Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/06/27/469986.html Tenk at det skulle være så vanskelig å regne seg ut til dette. Selvfølgelig tar det mer tid å tilrettelegge for 32 elever enn for 22, og at resultatet blir deretter. Tilpasset undervisning er mer gjennomførbart når ressursene er tilstede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er enkelte ting man må være ekspert eller politiker for å ikke forstå.... Så får man se om de også etter hvert ser en sammenheng mellom hvordan midlene brukes og resultat. ;-) God med ferie? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er enkelte ting man må være ekspert eller politiker for å ikke forstå.... Så får man se om de også etter hvert ser en sammenheng mellom hvordan midlene brukes og resultat. ;-) God med ferie? mvh Nydelig! Nå er det masse arbeid som skal gjøres. Forskjellen er bare at nå er ikke elevene her, og jeg jobber etter egen klokke. Skal forberede neste skoleår litt, før jeg tar ferie sammen med familien i juli. ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ikke alle skoler klarer det kunststykket.... Mange har ikke (tilgang på) gode nok lærere til å utnytte mer penger, og vi kaster gode penger etter dårlige. Skolen er en foredlingbedrift. Gode råvarer har de, men dårlig foredling gir et dårlig produkt likevel. Spesielt i distriktene. Mange skoler oppnår også meget gode resultater på tross av lite penger, hvordan kan det henge sammen? Kan det være at gode lærere, god personalpolitikk, og god ledelse er et og alt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ikke alle skoler klarer det kunststykket.... Mange har ikke (tilgang på) gode nok lærere til å utnytte mer penger, og vi kaster gode penger etter dårlige. Skolen er en foredlingbedrift. Gode råvarer har de, men dårlig foredling gir et dårlig produkt likevel. Spesielt i distriktene. Mange skoler oppnår også meget gode resultater på tross av lite penger, hvordan kan det henge sammen? Kan det være at gode lærere, god personalpolitikk, og god ledelse er et og alt? Jeg er enig i at det er mange rammefaktorer som må stemme for å få til god læring. Kravet til opptak på lærerskolene må ikke være for lave. Lærerskolene må være allsidige og lære bort det lærere faktisk trenger å lære. Har lærere på skolen der jeg jobber som hadde en dags forelesning om leseopplæring. Det var på høgskolen i Oslo. Læreren må selv være engasjert og interessert i å holde seg selv faglig oppdatert. Læreren må ha god faglig forståelse og en god formidlingsevne. Klassemiljøet må være godt, og klasseledelsen må være tydelig og god. Rektor må ha oversikt, ta medansvar og legge tilrette for god utvikling på sin skole. Foreldrenes bakgrunn har faktisk mye å si for resultatene til elevene. Elever med god oppfølging hjemmefra har bedre forutsetninger enn de som ikke får oppfølging. Så har vi læreplaner, læreverk, teamsamarbeid og samarbeid med hjemmet. Men enkel og grei matematikk sier at en lærer som har et visst antall timer å forberede undervisningen på, får brukt mer tid på å forberede allsidig og tilpasset den enkelte om han har 22 elever, og ikke 32. Jeg har hatt 22 elever, og jeg har nå 32. Det er ti barneskjebner ekstra. Tro meg, det er mange barn å ha ansvar for. Jeg jobber mer enn timene mine, men det er bare fordi jeg ikke har samvittighet til å gå inn i klasserommet og møte barna uten at hver og en har fått best mulig tilpasset undervisning. Jeg har kollegaer som ikke orker dette racet mer, og som bare jobber det de får betalt for. De innrømmer at de ikke rekker å følge opp alle like godt. Christin Clemet pratet om små grupper. Noen kommuner får til dette, men ikke vår. Jeg har 32 elever, får samme betaling som lærerkollega i Oslo med 14 elever, og jeg jobber mye mer enn henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg er enig i at det er mange rammefaktorer som må stemme for å få til god læring. Kravet til opptak på lærerskolene må ikke være for lave. Lærerskolene må være allsidige og lære bort det lærere faktisk trenger å lære. Har lærere på skolen der jeg jobber som hadde en dags forelesning om leseopplæring. Det var på høgskolen i Oslo. Læreren må selv være engasjert og interessert i å holde seg selv faglig oppdatert. Læreren må ha god faglig forståelse og en god formidlingsevne. Klassemiljøet må være godt, og klasseledelsen må være tydelig og god. Rektor må ha oversikt, ta medansvar og legge tilrette for god utvikling på sin skole. Foreldrenes bakgrunn har faktisk mye å si for resultatene til elevene. Elever med god oppfølging hjemmefra har bedre forutsetninger enn de som ikke får oppfølging. Så har vi læreplaner, læreverk, teamsamarbeid og samarbeid med hjemmet. Men enkel og grei matematikk sier at en lærer som har et visst antall timer å forberede undervisningen på, får brukt mer tid på å forberede allsidig og tilpasset den enkelte om han har 22 elever, og ikke 32. Jeg har hatt 22 elever, og jeg har nå 32. Det er ti barneskjebner ekstra. Tro meg, det er mange barn å ha ansvar for. Jeg jobber mer enn timene mine, men det er bare fordi jeg ikke har samvittighet til å gå inn i klasserommet og møte barna uten at hver og en har fått best mulig tilpasset undervisning. Jeg har kollegaer som ikke orker dette racet mer, og som bare jobber det de får betalt for. De innrømmer at de ikke rekker å følge opp alle like godt. Christin Clemet pratet om små grupper. Noen kommuner får til dette, men ikke vår. Jeg har 32 elever, får samme betaling som lærerkollega i Oslo med 14 elever, og jeg jobber mye mer enn henne. Mye bra. Jeg vil bare si at penger ikke er alt, men det var vel en selvfølge at det er mye annet som først må være på plass. Vi har uhyggelig mange samfunnsoppgaver det fins penger men ikke organisasjon, ledelse og profesjonelle folk til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Mye bra. Jeg vil bare si at penger ikke er alt, men det var vel en selvfølge at det er mye annet som først må være på plass. Vi har uhyggelig mange samfunnsoppgaver det fins penger men ikke organisasjon, ledelse og profesjonelle folk til. Jeg er enig i det at penger ikke alltid er løsningen. Nå har jeg jobbet i skoleverket i 15 år, og hvert eneste år får vi denne beskjeden: nå må vi spare. Vet du, i kunst og håndverkstimene sitter elevene og tegner på kopiark, og i heimkunnskap tegner de rettene, i stedet for å lage dem. Vi har ikke økonomi til råvarene. Men vi skal spare, vi. Vi sparer oss til fant! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1816906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er i hvert fall lettere å gi god undervisning i en klasse dersom det er flere pedagoger tilstede, og det koster jo penger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det er i hvert fall lettere å gi god undervisning i en klasse dersom det er flere pedagoger tilstede, og det koster jo penger. Vel, da er vi vel enige, da? Voksentetthet er også min fanesak. Har faktisk erfart at det er bedre å være èn på 15 enn to på 30. Det er noe med at èn må ta styringa, og da faller den andre litt ofte ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Ikke alle skoler klarer det kunststykket.... Mange har ikke (tilgang på) gode nok lærere til å utnytte mer penger, og vi kaster gode penger etter dårlige. Skolen er en foredlingbedrift. Gode råvarer har de, men dårlig foredling gir et dårlig produkt likevel. Spesielt i distriktene. Mange skoler oppnår også meget gode resultater på tross av lite penger, hvordan kan det henge sammen? Kan det være at gode lærere, god personalpolitikk, og god ledelse er et og alt? Men uansett hvordan du snur og vrir og vender på det vil større resurser bli en forbedring, selv om resursene ikke brukes like effektivt over alt. Og det må være grenser for å skulle måtte koke suppe på en spiker. Lærerstanden er for øvrig langt bedre enn sitt rykte. Vil man ha gode lærere må man også investere i etter- og videreutdanning i langt større grad enn det som har blitt gjort. Iblant gis lærerne for dårlige rammer til å undervise godt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Mye bra. Jeg vil bare si at penger ikke er alt, men det var vel en selvfølge at det er mye annet som først må være på plass. Vi har uhyggelig mange samfunnsoppgaver det fins penger men ikke organisasjon, ledelse og profesjonelle folk til. Men de fleste av de tingene som "først må være på plass" koster også penger å få på plass. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Men uansett hvordan du snur og vrir og vender på det vil større resurser bli en forbedring, selv om resursene ikke brukes like effektivt over alt. Og det må være grenser for å skulle måtte koke suppe på en spiker. Lærerstanden er for øvrig langt bedre enn sitt rykte. Vil man ha gode lærere må man også investere i etter- og videreutdanning i langt større grad enn det som har blitt gjort. Iblant gis lærerne for dårlige rammer til å undervise godt. mvh Gi prestasjonslønn, og/eller fritt skolevalg for både lærere og elever. Dermed havner de beste lærerne på de skolene som betaler best og har best arbeidsforhold, og de beste elevene på skolene med de beste lærerne. Spørsmålet er hvor det blir av de andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Men de fleste av de tingene som "først må være på plass" koster også penger å få på plass. mvh F eks er det dyrt å få de beste lærerne på plass. Gode lærere skal ha god lønn og gode arbeidsforhold, og de mest motiverte elevene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 F eks er det dyrt å få de beste lærerne på plass. Gode lærere skal ha god lønn og gode arbeidsforhold, og de mest motiverte elevene. Og her stoppet min enighet med deg! ;-) Alle barn skal få mulighet til å møte gode lærere. De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere. Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole. Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb. Så skal det også være sagt, at det ikke er sikkert at en er udugelig selv om en sliter et år. En kollega, svært dyktig sådan, har nå gått litt på veggen etter et særdeles tøft år der hun ble utsatt for vold av fire elever i klassen sin. Det var vanskelig å drive god undervisning i klassen med disse bråkmakerene, men de ble ikke fjernet fra klassen. Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Gi prestasjonslønn, og/eller fritt skolevalg for både lærere og elever. Dermed havner de beste lærerne på de skolene som betaler best og har best arbeidsforhold, og de beste elevene på skolene med de beste lærerne. Spørsmålet er hvor det blir av de andre. Det blir helt feil å gi prestasjonslønn når lærerne har så liten innflytelse på budsjett, bygningsmasse, inneklima, utstyr, valg av læreverk, undervisningsformer og klassestørrelser. Men du har helt rett i at bedre lønninger vil trekke flere dyktige folk inn i skolen og færre ut. Lønninger alene er ikke nok. Man må også se på den totale arbeidssituasjonen for lærerne. Dessuten mener jeg at skolene i langt større grad burde være direkte statlig finansiert for å sikre et nogen lunde likt tilbud mellom kommunene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Og her stoppet min enighet med deg! ;-) Alle barn skal få mulighet til å møte gode lærere. De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere. Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole. Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb. Så skal det også være sagt, at det ikke er sikkert at en er udugelig selv om en sliter et år. En kollega, svært dyktig sådan, har nå gått litt på veggen etter et særdeles tøft år der hun ble utsatt for vold av fire elever i klassen sin. Det var vanskelig å drive god undervisning i klassen med disse bråkmakerene, men de ble ikke fjernet fra klassen. Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg. "Og her stoppet min enighet med deg! ;-)" Så rart! :-) "De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere." Så rosenrødt er det ikke, når bare jeg har truffet opptil flere udugelige, og et par småpsykopater (sorte får). "Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole." Jeg hadde resultatlønn lenge, som lærer. Det var ikke problem. Betalt pr elev/resultat på tester. I datafag. "Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb." jeg ahr oppleved å se rene psykopater fortsette som lærer i mange år. "Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg." Enig, men bråkmakere har rett til å gå på skole. Lærere har ikke rett til å være lærer, men likevel virker det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Og her stoppet min enighet med deg! ;-) Alle barn skal få mulighet til å møte gode lærere. De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere. Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole. Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb. Så skal det også være sagt, at det ikke er sikkert at en er udugelig selv om en sliter et år. En kollega, svært dyktig sådan, har nå gått litt på veggen etter et særdeles tøft år der hun ble utsatt for vold av fire elever i klassen sin. Det var vanskelig å drive god undervisning i klassen med disse bråkmakerene, men de ble ikke fjernet fra klassen. Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg. "Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg." Det er et enormt problem at den norske retten til utdanning ikke innebærer en eneste inmari plikt. Den enes rett til å oppholde seg i et skoleområde å drive med f...skap er sterkere enn mange hundre andres rett til å ha et læringsmiljø som gir en utdanning av verdi. Selv på videregående kan elever utøve vold og drapstrue lærere og medelever uten å bli lempet ut for godt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 "Og her stoppet min enighet med deg! ;-)" Så rart! :-) "De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere." Så rosenrødt er det ikke, når bare jeg har truffet opptil flere udugelige, og et par småpsykopater (sorte får). "Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole." Jeg hadde resultatlønn lenge, som lærer. Det var ikke problem. Betalt pr elev/resultat på tester. I datafag. "Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb." jeg ahr oppleved å se rene psykopater fortsette som lærer i mange år. "Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg." Enig, men bråkmakere har rett til å gå på skole. Lærere har ikke rett til å være lærer, men likevel virker det slik. Ok, resultatlønn på leseopplæring: hvordan få til det, sånn rent praktisk. Noen forslag? Da vil jo lærere med mange elever som har lærevansker få dårligere betalt enn en lærer som er så heldig å ha en sterkere faglig gruppe. Rett til å gå på skole, ja. Disse bråkmakerene som ødelegger for seg selv, medelever og lærere har rett til å gå på skole, men jeg savner spesialskolen for disse elevene. Det går faktisk en grense! Mulig jeg er heldig som jobber på en flott skole, og har flotte kollegaer som er godt likt, men inntrykket mitt er at det er mest gode lærere, og noen som ødelegger for andre, som i alle andre settinger i samfunnet. På brukerundersøkelsene vi har i kommunen, scorer både vår skole og de andre i kommunen svært høyt på foreldretilfredshet. Nivået er også godt faglig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 "Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg." Det er et enormt problem at den norske retten til utdanning ikke innebærer en eneste inmari plikt. Den enes rett til å oppholde seg i et skoleområde å drive med f...skap er sterkere enn mange hundre andres rett til å ha et læringsmiljø som gir en utdanning av verdi. Selv på videregående kan elever utøve vold og drapstrue lærere og medelever uten å bli lempet ut for godt. mvh Så sant, så sant, PieLill!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 "Og her stoppet min enighet med deg! ;-)" Så rart! :-) "De fleste lærere er dyktige og iherdige lærere." Så rosenrødt er det ikke, når bare jeg har truffet opptil flere udugelige, og et par småpsykopater (sorte får). "Jeg har sett hva resultatlønn gjør med miljøet på en skole." Jeg hadde resultatlønn lenge, som lærer. Det var ikke problem. Betalt pr elev/resultat på tester. I datafag. "Jeg tror mer på å luke ut udugelige folk på lærerskolene, og enklere metoder for å bli kvitt lærere som gjør en dårlig jobb." jeg ahr oppleved å se rene psykopater fortsette som lærer i mange år. "Vernet om bråkmakere og dårlige lærere er for sterkt, mener nå jeg." Enig, men bråkmakere har rett til å gå på skole. Lærere har ikke rett til å være lærer, men likevel virker det slik. Jeg mener faktisk at det må være en grense for hvor mye kvalm og problemer du skal kunne lage og fortsatt ha rett til å gå på skole. Det er ganske patetisk når elever som har opptrått så truende voldelig at de kan ha sendt både medelever og lærere på sykehus og/eller inn i langtidssykemelding, begynner å sutre om at de også har rett til å gå på skole. Siden når begynte de å bry seg om utdanning i det hele tatt? Slike individer brude henvises til brev- og nettundervisning om de plutselig finner ut at det er så viktig med den utdanningen de har gjort sitt beste for å spolere for kanskje hundrevis av andre. Men at udugelige lærere budre kunne sparkes langt lettere er vi vel rørende enige om. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236544-mer-penger-gir-bedre-skole-og-bedre-resultater/#findComment-1817481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.