Gå til innhold

røyk til mindreårige

Anbefalte innlegg

Gjest anonymus i kveld...

jeg har lillesøster på besøk, hun er 15 år. jeg røyker og har tidligere spurt om hun røyker, men hun har sagt nei. I går tok jeg en røyk fra pakka og ga henne pakka på fleip, og da tok hun en. Sa hun ikke fikk røyke den, men tok ligther og tente på og røyka den.

I dag har hun fått noen røyk avmeg, sier hele tiden at jeg synes det er dumt og at jeg skal slutte. men det er sikkert tøft i gjengen hennes. Vet moren våres hadde blitt forbann ahdde hun visst det, men jeg kommer ikke til å si det. Røyket selv da jeg var 13 år, så kan egentlig ikke komme med skjemmepreken.

Hun har penger og kan kjøpe røyk selv. Er det da så dårlig av meg å la henne røyke hos meg? Føler meg egentlig som en elendig søster, men vet at det bare blir verre hvis jeg skal være belærende. Hun er minst like sta og egen som meg. hva synes dere her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236740-r%C3%B8yk-til-mindre%C3%A5rige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn som er 15 har ikke lov til å røyke. Jeg hadde derfor ikke gitt henne røyk. Forhåpentligvis hadde ho røyka noe mindre om du ikke hadde gitt henne det.

Har også samme innstilling når det gjelder alkohol. Når de ikke er gale nok, så får de ikke noe.

Ja, jeg synes det er galt å gi henne røyk! Du sier jo på en måte at det er greit at hun røyker? Det er ulovlig å gi sigaretter eller alkohol til barn under 18. Jeg har selv en sønn på 16, og er helt klar på at han ALDRI vil få alkohol hjemme før han er 18! Jeg røyker selv, men sigaretter vil han aldri få hjemme, aldri!

Heldigvis sier han selv at han ikke skal begynne å røyke, men at han gjerne vil ta seg et glass vin med gode venner når han er 18, og det er greit!

synes

Ja, det er dårlig av deg. Du mener det sikkert ikke vondt, men du gjør henne likefullt en bjørnetjeneste. Når du gir henne røyk, bekrefter du at det er greit at hun røyker. At du sier det er dumt og at du skal slutte, er helt verdiløst. Barn gjør som voksne gjør, ikke som de sier.

Jeg tror hun ville respektert deg for å ikke gi henne røyk, jeg! (Og du var jo litt tankeløs som i det hele tatt rakte henne pakka....)

Gjest prust

Ja, det er dårlig av deg. Du mener det sikkert ikke vondt, men du gjør henne likefullt en bjørnetjeneste. Når du gir henne røyk, bekrefter du at det er greit at hun røyker. At du sier det er dumt og at du skal slutte, er helt verdiløst. Barn gjør som voksne gjør, ikke som de sier.

Jeg tror hun ville respektert deg for å ikke gi henne røyk, jeg! (Og du var jo litt tankeløs som i det hele tatt rakte henne pakka....)

Enig med Klara Q!

Barn som er 15 har ikke lov til å røyke. Jeg hadde derfor ikke gitt henne røyk. Forhåpentligvis hadde ho røyka noe mindre om du ikke hadde gitt henne det.

Har også samme innstilling når det gjelder alkohol. Når de ikke er gale nok, så får de ikke noe.

Hva med de halvgale, kan de få...? ;-)

Jeg hadde heller ikke gitt henne røyk. Måtte det bli så mye pes å få tak i røyk at de fant ut at det smakte mindre enn det kosta!

Annonse

"Har også samme innstilling når det gjelder alkohol. Når de ikke er gale nok, så får de ikke noe".

Hehe, den var morosam. ;)

Ikke bare gjør du røyk mer tilgjengelig for henne. Du oppmuntrer og godkjenner røykingen hennes. Dessuten skaper du et røykefellesskap dere i mellom og en front mot deres felles mors røykeforbud.

Tror ikke hun kommer til å takke deg for dette om noen år.

Ikke gi henne mer. Si til henne at dette ble helt feil.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...