Gjest nå har jeg ferie! Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Far skal ha barna sine i 2 uker i sommer - for at han og kjæresten skal få barnefri ferie seinere i sommer. Han har barna annenhver helg resten av året. Problemet mitt er at han går på jobb fra 8 til 17 hver dag mens barna er der, kjæresten er på tur til sine foreldre. Altså blir barna sittende alene der hjemme det meste av dagen og finner på ting selv, selvsagt. De to på 12 og 10 ser mye tv, sparker fotball, og klarer seg ok, men kjeder seg. Men han på 13-14, som er avhengig av pc og mobil for å trives, og dessuten sover lenge om morgenen, ringer meg mye og klager sin nød, eller kommer rett og slett hjem en tur. For faren vekker ham for at han ikke skal sove bort dagene, vekker ham før han selv forsvinner på jobb. Men hva skal jeg svare til barna når de klager sin nød til meg over at de ikke har noe å gjøre? Bør jeg blande meg inn i det? Bør jeg ikke rett og slett svare noe slikt som at "Jeg er sikker på at dette klarer dere og pappa å finne ut av hvis dere snakker sammen om det?" Nå er jeg ikke sikker på det, da, men...poenget er at det ikke blir bedre for noen om _jeg_ også skal blande meg inn? Dette er jo fars ansvar? Hans familie? Så jeg forsøker å spille ballen tilbake, lytte på deres klager så de ikke er helt alene, men ikke blande meg. Likevel kommer de stadig innom her for å hente ting, ta telefoner, spise litt, en tur eller tre daglig. (De kommer en og en). Men jeg har altså lyst til å ta dette på en mer - for barna - konstruktiv måte, hjelpe dem til å takle en slik situasjon, også, klare seg selv. Ta saken med faren (som vil bli sur fordi de gjør det, de må da vel skjønne at han ikke bare kan ta seg fri, han må jo tjene penger så de kan få mat og tak over hodet) - men likevel. Det er jo en viktig lekse å lære, det også - å si fra, selv om det kan bli ubehagelig? Sette grenser, kreve noe man har krav på - eller? En annen viktig lekse er å være alene, finne på ting selv, ha sommerferie? Ingen har vondt av å "ikke ha noe å gjøre"? Hvordan kan jeg gjøre dette til noe konstruktivt for ungene, i stedet for å bare rakke ned på far i denne situasjonen? Og hva kan jeg si til meg selv når jeg får vond samvittighet over at de er alene hjemme hos ham og jeg selv tar en tur på stranda, f.eks.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Sånn er det hos oss også - de kjeder seg. Jeg sier bare at det er sunt å kjede seg litt - gå ut og lek! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjusken Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hei, Jeg ville ha forsøkt å ha en konstruktiv samtale med faren. Kommuniser hva barna's erfaring er. "Barna liker ikke å være hos deg disse 2 ukene fordi sånn og sånn". Fokuser på at dette er barnas meninger, ikke dine. At det faktisk er opp til han at barna skal trives hos han. Jeg har aldri skjønt poenget med feriesamvær hvis man ikke skal være sammen med barna. Har ikke pappa'n 4 uker ferie (som de fleste andre har, hvis man ikke har 5 uker)? Kunne han ikke klare å ha iallefall 1 uke fri med barna? Hadde dette vært meg hadde jeg tatt med barna på stranden osv. selv jeg, og latt de sove hos pappa'n (jeg forstår det slik at dere bor rimelig i nærheten av hverandre). Men nå kjenner ikke jeg deg og vet ikke om du trenger den roen du får uten barn... Men for all del, barn tar IKKE skade av å kjede seg. Altfor mange overstimulerer barna i sommerferien, men at de ikke skal få noe fri med pappa virker jo leit for ungene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har vel ikke så mange gode råd å komme med, men jeg reagerer på at far velger å ikke ha noe ferie sammen med barna. Jeg er selv stemor og forstår godt at de også trengre ferie uten barna, men jeg synes at han bør prioritere begge. F.eks. en uke hvor de er hjemme (og gleder seg til ferie med pappa neste uke) Har du snakket med faren om det? Fortalt han hva barna sier? Selv om det er farens ansvar å ta hånd om dem denne uka så tror jeg nok at jeg hadde vært litt lei for å gå på stranda mens ungene mine satt hjemme og kjedet seg. Vi kommer til å ta med mitt stebarn til syden i 14 dager i sommer. Da vet jeg ikke om det blir noe tid igjen for at vi skal få noe ferie uten han. I tillegg jobber han en uke sammen med faren. Dvs. at vi da har "fisket" 3 uker hvor gutten har noe å gjøre. Mora har tatt seg fri en uke. Ettersom vi har han med noen av disse dagene får de da 3 feriedager sammen i sommer. Må innrømme at jeg synes det er forkastelig. Men å si at jeg gleder meg til denne turen er nok å overdrive. Men jeg forstår jo at jeg ikke har noe valg. Han er med oss på hver annen tur vi tar, så nå er det hans tur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nå har jeg ferie! Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Sånn er det hos oss også - de kjeder seg. Jeg sier bare at det er sunt å kjede seg litt - gå ut og lek! Ja, jeg tenkte jeg skulle nevne det, jeg også - at jeg selv selvsagt ikke kan ta meg fri resten av sommeren fordi om ungene er her - så det blir lange uker også da, for dem. Så grunnen til at jeg reagerer på at far jobber, er nok helst at dette er de eneste to ukene han skal ha med dem hele sommeren - og likevel prioriterer han jobben. Om han så bare hadde sluttet 16 i stedet for 17 i disse ukene, og så gitt barna tid og opplevelser etterpå. Men da pusser han opp eget hus. Nå er jo det veldig lærerikt for unger, også - å se far i jobb. Så jeg klager ikke. Han er en spennende mann med godt håndlag - ellers hadde ikke jeg falt for ham! Men poenget er - som du også gjør - at jeg uten å få vond samvittighet for selv å være på stranda når de ringer - kan si "Gå ut og lek!" eller "Les en bok!" og "Det må du snakke med pappa om selv!" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Ja, jeg tenkte jeg skulle nevne det, jeg også - at jeg selv selvsagt ikke kan ta meg fri resten av sommeren fordi om ungene er her - så det blir lange uker også da, for dem. Så grunnen til at jeg reagerer på at far jobber, er nok helst at dette er de eneste to ukene han skal ha med dem hele sommeren - og likevel prioriterer han jobben. Om han så bare hadde sluttet 16 i stedet for 17 i disse ukene, og så gitt barna tid og opplevelser etterpå. Men da pusser han opp eget hus. Nå er jo det veldig lærerikt for unger, også - å se far i jobb. Så jeg klager ikke. Han er en spennende mann med godt håndlag - ellers hadde ikke jeg falt for ham! Men poenget er - som du også gjør - at jeg uten å få vond samvittighet for selv å være på stranda når de ringer - kan si "Gå ut og lek!" eller "Les en bok!" og "Det må du snakke med pappa om selv!" Jeg vet hvordan 14-åringen min er i alle fall - hun har nå fri mens jeg må jobbe -og hun ringer og klager - men når jeg kommer hjem så har dagen vært grei likevel...da har hun kjedet seg så veldig at hun har skiftet på senga si! hehe Ellers vet jeg også at de liker å "klage på den andre" -kanskje for å se om vi er enige - min eks og jeg....de er litt lure.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har vel ikke så mange gode råd å komme med, men jeg reagerer på at far velger å ikke ha noe ferie sammen med barna. Jeg er selv stemor og forstår godt at de også trengre ferie uten barna, men jeg synes at han bør prioritere begge. F.eks. en uke hvor de er hjemme (og gleder seg til ferie med pappa neste uke) Har du snakket med faren om det? Fortalt han hva barna sier? Selv om det er farens ansvar å ta hånd om dem denne uka så tror jeg nok at jeg hadde vært litt lei for å gå på stranda mens ungene mine satt hjemme og kjedet seg. Vi kommer til å ta med mitt stebarn til syden i 14 dager i sommer. Da vet jeg ikke om det blir noe tid igjen for at vi skal få noe ferie uten han. I tillegg jobber han en uke sammen med faren. Dvs. at vi da har "fisket" 3 uker hvor gutten har noe å gjøre. Mora har tatt seg fri en uke. Ettersom vi har han med noen av disse dagene får de da 3 feriedager sammen i sommer. Må innrømme at jeg synes det er forkastelig. Men å si at jeg gleder meg til denne turen er nok å overdrive. Men jeg forstår jo at jeg ikke har noe valg. Han er med oss på hver annen tur vi tar, så nå er det hans tur. jeg syns det er rart folk har så lite ferie....etter vi fikk 5 uker hos oss har jeg nesten problemer med å få tatt ut all ferien. Jeg tar 3,5 uke nå -og så skal jeg ha en uke i november med eldstejentene i syden. De andre dagene har jeg brukt i forbindelse med en konfirmasjon og en annen reise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 jeg syns det er rart folk har så lite ferie....etter vi fikk 5 uker hos oss har jeg nesten problemer med å få tatt ut all ferien. Jeg tar 3,5 uke nå -og så skal jeg ha en uke i november med eldstejentene i syden. De andre dagene har jeg brukt i forbindelse med en konfirmasjon og en annen reise. Fem uker ferie er ingenting, syns jeg, da! Hadde lett klart både åtte og tolv. En til jul, en til påske, fire på sommeren, en i høstferien og en i vinterferien, det hadde vært saker!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Fem uker ferie er ingenting, syns jeg, da! Hadde lett klart både åtte og tolv. En til jul, en til påske, fire på sommeren, en i høstferien og en i vinterferien, det hadde vært saker!! Helt enig. Vi har altfor lite ferie! Synes vi skulle hatt fem uker om sommeren, en på høsten, en i jula, en i vinterferien og en i påska. Skal vi si hvor mye det blir.... 9 - ni - uker hadde vært passelig :-) Mannen min har bare to uker om sommeren + noen enkeltdager. I teorien skal han jo ha tre uker til, men de har han ikke tid til å ta ut. Blir vel maks fire uker på ham i året.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 jeg syns det er rart folk har så lite ferie....etter vi fikk 5 uker hos oss har jeg nesten problemer med å få tatt ut all ferien. Jeg tar 3,5 uke nå -og så skal jeg ha en uke i november med eldstejentene i syden. De andre dagene har jeg brukt i forbindelse med en konfirmasjon og en annen reise. Ja, jeg har også en del dager å ta av. I tillegg til 5 uker ferie jobber jeg 90% med 80% lønn. Dvs. at jeg "sparer" 1/2 dag pr. uke til skolens ferier o.l. Synes det er merkelig at faren ikke kan bruke noe av ferien sin på barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1820993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Vet ikke om det ville funket, men hva med å si til barna at du forstår dem, men at dette er noe de må ordne opp med faren om. De får heller ringe faren på jobben, i stedet for å ringe deg. Har du et sammarbeidsklima med faren som tilsier at du vil løse noe ved å blande deg inn i dette? Om du nå uten at faren er klar over det, tar deg av alt dette, vil jo faren lett kunne tro at alt er i skjønneste orden. Så med forbehold om at jeg vet for lite om situasjonen, synes jeg rett og slett du skal be barna ta det opp med faren, og avslutte diskusjonen med dem der. Ikke vær hverken klagemur eller reddende engel. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1821167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Helt enig. Vi har altfor lite ferie! Synes vi skulle hatt fem uker om sommeren, en på høsten, en i jula, en i vinterferien og en i påska. Skal vi si hvor mye det blir.... 9 - ni - uker hadde vært passelig :-) Mannen min har bare to uker om sommeren + noen enkeltdager. I teorien skal han jo ha tre uker til, men de har han ikke tid til å ta ut. Blir vel maks fire uker på ham i året.... Da starter du på lærerutdanninga til høsten. Sees vi der, prust? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1821667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Da starter du på lærerutdanninga til høsten. Sees vi der, prust? ;-) Lærer om sommeren og bjørn om vinteren. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1822159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Da starter du på lærerutdanninga til høsten. Sees vi der, prust? ;-) Mja.....kunne vel på en måte tenke meg det - på en annen måte trives jeg godt med den jobben jeg har (bortsett fra ferien da)... Mangler vel egentlig bare ped.sem for å kunne undervise i noen fag... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/236899-hva-skal-jeg-svare-ungene/#findComment-1823461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.