpt deg slike seaband hos helsekosten mot reisesyke. De hjelper mot kvalme.

Disse har du alltid på deg, tar de av når du dusjer. De trykker på et punkt rett under håndleddet som reduserer kvalmen.

Jeg gikk med de i tre mnd, og det var ikke en dag jeg ikke var på jobb pga av kvalme.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...