Gjest moren til jente på snart fire Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg spurte helsesøster da min datter var knapt to år om hva ho syntes om saken fordi min datter var helt vill etter nøtter... Helsesøster sa at alder ikke hadde så stor betydning egentlig. Det som var viktig var om ungen tygde godt og svelgte greit og at man tok det med ro mens man spiste slik at man ikke så lett fikk det i halsen, og selvsagt... måtte det være under tilsyn...Også lurt å passe på at ikke det ble mye i munnen på en gang...det forsterket faren for å dra det ned... Og hvis ho ikke hadde noen problemer med å spise nøttene, og heller ikke reagerte på dem så syntes ho det var helt greit at jeg lot dattera mi spise nøtter. Så da min datter var knapt to år lot jeg henne med helsesøsters velsignelse få spise både peanøtter og hasselnøtter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morentilfire Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Vet du når barn er gamle nok til trygt å spise peanøtter? Det barnet jeg snakker om, var i to-årsaldreren. Legene klarte faktisk ikke å fjerne alt sammen, lungene ble så sammenklistret,skadet i den forstand at de aldri ville kunne utfolde seg som friske lunger kan (altså redusert lungekapasitet). Jeg har gitt min 6-åring noe peanøtter, men hun foretrekker potetgull og ostepop (mer oppløselig). Da ungene var mindre var det også så upraktisk med saltmat om kvelden. Det ble så mye drikking og tissing. Vi fant alternativer, for det er klart at lørdagskos - det må vi ha! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milky Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg har helt angst for nøtter og små harde drops og sånt. Har vært veldig restriktiv med å gi sånt til min eldste. Han er nå 6 år og har begynt å få spise nøtter av og til når han er med oss (ikke hos andre eller uten tilsyn av oss). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milky Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Jeg har helt angst for nøtter og små harde drops og sånt. Har vært veldig restriktiv med å gi sånt til min eldste. Han er nå 6 år og har begynt å få spise nøtter av og til når han er med oss (ikke hos andre eller uten tilsyn av oss). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Det barnet jeg snakker om, var i to-årsaldreren. Legene klarte faktisk ikke å fjerne alt sammen, lungene ble så sammenklistret,skadet i den forstand at de aldri ville kunne utfolde seg som friske lunger kan (altså redusert lungekapasitet). Jeg har gitt min 6-åring noe peanøtter, men hun foretrekker potetgull og ostepop (mer oppløselig). Da ungene var mindre var det også så upraktisk med saltmat om kvelden. Det ble så mye drikking og tissing. Vi fant alternativer, for det er klart at lørdagskos - det må vi ha! Vi pleier aldri å ha peanøtter i huset nettopp fordi jeg har skrekken for at ungene skal sette i halsen. Niåringen spiser peanøtter andre steder og hun er såpass stor at jeg regner med det går fint. Seksåringen vet jeg ikke engang om har smakt peanøtter... Toåringen skal jeg foreløpig holde langt unna sånne saker. Her i huset er det vanlig potetgull som er den store slageren på lørdagskvelden ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Har prøvd å holde barna unna frem til 3 års alder - uten hell. Har ikke barn som setter noe særlig i halsen, og selv om de har snoket til seg peanøtter fra ca. 2 års alder har det gått bra. Men de har ikke likt det, tyggd og spyttet ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nei, jeg lar ikke små barn spise peanøtter, utelukkende pga mulighet for lungeskade som Morentilfire nevner nedenfor. Det kan være veldig alvorlig. Er mer redd for popcorn enn peanøtter i forhold til kvelningsfare. Mine barn har ikke fått popcorn før etter 4-årsalder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Nei, jeg lar ikke små barn spise peanøtter, utelukkende pga mulighet for lungeskade som Morentilfire nevner nedenfor. Det kan være veldig alvorlig. Er mer redd for popcorn enn peanøtter i forhold til kvelningsfare. Mine barn har ikke fått popcorn før etter 4-årsalder. Hm...jeg er skikkelig sløv jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morentilfire Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Vi pleier aldri å ha peanøtter i huset nettopp fordi jeg har skrekken for at ungene skal sette i halsen. Niåringen spiser peanøtter andre steder og hun er såpass stor at jeg regner med det går fint. Seksåringen vet jeg ikke engang om har smakt peanøtter... Toåringen skal jeg foreløpig holde langt unna sånne saker. Her i huset er det vanlig potetgull som er den store slageren på lørdagskvelden ;-) Ja, ren sjokolade, melkerullen, den kan være favoritt i huset av en 6-åring , men ikke av en på 9-10. Jeg er egentlig ikke så begeistet for potetgullet heller. Du husker kanskje fjorårets oppslag om potetgull og oksydanter, altså kreftfremkallende. Men jeg orker ikke alltid å være 100% fornuftig. Så, alt med måte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 Hm...jeg er skikkelig sløv jeg... Neppe! Vi har alle våre kjepphester, og de fremkalles gjerne av det vi kjenner spesielt til. Jeg kjenner til tilfeller der barn har blitt kvalt av druer og popcorn, og holder derfor små barn helt unna popcorn, og skreller druene til de aller minste, deler dem til de større barna. Til gjengjeld har jeg rykte på meg for å være ekstremt "kul" når det gjelder barn og vann. Men jeg sender dem ikke til sjøen uten tilsyn eller redningsvest, altså. Ikke før de kan svømme skikkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg spurte helsesøster da min datter var knapt to år om hva ho syntes om saken fordi min datter var helt vill etter nøtter... Helsesøster sa at alder ikke hadde så stor betydning egentlig. Det som var viktig var om ungen tygde godt og svelgte greit og at man tok det med ro mens man spiste slik at man ikke så lett fikk det i halsen, og selvsagt... måtte det være under tilsyn...Også lurt å passe på at ikke det ble mye i munnen på en gang...det forsterket faren for å dra det ned... Og hvis ho ikke hadde noen problemer med å spise nøttene, og heller ikke reagerte på dem så syntes ho det var helt greit at jeg lot dattera mi spise nøtter. Så da min datter var knapt to år lot jeg henne med helsesøsters velsignelse få spise både peanøtter og hasselnøtter. Da er vi to. Alle våre har fått peanøtter og andre nøtter fra en god stund før de ble 2 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basf Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Ja. Min 3åring har "lenge" spist nøtter, tross allergi i familien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Ja, ren sjokolade, melkerullen, den kan være favoritt i huset av en 6-åring , men ikke av en på 9-10. Jeg er egentlig ikke så begeistet for potetgullet heller. Du husker kanskje fjorårets oppslag om potetgull og oksydanter, altså kreftfremkallende. Men jeg orker ikke alltid å være 100% fornuftig. Så, alt med måte... Jeg er så fornuftig med det meste annet, at potetgullet får bli ;-) Ungene spiser ikke potetgull mer enn max et par ganger i måneden uansett (mer i denne perioden med grillavslutninger overalt..). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg vbar restriktiv på nøtter, popcorn og små drops lenge jeg........iallefall lengre enn 3 år ja. Og barna får _aldri_ lov til å springe, leke når de spiser. Jeg får hjertet i halsen når jeg ser små barn løpe med en vaffel i hånda! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Billa har spist både nøtter og popcorn lenge (hun er tre) - og vi har ikke hatt noen problemer med det. Men i bhg. serverer vi ingenting som kan linkes til peanøtter, fordi det rett og slett kan være farlig for _enkelte_. Popcorn får de derimot 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Ja, ren sjokolade, melkerullen, den kan være favoritt i huset av en 6-åring , men ikke av en på 9-10. Jeg er egentlig ikke så begeistet for potetgullet heller. Du husker kanskje fjorårets oppslag om potetgull og oksydanter, altså kreftfremkallende. Men jeg orker ikke alltid å være 100% fornuftig. Så, alt med måte... Nå fikk jeg enda en bekreftelse på at mannen i huset her har fryktelig "barnslig" smak *ler* Han spiser nemlig aller helst melkerull! Dessuten sniker han seg til å bruke ungenes barnetannkrem istedetfor den vanlige for voksne. Favorittbrusen er rødbrus. For en stund siden fant jeg masse kindereggpapir i bilen. Hvem tror du hadde gomla kinderegg på jobb? Han klarer heller ikke å spise fisk... Gjett om han blir erta, både av ungene og meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Billa har spist både nøtter og popcorn lenge (hun er tre) - og vi har ikke hatt noen problemer med det. Men i bhg. serverer vi ingenting som kan linkes til peanøtter, fordi det rett og slett kan være farlig for _enkelte_. Popcorn får de derimot Peanøtter er farlig for alle hvis man setter det i vrangstrupen. Fettet i nøttene kan gi kjemisk lungebetennelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Nå fikk jeg enda en bekreftelse på at mannen i huset her har fryktelig "barnslig" smak *ler* Han spiser nemlig aller helst melkerull! Dessuten sniker han seg til å bruke ungenes barnetannkrem istedetfor den vanlige for voksne. Favorittbrusen er rødbrus. For en stund siden fant jeg masse kindereggpapir i bilen. Hvem tror du hadde gomla kinderegg på jobb? Han klarer heller ikke å spise fisk... Gjett om han blir erta, både av ungene og meg ;-) He-he, det der var jo bare utrolig søtt da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 He-he, det der var jo bare utrolig søtt da :-) Joda, han er ganske søt :-) Dessuten er han 35 år gammel idag! (så fikk jeg sagt det også;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Da sønnen min spiste en liten bit av en paranøtt for noen år siden kom alle reaksjoner med en gang. Det var kløe, vabler, prikker, hoste, oppkast, fikk pusteproblemer, hovnet opp i hele fjeset. Det var en skrekkopplevelse! Ikke en nøtt kommer inn her i huset i jula. Nei det skjønner jeg godt!!! Allergi er pyton, og særlig på små barn. Jeg er sjøl allergisk mot diverse, men lar gutten prøve ut "alt". Men i ørsmå mengder. Peanøtter har han ikke fått av meg - det var noen venner som begynte å fore ham med det. Heldigvis ser det altså ikke ut til at han reagerer på det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.