Gå til innhold

Alder ved bleieslutt- arvelig?


Ewa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datter som er akkurat fire år, og hun klarer ikke å bli tørr om natten.

Hun sluttet med dagbleie før hun var to, og har vært tørr om natten i lange perioder også siden hun var to, men det har kun vært så lenge hun har på bleie om natten.

Straks vi har prøvd å slutte med bleie, har hun tisset i sengen hver eneste natt!

Sist vi prøvde å slutte tenkte vi at "det må jo en gang gå over, for hun er jo tørr når hun har på bleie", og tok bryet med våt seng hver natt for å "se det an".

Resultatet ble at det tok lang tid før hun igjen ble tørr, da vi ble nødt til å begynne med bleie igjen...

Nå når hun har fyllt fire har hun blitt ganske opptatt av dette med å være tørr om natten, men mange netter er bleien våt, og hun har ikke våknet av det.

Sønnen min var helt tørr om natten da han var 2 1/2, men både jeg og mine søsken var sengevetere.

Jeg har lurt litt på om det kan være arvelig, og at det er derfor datteren min ikke er tørr om natten.

Jeg vet at det langt fra er noen krise enda, for hun er jo bare fire år, men jeg synes likevel at dette er litt rart, spesielt dette at hun har vært tørr i uker/mnd. fra hun var to år med bleie, men våt hver natt dersom hun ikke har på bleie.

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er arvelig betinget? Kanskje, men da burde hun vel ha vært våt "nesten" hver natt selv når hun har bleie på seg? Min første tanke var at hun kanskje føler en trygghet med bleie selv om hun kan være tørr, og at hun kanskje tisset på seg fordi hun ble nervøs når dere fjernet bleien. På den annen side sier du jo at hun selv har blitt veldig opptatt med dette å være tørr om natten. Betyr det at hun selv ikke vil ha bleie på seg lengre? Kanskje hun har fått prestasjonsangst. Da må dere i så fall enten prøve å overtale henne om at det er best at hun har nattbleie så lenge hun tisser på seg, eller fjerne bleien og tåle at det blir mye vask av sengetøy. Hvor lang tid det vil ta før hun blir tørr om natten vil du sannsynligvis få et svar på om du vet når du og din søster selv ble tørre. Sannsynligheten er stor for at hun blir tørr rundt samme alder om det viser seg at problemet er arvelig betinget. Fordelen som dere har er jo at du vet hvordan det føles å tisse på seg om natten og dermed kan støtte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Ewa.Når et barn i femårsalderen tisser i sengen om natten snakker vi om sengevæting En ser ofte at hos en del sengevætere har også andre i familien blitt sent tørre. Dvs at det er en viss arvelighet, som du spør om De fleste barn vokser dette av seg men innen det skjer kan det være aktuellt å forsøke behandling med alarmmatte og evt. et medikament som heter minirin. Det har til hensikt å redusere urinproduksjonen på natten og kan taes som tabletter eller nesespray.Medisinen fåes på blåresept etter at barnet har fylt 5 år. Som du sier selv så er barnet ditt bare 4 år. Dere er sikkert flinke til å påse at hun kommer seg på toalettet før leggetid, og at hun ikke drikker så mye rett før hun legger seg. Du har selv vært i gjennom det og det kan være litt godt for datteren din å høre at du hadde det likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...