Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tannpleieren sier de bør ha hjelp inntil de er 12 år.. I følge henne har de ikke god nok finmotorikk før den tid sånn at tennene blir for dårlig pusset.

Jeg syns det hørtes veldig lenge ut. Jeg lar guttene mine pusse selv likevel. De er 6 og 8 år gamle. Om kvelden pusser jeg som regel over 6-åringens tenner til slutt, om morgenen gjør han det helt selv.

8-åringen ordner tannpussen helt selv. Av og til tar jeg likevel tannpussen sammen med ham og repeterer med ham hvordan han skal gjøre det grundig.

Ingen av dem har hatt hull.

Huff - jeg bare tenker på mine to eldste som var "damer" da de var 11 - jeg hadde jo aldri fått lov engang å pusse tenna deres. Skal man skifte bind på dem også? hehe

Fortsetter under...

Jeg har hørt at de bør ha hjelp med tannpussen til de er 10 år gamle.

Men jeg tenker at hjelp ikke nødvendigvis er det samme som at vi foreldre gjør det for dem hver gang.

Guttungen (5 1/2) har begynt å prøve seg selv. Han tar på tannkrem og pusser, og så tar vi som regel en "etterpuss". Noen ganger får han klare det helt på egenhånd, og kommer og puster på oss for at vi skal sjekke. ;o)

Sånn kommer det sikkert til å være en stund. De bør gjøre en del av "jobben" selv, men med ettersyn og ekstrahjelp fra foreldrene.

Sånn tenker jeg også :o)

10 år, sa tannpleieren vår.

Lengre nedi tråden snakkes det om "hovedpussen" på kvelden. Både morgen og kveld er vel akkurat like viktig?

Puss om kvelden er mye viktigere. Da ligger man og sover, spyttproduksjonen og -sirkulasjonen er lav, og matrester, syre osv. blir liggende og gjøre skade.

Gjest Samfunnskritiker

10 år, sa tannpleieren vår.

Lengre nedi tråden snakkes det om "hovedpussen" på kvelden. Både morgen og kveld er vel akkurat like viktig?

Like viktig, men som en del av læringen/selvstendighet i forhold til tannpuss, syns jeg det er viktig at barna får ta større ansvar for emn del av tannpussen. JEg har valg morgenen, for da har jo de ikke spist særlig mye + at pussen på kvelden før var grundig.

Men ja, like viktig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...