Gå til innhold

I dag gråter jeg

Anbefalte innlegg

Gjest bente35
Skrevet

uff...kjenner meg egoistisk etter å ha svart på innlegget over før jeg leste dette!

føler virkelig med dere...

stor klem fra møre

Gjest mumie
Skrevet

Hei! Jeg skjønner deg veldig godt.Skulle ønske det kunne ordne seg for dere! Hvorfor har de stengt av adopsjon fra de private barnehjemmene? er det LP dere ventet fra? og er det bare midlertidig? Hvordan skal det gå med disse barnehjemmene nå? De som har gjort så masse bra for barna våre! Dette var leit!

Gjest Juliansmamma
Skrevet

Hei! Jeg skjønner deg veldig godt.Skulle ønske det kunne ordne seg for dere! Hvorfor har de stengt av adopsjon fra de private barnehjemmene? er det LP dere ventet fra? og er det bare midlertidig? Hvordan skal det gå med disse barnehjemmene nå? De som har gjort så masse bra for barna våre! Dette var leit!

Takk. Nei, det er tragisk. LP var et fantastisk sted, og vi hadde gledet oss stort til å komme tilbake.

Jeg sender med brevet jeg har fått, jeg, så er det ingen mellomledd som kan forvikle svaret.

"Vi vil med dette informere dere om at colombianske myndigheter har iverksatt en granskning av de private barnehjemmene i Colombia. Årsaken er først og fremst de økonomiske sidene ved virksomheten. Det gjelder regler og praksis for betaling av barnas opphold på barnehjemmene og ikke minst hvilke donasjoner som forventes fra adopsjonsforeningene og familiene.

Saken har allerede fått bred og skandalepreget omtale i enkelte colombianske medier, og den har også vært diskutert i den colombianske nasjonalforsamlingen.

AF orienterte derfor Bufdir om situasjonen i forrige uke.

Saken er alvorlig og den 28.juni 2006 besluttet Bufdir at AFs tillatelse til samarbeid med disse private barnehjemmene må suspenderes så lenge granskningen pågår. En mulig konsekvens av granskningen kan bli at norske og colombianske myndigheter bestemmer at alt adopsjonssamarbeid med private barnehjem i Colombia avvikles.

AF, som den ansvarlige formidlingsorganinsasjon for deres sak ser at denne situasjonen er svært alvorlig. Vi har derfor bestemt at vi på trekke alle saker fra de private institusjonene. Alternativet for dere som står som søkere på de private institusjonene er enten å overføre saken til ICBF i Colombia eller å bytte til et annet land. "

Skrevet

Hei Snø. Håper du koser deg skikkelig, og gratulerer så masse med tildeling. Er så godt å se at du er i mål. Har fulgt deg, selv om jeg sjelden er her, sikkert fordi denne ventingen har gjort at jeg nesten har kuttet ut litt, bare for å få det på avstand.

Jeg har lest brevet til AF, men er ikke så veldig klok på hva LP og andre private har gjort seg skyldige i. Klarer du, på godt SNØ-vis å forklare det for meg? Ellers i samfunnet har man jo som parole at man er uskyldig til det motsatte er bevist, men her er det jo voldsomt opprør. Selvfølgelig skal man ta slikt på alvor, men jeg har somsagt ikke skjønt helt hva som er hovedproblemet her, som gjør at man må stanse alt sånn på flekken.

Ja, det er snakk om spørsmålsetting rundt regler og praksis for betaling av barnas opphold på b.hj, og spørsmål rundt donasjonene. Men hva konkret mistenker de dem for?

Ja, det blir helt sikkert bra uansett, alle sier jo det. Jeg har ennå til gode å høre en ICBF historie som ikke er full av solskinn og glede.....så bra blir det nok. Men okke som, venting, forventninger, lovnader og drømmer har allikevel fått seg et skudd for baugen i dag, og jeg tillater meg å felle en tåre for den lille jenta som har lekt i drømmene mine.

Så kan jeg jo starte å spinne nye drømmer....

Kjære Juliansmamma!

Jeg forstår godt tårene dine, jeg. Var der selv i april 04, da vi fikk beskjed om at våre papirer var returnert fra FANA pga for mange søkere og for få barn. Men så valgte vi ICBF, og jeg har ikke angret et sekund, tvert i mot.

Jeg synes du skal ta en telefon til AF og få en skikkelig forklaring på konflikten. Her er en link fra colombiansk presse, men den er på spansk...

http://noticias.canalrcn.com/noticia.php3?nt=31341

Det jeg har klart å lese meg til (med mine svært begrensede spanskkunskaper og oversettelsesprogram på nettet) er at ICBF kaller donasjonene de får frivillige. Og så er det jo et spørsmål om man kan kalle det frivillig når man MÅ betale et bestemt beløp. Så vidt jeg har forstått er det DET diskusjonen har gått på. Norske myndigheter stoppet jo formidligen på bakgrunn av donasjonene, men etter samtaler med ICBF kom det igang igjen. Da under forutsetning at ikke hele donasjonen gikk inn i grunnbeløpet, som blir fordelt på alle søkere, men at største delen av donasjonen (minus et beløp til dekke av pleie i tiden før omsorgsovertakelse) ble bealt av den enkelte søker. Som en "frivillig donasjon". Men ICBF har tydeligvis på egenhånd bestemt seg for å undersøke disse donasjonene, og kommet til at det er noe kluss her. Jeg har lest en artikkel hvor direktøren i ICBF sier at INGEN skal måtte betale penger for å adoptere fra private barnehjem, og at om de blir avkrevd donasjoner, så må de si fra til ICBF (har dessverre ikke linken her i Colombia).

Det hele går altså på at de private har en litt spesiell måte å definere "frivillige donasjoner på", og at ICBF ikke liker dette...

Samtidig så forstår vi jo alle (og forhåpentligvis også ICBF...) at de private barnehjemmene trenger penger for å drive barnehjemmene! Jeg har jo selv sett et av dem på innsiden, og tviler ikke på at pengene kommer til nytte (jeg har også vært på et offentlig, og sett forskjellen...). Og jeg håper inderlig at de kommer til en løsning der det blir fortsatt drift på de flotte institusjjonene, men jeg forstår også at ICBF føler for å få et grep om hva som skjer.

Forklarte det noe? Jeg kan ikke garantere at jeg har forstått det 100% selv, jeg har kun lest meg til dette i colombianske aviser på nettet.

Men som sagt, jeg synes du skal ringe AF slik at de kan forklare det til deg.

Lykke til videre, Juliansmamma.

Gjest Juliansmamma
Skrevet

Kjære Juliansmamma!

Jeg forstår godt tårene dine, jeg. Var der selv i april 04, da vi fikk beskjed om at våre papirer var returnert fra FANA pga for mange søkere og for få barn. Men så valgte vi ICBF, og jeg har ikke angret et sekund, tvert i mot.

Jeg synes du skal ta en telefon til AF og få en skikkelig forklaring på konflikten. Her er en link fra colombiansk presse, men den er på spansk...

http://noticias.canalrcn.com/noticia.php3?nt=31341

Det jeg har klart å lese meg til (med mine svært begrensede spanskkunskaper og oversettelsesprogram på nettet) er at ICBF kaller donasjonene de får frivillige. Og så er det jo et spørsmål om man kan kalle det frivillig når man MÅ betale et bestemt beløp. Så vidt jeg har forstått er det DET diskusjonen har gått på. Norske myndigheter stoppet jo formidligen på bakgrunn av donasjonene, men etter samtaler med ICBF kom det igang igjen. Da under forutsetning at ikke hele donasjonen gikk inn i grunnbeløpet, som blir fordelt på alle søkere, men at største delen av donasjonen (minus et beløp til dekke av pleie i tiden før omsorgsovertakelse) ble bealt av den enkelte søker. Som en "frivillig donasjon". Men ICBF har tydeligvis på egenhånd bestemt seg for å undersøke disse donasjonene, og kommet til at det er noe kluss her. Jeg har lest en artikkel hvor direktøren i ICBF sier at INGEN skal måtte betale penger for å adoptere fra private barnehjem, og at om de blir avkrevd donasjoner, så må de si fra til ICBF (har dessverre ikke linken her i Colombia).

Det hele går altså på at de private har en litt spesiell måte å definere "frivillige donasjoner på", og at ICBF ikke liker dette...

Samtidig så forstår vi jo alle (og forhåpentligvis også ICBF...) at de private barnehjemmene trenger penger for å drive barnehjemmene! Jeg har jo selv sett et av dem på innsiden, og tviler ikke på at pengene kommer til nytte (jeg har også vært på et offentlig, og sett forskjellen...). Og jeg håper inderlig at de kommer til en løsning der det blir fortsatt drift på de flotte institusjjonene, men jeg forstår også at ICBF føler for å få et grep om hva som skjer.

Forklarte det noe? Jeg kan ikke garantere at jeg har forstått det 100% selv, jeg har kun lest meg til dette i colombianske aviser på nettet.

Men som sagt, jeg synes du skal ringe AF slik at de kan forklare det til deg.

Lykke til videre, Juliansmamma.

Takk for svar, snø.

Det gjorde ting klarere. Skjønt, jeg skulle virkelig ønske at vi som alt hadde kommet inn, kunne få stå løpet ut.

Har vel roet meg veldig ned, nå. Føler meg bare veldig nummen i sjelen.

Det er bare å starte på nytt....det har man jo gjort før...

Kos deg videre i Col. Gleder meg til det endelig er vår tur.

Klem

• 2 uker senere...
Gjest girasol
Skrevet

Nei og nei og nei :-( Dette er noe av det tristeste jeg har hørt!!!... Stakkars dere, dere har virkelig min fulle medfølelse!!

Gjest Juliansmamma
Skrevet

Nei og nei og nei :-( Dette er noe av det tristeste jeg har hørt!!!... Stakkars dere, dere har virkelig min fulle medfølelse!!

Hei Girasol. Ditt nick kjenner jeg igjen. Hvordan går det med deres runde nr 2? Er dere i boks?

Det går adskillig bedre med meg/oss nå. Måtte bare begynne på nytt. Det er ikke alltid det verste det, selv om det føles sånn når korthuset ramler.

Mvh

Gjest girasol
Skrevet

Hei Girasol. Ditt nick kjenner jeg igjen. Hvordan går det med deres runde nr 2? Er dere i boks?

Det går adskillig bedre med meg/oss nå. Måtte bare begynne på nytt. Det er ikke alltid det verste det, selv om det føles sånn når korthuset ramler.

Mvh

Hei, har vært lenge bortreist uten pc, så har ikke fått svart deg før...

Veeldig bra at det går bedre med dere! Og at dere kan hoppe inn i ICBF-køa igjen!

Vi henger fortsatt på hjørnet av barnevernet... i slutten av juni fikk vi et brev fra overordnede i kommunen at de var enige i at saken vår tok for lang tid... og at de skulle "prøve" å ha sosialrapporten klar til utgangen av august...

Jeg hater sånne ord som "prøve"... synes det er veldig uprofesjonellt. Men vi får "håpe" da ;-)

Hilsen

Juliansmamma
Skrevet

Hei, har vært lenge bortreist uten pc, så har ikke fått svart deg før...

Veeldig bra at det går bedre med dere! Og at dere kan hoppe inn i ICBF-køa igjen!

Vi henger fortsatt på hjørnet av barnevernet... i slutten av juni fikk vi et brev fra overordnede i kommunen at de var enige i at saken vår tok for lang tid... og at de skulle "prøve" å ha sosialrapporten klar til utgangen av august...

Jeg hater sånne ord som "prøve"... synes det er veldig uprofesjonellt. Men vi får "håpe" da ;-)

Hilsen

Oj, ja det er vanvittig kjipt å være så avhengig av alle mulige instanser for å kunne bli foreldre. Det anses jo ikke som så prekært og viktig å prioritere våre saker. I forhold til mye annet kan jeg jo forstå det, men for den enkelte familie er det rent ulidelig å måtte satse på at de ulike kontorene er inne i en god periode.

Lykke til videre!!! Håper alt går racerfort heretter.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...