inkink Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 Takk for det du skrev til meg inkink. Jeg bruker mye tid på å skamme meg... Men jeg drikker hvertfall alkohol svært sjeldent. Om ikke annet... Jeg ble også inrodusert for benzodiazepiner på 80-tallet. Jeg mistet moren min i en bilulykke da jeg var 19, og en lege gav meg noe som het Librium. Men jeg brukte dem ikke så lenge. Senere giftet jeg meg ganske ung (22 år), og fikk raskt to unger. Mannen min var mye borte, og jeg følte at jeg hadde ansvaret for alt omtrent, samtidig som jeg var i full jobb. Jeg hadde så mye ansvar, kanskje for mye, og ikke fikk jeg så mye hjelp. Jeg følte meg redd, ensom og alene og jeg savnet moren min så fryktelig. De første årene jeg var gift, og mens barna var spedbarn, brukte jeg ikke noe særlig tabletter. Men så møtte jeg vel "veggen", klappet helt sammen i et nervøst sammenbrudd, og legen gav meg Stesolid (Librium var fjernet fra markedet). Så ble jeg skilt for 6 år siden, og jeg fikk ene-ansvar for barna, og selv om jeg ikke følte meg sterk, så MÅTTE jeg være det. Jeg hadde jo både barna og jobben og alt annet, hadde ikke mulighet til å bryte helt sammen i angsten. For hva ville skjedd da??!! Pillene var den eneste hjelpen jeg hadde. Jeg begynte med Stesolid lenge før jeg ble skilt. Begynte å bruke Stesolid daglig for 10 år siden. Til å begynne med et par-tre tabletter daglig, men senere ble det mer og mer ettersom angsten stadig økte i styrke. Jeg ante ingen annen råd... Jeg måtte jo fungere! Paralgin Forte har jeg vel brukt i 5 år ca. Mot smerter i nakke, skuldre og ryggen. Vet ikke helt hvor glad jeg bør være... Er ofte bitter på lege-standen. Jeg ba jo aldri selv om Stesolid! Hadde det ikke vært på sin plass med en advarsel om hvordan det kunne gå?? Men følte at det var det eneste som hjalp meg også. Huff, ingen fortalte at livet skulle være lett, men heller ikke så vanskelig... What to do...what to do. Ikke aner jeg, og sikkert ingen annen heller. Nei, nå har jeg jo omtrent skrevet livshistorien min til deg...huff. Ønsker deg vel! Hei, livet kan være tøfft ja. Jeg begynte og med valium på åttitallet, hadde mistet broren min brått, og det var forferdelig. Men tross jeg har brukt dem så lenge så har jeg ikke økt nevneverdig på dosen. Brukte dem sporadisk de første årene, men så møtte jeg veggen,og har siden 1994 brukt dem daglig. 5 mg først, men da var jeg bare hjemmeværende husmor. Greide ikke jobbe, for jeg varkonstant svimmel, kvalm og uten energi. Fikk liksom et utmattelses syndrom. Men kom meg i jobb igjen 3 dageri uka i 1999... og da måtte jeg mobilisere mer, så det ble til 10 -12 mg når jeg var på jobb, og 5-7,5 de dagene jeg var hjemme. Så jeg har ikke økt noe særlig i forhold til mange. Men når jeg er ille av psykosomatiske plagene mine virker de ikke. De virker heller ikke hvis jeg tar mer enn vanlig dose. Har tatt maks 20 mg.. men det virker nesten mot sin hensikt. Men tar vel litt av toppene. Men det jeg ville si var .. på gode dager .-- ta mindre... stesolid har så lang halveringstid at det gjør ikke noe å minske litt en dag. Prøv og i det rolige å minske med en kvart til en halv.. og sånn, så kanskje du slipper mere inntolleranse. Mare et lite tips... jeg prøver hele tiden å bruke minst mulig. men må ta det daglig. men målet er å klare meg på 15 minus. helst 10-12om dagen.maks 15... får se hvordan det går.. tåler jo dårlig ad da.. får se om jeg tør å prøve...en blir litt sterkere av det... er såfrustrert... ikke engang nhd tør gi meg råd om ad---- mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1824569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Ja, du sier noe... Jeg har prøvd andre ting også, men Paralgin Forte er det eneste som hjelper mot smertene. Da spørs det om du har prøvd de riktige medikamentene. Har du vært henvist til smerteklinikk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1824610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Du er helt garantert ikke noen dårlig mor. Iallefall ikke på grunn av stesolid og paralgin forte. En er da vel ikke dårligere mor fordi om en må bruke medisiner mot angst og smerter. Benzo har hjulpet mange mellom livet.Tenk hvor manger verden over!!!! til å komme seg gjennom livet med angst i løpet av 40 år--- Og tenk på alt du greier, du har unger, du har jobb, og du fungerer, og i tillegg uten noen som helst avlastning. Synes det er flott gjort-- det er en bragd å klare alt det du gjør. Vær stolt!!! Hva hadde du gjort uten de medisinene?? Sofaen... evt. alkohol--- da setter jeg heller et spørmålstegn med hvor god mor en er, fordi benzo synes ikke...ingen trenger å vite at en tar det en gang, samme med paraldin forte...med alkohol som jo er det beste virkemiddelet mot angst, forandrer en jo personlighet og det liker ikke unger. I tillegg til at det bryter en enda lenger ned. Og, så synker en ned i en grøft av "skam-følelse" også --man kan ikke kjøre bil,ikke gå på jobb, ungene tør ikke ta med seg venner hjem....etc. Nei, vær glad for at det finnes medisiner som hjelper. Det er jeg. Da jeg begynte å bruker valium på begynnelsen av 80 tallet, var det ikke denne moraliseringen. Jeg tenkte bare så godt at det finnes medisiner som tar denne spenningstilstanden... men når ssri ene kom på 90 tallet så skulle liksom de brukes i stedet --- og det ble en benzo hets... og se hva ssri har gjort med meg... snakk om rebound effekt på angst..fy søren. Jeg vet inderlig vel at de hjelper mange, men det gjør også benzo. Så vi må slutte og lage det til noe annet enn medisiner. Den ene sykepleieren der jeg var innlagt sa at dette så verre ut enn benzo avvenning-- som hun hadde sett mange ganger.... for jeg fikk sånn depresjon i tillegg... det beste er jo selvsagt å ikke bruke noe som helst..men det er merkelig at en med angst som er så tøfft.. skal liksom klare seg uten noe. Så nå må trenden snu... stesolid, valium,vival, sobril, xanor er medisiner--. Skal vi ha rus, er alkohol å finne på nærmeste hjørne. og helt legalisert...hadde det kommet på markedet i dag hadde det blitt totalforbud.. garantert, for det er vårt største sosiale problem... men det vil ikke alle innse..fordi vinflaska må de ha... å roe seg på etter en stresset dag---blir så sint. Nå ble det helt ut av tema her ..hehe... Men det jeg ville si --vær glad noe hjelper, og prøv å ikke øke mer, men hold deg der du er. Noe må vi ha mot angsten, den forsvinner ikke om du slutter med benzo. så enkelt er det ikke... jeg bruker for tiden 7,5 - 10 mg valium, og 0,5-0,75 xanor. Skal kutte ut xanor, og må da bruke ca 15 mg valium daglig antar jeg. Brukte 7,5 til 12,5 før jeg fikk panikkangst av cipralex...men må øke på grunn av det... jaja... det var litt av et innlegg. fortsatt god sommer Nå synes jeg du forherliger bruk av visse medikamenter, inkink, samtidig som du er irritert på at du selv ikke er blitt advart mot potensielle negative virkninger av andre medikamenter. Paralgin forte i store doser mot kroniske smerter er neppe hensiktsmessig, både pga fare for leverskader ved overdosering og manglende effekt av kodein i forhold til smertene. Vival i så pass store doser som her beskrives er sjelden en god løsning i forhold til mennesker som skal leve et langt liv. Det betyr ikke at det ikke kan finnes gode grunner for å bruke benzo både i små og store doser, men for mange vil det innebære nye problemer etter en tid dersom det stadig kreves økte doser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1824619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristana Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Da spørs det om du har prøvd de riktige medikamentene. Har du vært henvist til smerteklinikk? Ja, har vært på smerteklinikk hvor de tilslutt anbefalte fysioterapi og massasje. Som hjelper litt, men bare kortvarig. Har nylig fått noen tabletter som heter Sarotex som skulle hjelpe mot smerter og angst, men jeg får sånn hjerteklapp av dem at jeg ikke greier å ta dem. Ettersom du skriver at jeg sannsynligvis ikke har fått rett medisinering, vet du da hva rett medisinering ville vært? I såfall er jeg åpen for forslag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1824946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Ja, har vært på smerteklinikk hvor de tilslutt anbefalte fysioterapi og massasje. Som hjelper litt, men bare kortvarig. Har nylig fått noen tabletter som heter Sarotex som skulle hjelpe mot smerter og angst, men jeg får sånn hjerteklapp av dem at jeg ikke greier å ta dem. Ettersom du skriver at jeg sannsynligvis ikke har fått rett medisinering, vet du da hva rett medisinering ville vært? I såfall er jeg åpen for forslag. Jeg har lang erfaring med kroniske ryggsmerter (ryggoperert mm), og har av den grunn hatt kontakt med smertespesialist gjennom mange år. Bruk av lav dose Sarotex, evt. i kombinasjon med lav dose Rivotril, er et "gammelt og godt råd" i forhold til kroniske smerter. Det antas å påvirke smerteopplevelsen. I denne sammenheng benyttes lavere doser Sarotex enn hva som er vanlig brukt ved depresjon. Dersom dine smerter lar seg påvirke av lokalbehandling, så er det vel håp om bedring dersom du får hjelp over lang tid av en flink fysioterapeut. Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi og/eller trening i varmt vann? Hvilke medikamenter som evt. kan være konstruktivt avhenger av type smerte. Det er dette smertespesialistene ofte er mye bedre på enn fastlegene. Forøvrig kan bruk av tens være et alterantiv dersom du ikke har prøvd det? Også er det mange som har fått snudd en negativ smertespiral gjennom et opphold på et opptreningssenter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1824989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hei33 Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg har lang erfaring med kroniske ryggsmerter (ryggoperert mm), og har av den grunn hatt kontakt med smertespesialist gjennom mange år. Bruk av lav dose Sarotex, evt. i kombinasjon med lav dose Rivotril, er et "gammelt og godt råd" i forhold til kroniske smerter. Det antas å påvirke smerteopplevelsen. I denne sammenheng benyttes lavere doser Sarotex enn hva som er vanlig brukt ved depresjon. Dersom dine smerter lar seg påvirke av lokalbehandling, så er det vel håp om bedring dersom du får hjelp over lang tid av en flink fysioterapeut. Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi og/eller trening i varmt vann? Hvilke medikamenter som evt. kan være konstruktivt avhenger av type smerte. Det er dette smertespesialistene ofte er mye bedre på enn fastlegene. Forøvrig kan bruk av tens være et alterantiv dersom du ikke har prøvd det? Også er det mange som har fått snudd en negativ smertespiral gjennom et opphold på et opptreningssenter. Hei! unnskyld at jeg spør, men har du en rimelig høy udannelse innen helsesesktoren? Eller jobber du i en "bedre stilling" i helsesektoren? Jeg spør fordi det virker som om du er en meget kunnskapsrik og klok person når du gir råd til mennesker med problemer. Du har så mye erfaring, liksom. (eg er stort sett bare inne på dette forumet, så jeg har ikke sett deg i aksjon andre steder enn her). Du behøver selvsagt ikke svare på dette her. Det er bare jeg som undrer meg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1826080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 7. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2006 Nå synes jeg du forherliger bruk av visse medikamenter, inkink, samtidig som du er irritert på at du selv ikke er blitt advart mot potensielle negative virkninger av andre medikamenter. Paralgin forte i store doser mot kroniske smerter er neppe hensiktsmessig, både pga fare for leverskader ved overdosering og manglende effekt av kodein i forhold til smertene. Vival i så pass store doser som her beskrives er sjelden en god løsning i forhold til mennesker som skal leve et langt liv. Det betyr ikke at det ikke kan finnes gode grunner for å bruke benzo både i små og store doser, men for mange vil det innebære nye problemer etter en tid dersom det stadig kreves økte doser. Jeg forherliger ikke. Beste er å være frisk og ikke trenge noe. men hvis alternativet er å ligge på sofaen, velger jeg livet med benzo. og hvis du leste videre, anbefalte jeg tristana og trappe sakte ned. paralgin forte vet jeg ikke noe om, men har ei oppegående venninne som bruker det daglig mot smerter. og ja,... ssri har sine trgiske sider og solskinns historier.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1829865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristana Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg forherliger ikke. Beste er å være frisk og ikke trenge noe. men hvis alternativet er å ligge på sofaen, velger jeg livet med benzo. og hvis du leste videre, anbefalte jeg tristana og trappe sakte ned. paralgin forte vet jeg ikke noe om, men har ei oppegående venninne som bruker det daglig mot smerter. og ja,... ssri har sine trgiske sider og solskinns historier.. Hei Inkink. Takk for at du har skrevet til meg, og takk for at du ikke trodde jeg var en dårlig mor som ikke tok vare på ungene sine. Jeg skal forsøke å klare meg med mindre tabletter nå som jeg har ferie, og barna er med faren sin. Jeg har forstått det slik at du opplever å ikke bli trodd når det gjelder dine plager. Men du skal vite at _jeg_ tror på deg! Klem fra Tristana. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1830491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Hei Inkink. Takk for at du har skrevet til meg, og takk for at du ikke trodde jeg var en dårlig mor som ikke tok vare på ungene sine. Jeg skal forsøke å klare meg med mindre tabletter nå som jeg har ferie, og barna er med faren sin. Jeg har forstått det slik at du opplever å ikke bli trodd når det gjelder dine plager. Men du skal vite at _jeg_ tror på deg! Klem fra Tristana. Jeg vil bare presisere at jeg ikke har ment å stille spørsmålstegn ved dine egenskaper som mor eller menneske, selv om jeg har stilt spørsmålstegn ved hvorvidt din bruk av medikamenter er konstruktiv. God ferie:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1830521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristana Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg vil bare presisere at jeg ikke har ment å stille spørsmålstegn ved dine egenskaper som mor eller menneske, selv om jeg har stilt spørsmålstegn ved hvorvidt din bruk av medikamenter er konstruktiv. God ferie:-) Det har jeg forstått. Jeg har heller ikke trodd du har insinuert noe annet. God ferie til deg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237095-nhd-begynne-p%C3%A5-nytt-ad/page/2/#findComment-1830551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.