Gå til innhold

Småbarn og peanøtter

Gjest AveM

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt en pose peanøtter til isen i morgen. Må innrømme at jeg aldri har våget å la jenta vår på 3,5 år spise peanøtter. Mest pga at mannen min er så engstelig for at hun skal sette det i halsen, men også pga at sønnen min fikk allergisjokk av en paranøtt da han var 4 år.

Lar dere så små barn spise peanøtter under tilsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bb71

2

• tzatziki1365380058

2

• kaffepiken

2

• Sofline

1

Mest aktive i denne tråden

Vår jente har spist peanøtter et års tid nå. Hun er 4,5 år. Hun og pappaen deler gjerne en pose med sånne hele peanøtter med skall.

Jeg og guttungen derimot synes det er pyton...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine får, av og til.

Har ellers hørt at største faren ikke er at de setter nøttene i halsen, men at peanttolje kommer ned i lungene om de svelger feil, elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at barn ikke skal spise nøtter før de er minst 5 år gamle. Hvis en nøtt kommer ned i lungen kan den gjøre stor og livstruende skade på lungevevet, foruten at barnet naturligvis kan bli kvalt hvis nøtten setter seg fast i luftrøret.

Derfor har jeg aldri gitt så små barn nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Knærten på 2 1/2 fikk smake peanøtter for første gang på St.Hans aften, tror han fikk 5-6 stykker. Etterpå satte vi bort skåla. Jeg fulgt nøye med, både mens han spiste - for å passe på at svelging etc.gikk ordentelig for seg - og det påfølgende døgnet etterpå - for å se om han fikk allergisk reaksjon. Alt gikk helt fint! Men jeg har også hørt om allergiske farer etc.så jeg er svært forsiktig med å gi ham peanøtter. Det var noen venner av meg som bød ham av det, og da lot jeg ham få smake. Men kommer fortsatt i et par år til å være forsiktig med det, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest efoll

Nei, jeg gir helst ikke peanøtter til noen av mine barn (4 og 7). De er visstnok helt grusomme hvis du får dem ned i lungen (selv en minimal bit). Min eldste har spist det, men jeg liker det ikke.

Er ellers ikke hysterisk, bare for å ha sagt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommer med en gang.

Knærten på 2 1/2 fikk smake peanøtter for første gang på St.Hans aften, tror han fikk 5-6 stykker. Etterpå satte vi bort skåla. Jeg fulgt nøye med, både mens han spiste - for å passe på at svelging etc.gikk ordentelig for seg - og det påfølgende døgnet etterpå - for å se om han fikk allergisk reaksjon. Alt gikk helt fint! Men jeg har også hørt om allergiske farer etc.så jeg er svært forsiktig med å gi ham peanøtter. Det var noen venner av meg som bød ham av det, og da lot jeg ham få smake. Men kommer fortsatt i et par år til å være forsiktig med det, tror jeg!

Allergisk reaksjon på peanøtter (og også andre nøtter) kommer med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har hørt at barn ikke skal spise nøtter før de er minst 5 år gamle. Hvis en nøtt kommer ned i lungen kan den gjøre stor og livstruende skade på lungevevet, foruten at barnet naturligvis kan bli kvalt hvis nøtten setter seg fast i luftrøret.

Det med lungevevskade gjelder vel bare peanøtter, pga peanøttoljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Allergisk reaksjon på peanøtter (og også andre nøtter) kommer med en gang.

Åh? Det visste jeg faktisk ikke... Jeg tenkte kanskje det var som med meg etter at jeg har spist lime... da kommer reaksjonen som regel en times tid etterpå. Når jeg spiser epler og nøtter pleier reaksjonen min å komme før, innen 1/2 time etter at jeg har spist det ihvertfal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Det visste jeg faktisk ikke... Jeg tenkte kanskje det var som med meg etter at jeg har spist lime... da kommer reaksjonen som regel en times tid etterpå. Når jeg spiser epler og nøtter pleier reaksjonen min å komme før, innen 1/2 time etter at jeg har spist det ihvertfal.

Da sønnen min spiste en liten bit av en paranøtt for noen år siden kom alle reaksjoner med en gang. Det var kløe, vabler, prikker, hoste, oppkast, fikk pusteproblemer, hovnet opp i hele fjeset. Det var en skrekkopplevelse! Ikke en nøtt kommer inn her i huset i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Jeg tror jeg er overbevist om å la være og gi nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har fått peanøtter etter at de fylte 3 år. Men alltid under tilsyn. Det har aldri skjedd noe så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest blomsterløk

Ved allergi av nøtter kommer reaksjonen sporenstreks.

Sønnen min fikk ved et uhell i seg en ørliten bit sjokolade med peanøtt i, kastet opp og fikk kraftige pusteproblemer øyeblikkelig.

Så her i huset kommer det ikke inn en eneste liten nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder sønnen min helt unna nøtter fordi jeg selv er allergisk mot flere typer og er redd for at han også kan være det. Sikkert ikke dumt å vente med å gi dem nøtter. Det er mange som ikke tåler dem, og reaksjonene kan ofte være voldsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lungevevskade gjelder vel bare peanøtter, pga peanøttoljen?

Jeg trodde det gjalt nøtter generelt, men jeg er ikke sikkert. Det gjelder i allefall peanøtter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morentilfire

Nøtter er skadelig for småbarn av flere årsaker enn allergi.

Hvis en nøtt kommer ned i svelget, ned i lungene, kan de gjøre evig skade på lungene. Man kan som regel fjerne et fremmedlegeme som et barn har svelget, men nøtter inneholder så mye olje, og lungevevet er så smått, så det er en meget komplisert kirurgisk affære.

Etter et uhell i familien for mange år siden, har vi ikke nøtter framme når småbarn er tilstede.

Is og nonstop er da også godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en nøtt kommer ned i svelget, ned i lungene, kan de gjøre evig skade på lungene. Man kan som regel fjerne et fremmedlegeme som et barn har svelget, men nøtter inneholder så mye olje, og lungevevet er så smått, så det er en meget komplisert kirurgisk affære.

Etter et uhell i familien for mange år siden, har vi ikke nøtter framme når småbarn er tilstede.

Jeg har bestemt meg for å droppe peanøttene til isen. Jeg grøsser av å lese om alt som kan skje. Det er mye annet godt vi kan ha til isen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter er en nøtt som kan gi kraftige allergiske reaksjoner om en først er allergisk. Mer enn andre nøttetyper faktisk.

Da jeg ikke lenger testet positivt på allergi mot peanøtter sa legen til meg at jeg måtte være superforsiktig i starten likevel, med grunnlag av argumentet over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vet du når barn er gamle nok til trygt å spise peanøtter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...