Gå til innhold

Søkkfortvilet mamma!


Anbefalte innlegg

5 år gamle gutter bruker pinner og stenger av alle typer til å slå på ting med. Dersom de innså at de lagde merker i døra, så er jeg enig i at det er en mere "grov" handling.

De var vel litt eldre enn 5 og hvis de ikke skjønte at de merkene, de var nødt til å se kom, var dårlig nytt, trenger de et sjokkurs i konsekvensanalyse.

Vi lærer ungene at det aldri er greit å ødelegge ting, særlig ikke andres ting. Jeg ville ikke vært nådig. Det er på høy tid de begynner å tenke.

mvh

Fortsetter under...

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    24

  • Dorthe

    14

  • frosken

    13

  • Lillemus

    4

Mest aktive i denne tråden

De var vel litt eldre enn 5 og hvis de ikke skjønte at de merkene, de var nødt til å se kom, var dårlig nytt, trenger de et sjokkurs i konsekvensanalyse.

Vi lærer ungene at det aldri er greit å ødelegge ting, særlig ikke andres ting. Jeg ville ikke vært nådig. Det er på høy tid de begynner å tenke.

mvh

De var 5 og 6 år gamle.

Jeg synes fortsatt det er avgjørende hvorvidt døra fikk merker som følger av lek eller ønske om å ødelegge.

Det betyr ikke at uhell i lek ikke skal få konsekvenser, men i vurderingen av hva som har foregått er intesjonen bak handlingene helt avgjørende sett fra mitt synspunkt.

Gjest Samfunnskritiker

Uregjerlige unger? Ja det var jo en pen måte å si det på.

Hvis mine unger hadde gjort slikt hadde jeg brukt den ene til å banke den andre med!!!

Jeg har en gutt på snart 6 år. Han hadde ikke funnet på noe sånt. Jeg mener dine gutter er så store at de skjønner det er galt.

Her er det bare hard straff som gjelder. Du får straffe dem med noe som svir skikkelig. Ingen tv seing eller tv spilling e.l. Og vær konsekvent!!

Jeg synes det bør være greit at de går glipp av is og lørdagsgodter en god stund fremover. Den døra skal jo tross alt erstattes, eller!?

Eller hva?

Gjest Samfunnskritiker

De var 5 og 6 år gamle.

Jeg synes fortsatt det er avgjørende hvorvidt døra fikk merker som følger av lek eller ønske om å ødelegge.

Det betyr ikke at uhell i lek ikke skal få konsekvenser, men i vurderingen av hva som har foregått er intesjonen bak handlingene helt avgjørende sett fra mitt synspunkt.

Helt enig med deg, frosken!

Det virker som om barna har et stort behov for å utfolde seg fysisk, ihvertfall.

Så det å ta dem med på aktiviteter hvor de får brukt kroppen sin mye tidlig på dagen vil nok kunne medføre roligere tilstander.

Slitne barn som har fått utagert fysisk vil da senere på dagen kunne leke på gården i noe roligere og mindre grensetestende former.

Annonse

Her er i hvert fall vill vest for tida. Tror kanskje det ikke er like ille andre steder i Oslo.

Jeg bor ikke så mange kilometrene unna deg (retning oppover elva), og min 7-åring streifer omkring omtrent som han vil. Riktignok er det ingen tradisjon her for å leke ved elva, heldigvis - og den verste trafikken er ikke i de aller nærmeste gatene.

Synes dette høres ganske uskyldig ut!

Enten er jeg en litt utflytende tante som ikke forventer altfor stor grad av veloppdragenhet, eller så er du en litt sliten og streng mor for tiden:-)

Dersom besteforeldrene tar dette "tungt", så skjønner jeg at du synes det er slitsomt!

Uskyldig!? Å ødelegge andres utgangsdører, å låse seg inn hos andre og grise brus utover og søle ut andres parfymer og sånt? Hadde det vært mine unger så hadde det blitt månelyst, det skal jeg love!

Jeg slipper mine unger ut av syne rett som det er. De leker rundt blokkene her og gjør ikke ugang. De er 6 og 8 år, og jeg trodde det var helt normalt jeg. Alle gjør det her.

Det gjør jeg også. Har gjort det siden de var 4,5 og 6,5 i alle fall. Vi bor i et rolig blokkområde da, lite trafikk og masse unger.

Gjest oi for en sommer dette blir

Vi bor på landet på en nedlagt gård, Det betyr: ingen traktorer som durer rundt på gården, ingen åpne siloer lengre, ingen åpne møkkluker, osv..

Bestefar bor i hus nr to på gården, de må ikke krysse noen vei for å komme dit.

Så, ja, mine unger forventes at de kan røre seg uten argusøyne på seg hele tiden.

Det er en gutt 6 år og en jente 5 (snart 5) og i tillegg hadde de med seg en nabogutt på snart 5 år.

Når de laget merker i ytterdøra til bestefar, var ideen å skulle inn og snakke med han. De hadde forsøkt å ringe på men det funket ikke, så de skulle banke med noe som laget lyd (!)

Jeg mener dog at de burde vite at dette er galt! OG se at det ble merker.

De ble sittende to timer på rommene sine, i nydelig utevær, og kompisen ble selvfølgelig sendt strake veien hjem. (han får lov av mora si å gå etter veien alene)

Gjest Samfunnskritiker

Vi bor på landet på en nedlagt gård, Det betyr: ingen traktorer som durer rundt på gården, ingen åpne siloer lengre, ingen åpne møkkluker, osv..

Bestefar bor i hus nr to på gården, de må ikke krysse noen vei for å komme dit.

Så, ja, mine unger forventes at de kan røre seg uten argusøyne på seg hele tiden.

Det er en gutt 6 år og en jente 5 (snart 5) og i tillegg hadde de med seg en nabogutt på snart 5 år.

Når de laget merker i ytterdøra til bestefar, var ideen å skulle inn og snakke med han. De hadde forsøkt å ringe på men det funket ikke, så de skulle banke med noe som laget lyd (!)

Jeg mener dog at de burde vite at dette er galt! OG se at det ble merker.

De ble sittende to timer på rommene sine, i nydelig utevær, og kompisen ble selvfølgelig sendt strake veien hjem. (han får lov av mora si å gå etter veien alene)

Hva lærte barna dine, i de to timene de satt på rommet sitt?

Blir nok veldig inteligente av slikt, har jeg forstått. Meningsull læring.

Eller?

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

Men hva ville DU gjort etter slike handlinger?

Ikke svar at "dine barn" aldri ville gjort noe sånt, det er irrelevant.

Hvorfor skal jeg svare på dette, da det blir irrelevant?

For det førtse mener jeg at når barn får "råderett" over så mange steder over så lang tid, må man regne med at BARN gjør ugang.De har mange ideer, og ønsker å sette disse ut i live. Slik er barn.

Jeg mener at som VOKSEN må vi være til stedet, om ikke annet hvert femte minutt, ti minutter ehver halvtime el alt etter hvilken barn en har.

Jeg ville nok, med engang jeg så barna stå og slå på døra, gått bort og sagt fra klart at dette ikke er akseptabelt. Konsekvensene må komme umidelbart etter "ugjerneingen"- ellers tror jeg liten effekt.

En mulighet hadde også vært å ringe på hos besteforeldrene, og si i fra hva de hadde gjort. det er også viktig læring. Ikke å skjemmes av det en har gjort, men å faktisk kunne stå for sine handlinger. Det er vansklig læring for barn det!

Videre etter tilsnakk, hadde jeg i passet på å få barna inn i et "riktig" spor. Med det mener jeg aktiviteter, der jeg så at barna brukte seg, på en riktig måte.

På mange måter tror jeg kjedsomhet og arbeidsløshet er rotet til all vondt- også for barnehender- og hoder...

Huff dette hørtes ikke trivelig ut. Hvordan er forholdet til besteforeldrene? Kan det være en ide å ha et møte med sammen med besteforeldrene samtidig med å konfrontere dem med hva de har gjort og hvordan besteforeldrene oppfattet situasjonen.

God idé, synes jeg.

mvh

Hvorfor skal jeg svare på dette, da det blir irrelevant?

For det førtse mener jeg at når barn får "råderett" over så mange steder over så lang tid, må man regne med at BARN gjør ugang.De har mange ideer, og ønsker å sette disse ut i live. Slik er barn.

Jeg mener at som VOKSEN må vi være til stedet, om ikke annet hvert femte minutt, ti minutter ehver halvtime el alt etter hvilken barn en har.

Jeg ville nok, med engang jeg så barna stå og slå på døra, gått bort og sagt fra klart at dette ikke er akseptabelt. Konsekvensene må komme umidelbart etter "ugjerneingen"- ellers tror jeg liten effekt.

En mulighet hadde også vært å ringe på hos besteforeldrene, og si i fra hva de hadde gjort. det er også viktig læring. Ikke å skjemmes av det en har gjort, men å faktisk kunne stå for sine handlinger. Det er vansklig læring for barn det!

Videre etter tilsnakk, hadde jeg i passet på å få barna inn i et "riktig" spor. Med det mener jeg aktiviteter, der jeg så at barna brukte seg, på en riktig måte.

På mange måter tror jeg kjedsomhet og arbeidsløshet er rotet til all vondt- også for barnehender- og hoder...

"Etter to timer på rommet, tror jeg barn har glemt hvorfor de sitter der)."

Nå har du svært lite tiltro til barns hukommelse. Mine to var vel 3,5 og 5,5 år da de en dag dekorerte kjøkkenbordet med tusj, heldigvis var den vannløselig! De visste jo godt at det ikke var lov og jeg beslagla tusjene i et par uker tror jeg. Da jeg tok dem frem igjen spurte jeg den minste om hun husket hvorfor jeg hadde lagt bort tusjene og hun husket utmerket godt at det var fordi de hadde tegnet på bordet.

Vi bor på landet på en nedlagt gård, Det betyr: ingen traktorer som durer rundt på gården, ingen åpne siloer lengre, ingen åpne møkkluker, osv..

Bestefar bor i hus nr to på gården, de må ikke krysse noen vei for å komme dit.

Så, ja, mine unger forventes at de kan røre seg uten argusøyne på seg hele tiden.

Det er en gutt 6 år og en jente 5 (snart 5) og i tillegg hadde de med seg en nabogutt på snart 5 år.

Når de laget merker i ytterdøra til bestefar, var ideen å skulle inn og snakke med han. De hadde forsøkt å ringe på men det funket ikke, så de skulle banke med noe som laget lyd (!)

Jeg mener dog at de burde vite at dette er galt! OG se at det ble merker.

De ble sittende to timer på rommene sine, i nydelig utevær, og kompisen ble selvfølgelig sendt strake veien hjem. (han får lov av mora si å gå etter veien alene)

Det høres ut som ting som er innenfor reportuaret til mange 5-6-åringer, og som selvfølgelig må slås hardt nok ned på til at de lærer noe.

Bra at de fikk en kontant reaksjon.

Tror du selv du reagerte skarpt nok til at noe gikk inn?

For mange barn vil to timer på rommet mens hele verden roper på dem der ute, være tydelig nok. For andre ikke.

Det begynner vel uansett nå å bli i seneste laget å utvide sanksjonene?

Du får trøste deg med at det er mange som finner på langt verre ting.

Jeg ville helt klart blitt frustrert om noen barn gjorde slikt med mine ting. Men skulle jeg blitt sjokkert, måtte det være om foreldrene ikke reagerte.

Er det en mulighet å sende ungene på hyppige dagsturer med den skravlete bestemora? Så slår du to fluer i en smekk.

mvh

Gjest oi for en sommer dette blir

Hva lærte barna dine, i de to timene de satt på rommet sitt?

Blir nok veldig inteligente av slikt, har jeg forstått. Meningsull læring.

Eller?

De lærer at det blir konsekvenser, når de gjør noe.Vi hadde først et oppvaskmøte med alle involverte, søsken/foreldre/kompis og besteforeldre.

De ønsket selvfølgelig å leke ute i det flotte været, så å sitte inne to timer var en straff for de.

Ser nedover trådene at du mener jeg burde fotfulgt mine barn hele dagen, men det er å strekke det noe langt slik som vi bor. Dog er ikke ungene hverken ti min eller halvtimen ute uten at en av oss voksne ser hvor de er!

De ble konfrontert med situasjonen og måtte unnskylde seg med en gang, det gjelder også om det er slossing/ødelegging/si stygge ord til andre

Du har i utgangspunktet noen greie tanker, men til tider gir du ekstreme råd. Likevel er jeg interessert i å høre hvordan du ville grepet situasjonen.

Hvorfor skal jeg svare på dette, da det blir irrelevant?

For det førtse mener jeg at når barn får "råderett" over så mange steder over så lang tid, må man regne med at BARN gjør ugang.De har mange ideer, og ønsker å sette disse ut i live. Slik er barn.

Jeg mener at som VOKSEN må vi være til stedet, om ikke annet hvert femte minutt, ti minutter ehver halvtime el alt etter hvilken barn en har.

Jeg ville nok, med engang jeg så barna stå og slå på døra, gått bort og sagt fra klart at dette ikke er akseptabelt. Konsekvensene må komme umidelbart etter "ugjerneingen"- ellers tror jeg liten effekt.

En mulighet hadde også vært å ringe på hos besteforeldrene, og si i fra hva de hadde gjort. det er også viktig læring. Ikke å skjemmes av det en har gjort, men å faktisk kunne stå for sine handlinger. Det er vansklig læring for barn det!

Videre etter tilsnakk, hadde jeg i passet på å få barna inn i et "riktig" spor. Med det mener jeg aktiviteter, der jeg så at barna brukte seg, på en riktig måte.

På mange måter tror jeg kjedsomhet og arbeidsløshet er rotet til all vondt- også for barnehender- og hoder...

Å skulle dilte etter barna og tilrettelegge for dem hele tiden blir jo helt feil, man syr puter under armene på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...