Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tannpleieren sier de bør ha hjelp inntil de er 12 år.. I følge henne har de ikke god nok finmotorikk før den tid sånn at tennene blir for dårlig pusset.

Jeg syns det hørtes veldig lenge ut. Jeg lar guttene mine pusse selv likevel. De er 6 og 8 år gamle. Om kvelden pusser jeg som regel over 6-åringens tenner til slutt, om morgenen gjør han det helt selv.

8-åringen ordner tannpussen helt selv. Av og til tar jeg likevel tannpussen sammen med ham og repeterer med ham hvordan han skal gjøre det grundig.

Ingen av dem har hatt hull.

Gjest prust

Jeg spurte tannlegen om det da jeg var med de to eldste i vår, og hun sa at foreldrene bør pusse tennene til barna til de er ti år. Så da vil jeg ofrholde meg til det.

Når det er sagt, så hender det at 7åringen åusser sone tenner selv, men han vet godt at det egentlig er jeg som skal gjøre det...

Mrs. Wallace

Jeg har hørt at de bør ha hjelp med tannpussen til de er 10 år gamle.

Men jeg tenker at hjelp ikke nødvendigvis er det samme som at vi foreldre gjør det for dem hver gang.

Guttungen (5 1/2) har begynt å prøve seg selv. Han tar på tannkrem og pusser, og så tar vi som regel en "etterpuss". Noen ganger får han klare det helt på egenhånd, og kommer og puster på oss for at vi skal sjekke. ;o)

Sånn kommer det sikkert til å være en stund. De bør gjøre en del av "jobben" selv, men med ettersyn og ekstrahjelp fra foreldrene.

Annonse

Vi har latt barna pusse tenner alene fra de var helt små. Det vil si at de alltid avslutter tannpussen alene, men får hjelp underveis. Ett av de to tannpussene skal gjøres skikkelig(kvelden), med voksen hjelp.

Hm?

De gjør det helt alene men med voksen hjelp?

-og hvor små er helt små?

Min tannlege sa sist jeg var der at en voksen bør pusse til barna er 10 år. Vår praksis er at guttene (4 og 6 år) pusser selv om morgenen, men at en voksen pusser + bruker tanntråd om kvelden. Tannlegen mente det var en grei løsning, så lenge en voksen pusset skikkelig en gang om dagen.

Jeg fikk lov å pusse tennene med voksen tannbørste selv fra jeg var 6 år. Da jeg kom til skoletannlegen i 1.klasse hadde jeg hull i 3 av 6-årsjekslene. Så da var det tilbake til barnetannbørste og voksenpuss. Sur lærepenge det der..

Gjest Samfunnskritiker

Hm?

De gjør det helt alene men med voksen hjelp?

-og hvor små er helt små?

Fra før fireårsalder!

Alene , men med voksenhjelp, mener jeg at jeg minner dem på tannpussen og ser at de går til badet. Hjelper evt til med tnnkrem (Er i nærheten med andre ord).

Ofte viser barna stollt frem tennene sine etter tannpuss, og kan spørre om jeg vil se eller pusse bort andre baktuser viss de finns...

Da kan jeg ta tannkosten og "kontrollere", INGEN baktuser her nei...

Slik får jeg kontrollert at det blir bra, men samtidig hender det at de ikke vil at jeg skal se etter andre baktuser. Det er greit- for tannpussen på kveld er jo min.

Annonse

vår jente på snart 8 år har pusset tennene i ca et halvt år selv. begynte med at hun pusset tennene om morgenen selv og vi om kvelden. så ble det til at hun pusset om kvelden selv også.

vet at de helst skal pusses av voksne frem til de er 10 år.

har sjekket ut om hun pusser godt nok flere ganger v hjelp av den rosa tabletter som jeg kjøpte på apoteket.

den skal suges på etter tannpuss og rosa fargestoff indikerer hvor man må forbedre tannpussen.

dette gjør vi med eldste og mellomste sånn innimellom og de synes det er artig med rosa munn! litt herk å få av tannbørsten, for fargestoffet sitter bra i.

hun var ellers hos tannlegen forrige uke og hadde null hull. så det er godt nok for oss.

Gutten min pusser selv på morgenen, men da går jeg/vi raskt over etterpå. "Hovedpussen" er på kvelden, den gjør jeg/vi, og det vil vi fortsette med i minst et par-tre år til. Men jeg synes det høres veldig lenge ut å fortsette til de er 12...

Ja, fanken - da har de jo med seg kjærester og sånn hjem :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...