Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Babyen til søstra mi har nå fått smaksprosjoner av grøt i en måneds tid. Problemet er at hun kaster opp etter å ha spist! De har prøvd maisgrøt til å blande med morsmelk. Da de prøvde den man blander ut med vann fikk ungen elveblest-lignende utslett.

Så vidt jeg har forstått kaster hun ikke opp etter hvert måltid, men relativt ofte.

Hun er 6 mndr, begge foreldrene har pollenallergi, så hun er jo disponert for allergi.

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/236873-baby-som-kaster-opp-gr%C3%B8ten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skal egentlig finne sengen, men _måtte_ svare deg, da det var som om jeg leste om meg :0)

Vår gutt kastet opp, etter grøt, etter morsmelkerstatning evnt annet.

Det som "satt" var morsmelk.

Jeg fullammet til han var ca. 8 mnd tror jeg, og han fikk mye melk helt frem til nå.

Han ble undersøkt i hals og svelg,men ingen unormale funn, litt hovne mandler men ikke stort.

Og vi har også allergier i familien, men legen sa at barn under året ikke utvikler pollenallergi etc.

Så vi levde med det, og jeg godtok at gutten min rett og slett ikke var moden for annen mat enn morsmelk.

Det tok lang tid og mye trening for å få i ham mat.

Han tok faktisk brødskive bedre enn grøt, men spiser både grøt og brød i dag.

Vi hadde faktisk oppkast sist helg, så vi er enda ikke ferdige med problemstillingen.

Men man blir så lei av å vaske spy...............(og vi snakker ikke gulp her nei)

Hei!

Skal egentlig finne sengen, men _måtte_ svare deg, da det var som om jeg leste om meg :0)

Vår gutt kastet opp, etter grøt, etter morsmelkerstatning evnt annet.

Det som "satt" var morsmelk.

Jeg fullammet til han var ca. 8 mnd tror jeg, og han fikk mye melk helt frem til nå.

Han ble undersøkt i hals og svelg,men ingen unormale funn, litt hovne mandler men ikke stort.

Og vi har også allergier i familien, men legen sa at barn under året ikke utvikler pollenallergi etc.

Så vi levde med det, og jeg godtok at gutten min rett og slett ikke var moden for annen mat enn morsmelk.

Det tok lang tid og mye trening for å få i ham mat.

Han tok faktisk brødskive bedre enn grøt, men spiser både grøt og brød i dag.

Vi hadde faktisk oppkast sist helg, så vi er enda ikke ferdige med problemstillingen.

Men man blir så lei av å vaske spy...............(og vi snakker ikke gulp her nei)

Hm, det ligner ja. Kanskje brødskive er bedre, det tror jeg ikke de har prøvd. Prøvde du middag/grønnsaker eller var det samma styret der?

De kommer hit i helga, så jeg skulle sjekke litt for dem tenkte jeg.

Ungen stortrives med bare morsmelk og er rund og god, men hun burde jo snart få i seg litt annet føler søstra mi.

Gjest Bestemoren

Har dere sjekket ørene?

Da minste jenta mi var 5-6 mnd og skulle begynne med fast føde, kastet hun opp hver gang jeg prøvde å gi henne grøt. Dette pågikk i over 3-4 uker, og i tillegg til grøten kom også det meste av morsmelka opp. Dette førte til at hun gikk ned nesten en kilo i løpet av denne tiden.

Ettersom vi ble bekymret for om hun skulle tørke ut, og det at hun hadde perioder med feber (37,5-38,5), var vi til legen og helsesøster flere ganger, uten at han fant ut noe.

Siste gang vi var hos legevakten spurte vi om han kunne sjekke ørene. Dette fordi at jeg hadde en venninne som hadde ei jente som hadde samme symptomer da hun hadde ørebetennelse. Og det stemte, jenta vår hadde såkalt lukket ørebetennelse, og etter å fått behandlet denne, så gikk matingen greitt.

Hvorfor ikke prøve noe annet enn grøt? Kanskje hun klarer most banan og/eller most avocado? Kanskje hun klarer moset frukt på glass? Kanskje hun klarer middagsmat på glass?

Hun må jo ikke ha grøt!

Men om ingenting går, så kan det kanskje være på sin plass å få sjekket ungen fysisk.

Annonse

Hm, det ligner ja. Kanskje brødskive er bedre, det tror jeg ikke de har prøvd. Prøvde du middag/grønnsaker eller var det samma styret der?

De kommer hit i helga, så jeg skulle sjekke litt for dem tenkte jeg.

Ungen stortrives med bare morsmelk og er rund og god, men hun burde jo snart få i seg litt annet føler søstra mi.

Oppkast kom uansett mat, men brødskive gikk lettere enn grøt når han først begynte å spise.

DA kunne han fikle med en brødskalk selv og han fikk i seg bare smuler og de var vel i tillegg skikkelig bløt :0)

Helsesøster mente at det ikke var noen stor fare med at han ikke inntok annen mat, men hun ville at jeg skulle gi tran, noe som heller ikke var mulig,

Da hadde jeg 5 D-vitamindråper i en skje, og det gikk fint.

Jeg heller til en teori om at barnet rett og slett ikke er modent nok for mat.

Jeg hadde et par innlegg her inne (jeg var jo så bekymra), og her også klarte mødrene å roe meg litt ned :0)

Lykke til med helgebesøk.

Mvh

Er det ikke melkepulver i disse nestlegrøtene da? Kan være det hun reagerer på? De kan prøve å kjøpe grøt i helsekosten.. Helios? Hmm... husker ikke hva den heter. Kan hende det blir for sterk kost for magen hennes rett og slett. Sånn reagerer også sønnen min hvis det er noe han ikke tåler, det kommer opp igjen og han får magevondt. Tålte ikke banan i den alderen, men nå går det fint.

Sønnen min gulpa masse da han var mindre, ofte all melka kom opp (både mm og mme), men det ble bedre da han fikk grøt..

jeg ville prøvd en grøt-type u7ten tilsatt melkepulver først og sett om det hjelper..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...