Gå til innhold

Gutt som spytter ut mat.

Anbefalte innlegg

Min sønn som nå er fire og et halvt har store problemer med å spise.

Husker ikke helt når det begynte, kanskje i 2-årsalderen. Iallfall, problemet er at når min sønn spiser (f.eks skive)så kan han plutselig begynne å hylskrike, for så å spytte ut igjen maten. Og da spytter han ut hver eneste smule han har i munnen, og hvis han ikke får ut alt, får han hysterisk annfall. Han sier at maten er ekkel.

Og så fortsetter han å spise videre på skiven. Det er ikke det at han ikke liker maten, men det er et eller annet skjer der og da.

Dette skjer jevnlig at han innimellom driver å spytter ut mat. Dette er selvsagt ekkelt for oss som ser på også. Han har gode perioder med nesten ingen spytting og dårlige perioder der han spytter ut det meste.

Han er også fryktelig kresen, og spiser kun mat som frister han.

Hvis ikke maten frister, så lar han heller vær å spise. Han kan gå i mange dager med minimalt med mat.

Nå er vi inne i en kriseperiode igjen. Han spiser så å si ingenting. Det er ikke så lenge siden han hadde halsbetennelse, og da var det naturlig at det ble vanskelig å svelge.

Halsbetennelsen er gått over, og han klarer tydeligvis å spise det han har lyst på. Problemet er bare at han absolutt ikke klarer å spise mat som han ikke har lyst på der og da. I dag fikk han velge mellom makaroni og potet til middag, men det klarte han ikke å spise. han bare spyttet ut bade potet og makaroni.

Han hadde fått det for seg at han ville ha kjeks å da er det klin umulig å få han til å spise noe annet.

Jeg sier at han skal få kjeks etter å ha spist litt middag, men det nytter ikke. Han bare hyler og skriker at det klarer han ikke. Han går heller uten mat.

Greit med kjeks en gang i mellom, men han kan jo ikke akkurat leve på kjeks heller.

Jeg har begynt å lure på om det er noe fysisk i veien med han som gjør at det er vondt/vanskelig å spise sånn at han av den grunn å unngår spise. Eller at han rett og slett har problemer med appetitten. Maten må friste han før han skal spise. Det å være sulten er tydeligvis ikke god grunn nok for han at han skal spise.

Han kan f.eks si at han er kjempesulten, men når han ser maten så vil han ikke ha. Selv om det er mat som han vanligvis liker. Nei han vil heller ha noe annet, og hvis han ikke får det så spiser han ingenting.

Jeg blir litt fortvilet og lei av alt dette matstyret, og jeg lurer på om det er noen andre som har opplevd det samme?

Spesielt dette med spyttingen er slitsomt. Ekkelt når vi er ute sammen med andre og han plutselig begynner å hyle og spytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236834-gutt-som-spytter-ut-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Er barnet ditt prematur barn?

Tatt mandler i tidlig alder eller tidlig erfart noe "ubehagelig" iforbindelse med spising, mat,hals?

Kjenner godt igjen beskrivelsen din, og føler med deg at dette ikke er noe greit. HAr du snakket med helsesøster eller fastlege?

Barnet jeg kjenner til, ble henvist til nese hals, barnet var født fortidlig, hadde hatt pustevansker ved fødsel, ene nesen var "tett" av brusk(Oppdaget på førundersøkelsen), og hadde ved fødsel lite utviklet svelegrefleks.

Mandlene ble operert bort, og en liten operasjon i nesen, og vips så var barnet et helt annet.

Men fortsatt i dag, har dette barnet et anstreng forhold til mat. Konsistens spesiellt. I perioder får dette barnet energibesriket drikke, for å holde vekten på et akseptabelt nivå.

Jeg tror jeg uansett ville drøftet problemstillingen med helsesøster, få noen råd og vink der.

Lykke til.

Er barnet ditt prematur barn?

Tatt mandler i tidlig alder eller tidlig erfart noe "ubehagelig" iforbindelse med spising, mat,hals?

Kjenner godt igjen beskrivelsen din, og føler med deg at dette ikke er noe greit. HAr du snakket med helsesøster eller fastlege?

Barnet jeg kjenner til, ble henvist til nese hals, barnet var født fortidlig, hadde hatt pustevansker ved fødsel, ene nesen var "tett" av brusk(Oppdaget på førundersøkelsen), og hadde ved fødsel lite utviklet svelegrefleks.

Mandlene ble operert bort, og en liten operasjon i nesen, og vips så var barnet et helt annet.

Men fortsatt i dag, har dette barnet et anstreng forhold til mat. Konsistens spesiellt. I perioder får dette barnet energibesriket drikke, for å holde vekten på et akseptabelt nivå.

Jeg tror jeg uansett ville drøftet problemstillingen med helsesøster, få noen råd og vink der.

Lykke til.

Takk for svar!

Har tatt det opp med

helsesøster, men hun er så tafatt at det halve kunne være nok. ikke mye hjelp å få der i gården. Spurte barnelegen også, virket noe tafatt han også, men han sa at gutten hadde litt store mandler, men at det ikke var uvanlig,og at det ville rette seg ettervært.

Jeg lurer på om mandlene kanskje har hovnet opp ytterligere nå når han var syk, at det er derfor vi er inne i en ekstra ille periode nå.

Tror jeg får ta han med til fastlegen etter ferien. Det pleier å være til mer tak i han, så kanskje vi endelig kan få et svar.

Min sønn har også et annet problem og det et at han ikke uttaler lyder som man lager med tungen inni munnen. Det vil si G, K og NG-lyden. Kanskje kan det være en sammenheng med svelgeproblemene.

Etter å ha lest ditt svar, så har jeg tro på at det må være noe med mandlene.

Og ja, han var et prematurbarn. Har ikke hatt pustevansker da. Lå bare i kuvøse et døgn, før han klarte seg selv.

Gjest Samfunnskritiker

Takk for svar!

Har tatt det opp med

helsesøster, men hun er så tafatt at det halve kunne være nok. ikke mye hjelp å få der i gården. Spurte barnelegen også, virket noe tafatt han også, men han sa at gutten hadde litt store mandler, men at det ikke var uvanlig,og at det ville rette seg ettervært.

Jeg lurer på om mandlene kanskje har hovnet opp ytterligere nå når han var syk, at det er derfor vi er inne i en ekstra ille periode nå.

Tror jeg får ta han med til fastlegen etter ferien. Det pleier å være til mer tak i han, så kanskje vi endelig kan få et svar.

Min sønn har også et annet problem og det et at han ikke uttaler lyder som man lager med tungen inni munnen. Det vil si G, K og NG-lyden. Kanskje kan det være en sammenheng med svelgeproblemene.

Etter å ha lest ditt svar, så har jeg tro på at det må være noe med mandlene.

Og ja, han var et prematurbarn. Har ikke hatt pustevansker da. Lå bare i kuvøse et døgn, før han klarte seg selv.

Det sies at premature oftere er disponert for spiseforstyrrelser pga problemer med mat i oppstart.

Greide barnet ditt f.eks å ta bryst med en gang eller fikk han mat med sonde gjennom nesen eller lignende?

"alle" slike faktorer kan spille en rolle, men ikke nødvendigvis.

Min erfaring er at helsestasjonen kan lite om premature og tileggsproblematikk som følge av det. Bor du i nærheten av Oslo, kan du jo stikke innom, høre med en lege, evt få en henvisning dit for samtale med noen som jobber ved neontal avdelingen. De følger jo opp en del unger opp i alder.

uansett, lykke til, og tvi tvi,

du skal nok se at gutten vokser, enn opp på kjeks.

Ta han med til fastlegen og få en henvisning til Øre-nese-hals-spesialist.

Om det er noe fysisk som det kan gjøres noe med, er det litt dumt og ikke gjøre det. Jo raskere dere får gjort noe med det (om det er noe fysisk), jo mindre blir risikoen for at dette setter seg som varige problemer.

Helsesøster kan uansett ikke henvise. Fastlegen er den beste adressen for det meste som går ut over vaksiner.

mvh

Et av barna mine hadde problemer med spising. Han brakk seg så lett og måltidet kunne fort ende med at han kastet opp alt han hadde spist. Han ble tynn som en strek etter hvert.

Mandlene i halsen viste seg å være kjempestore. Etter at de ble fjernet var problemet borte.

Annonse

Stakkars gutt!

JEg ville nok ha sjekket svelget, da dette kan skyldes store mandler.

Min 7 åring har hatt store mandler, og da har han syntes endel mat har vært ekkel. Han forklarer det med at maten virker "slimete" og han brekker seg.

Lykke til.......vil gjerne høre hvordan det går :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...