Gå til innhold

Søkkfortvilet mamma!

Anbefalte innlegg

Gjest Samfunnskritiker

"Etter to timer på rommet, tror jeg barn har glemt hvorfor de sitter der)."

Nå har du svært lite tiltro til barns hukommelse. Mine to var vel 3,5 og 5,5 år da de en dag dekorerte kjøkkenbordet med tusj, heldigvis var den vannløselig! De visste jo godt at det ikke var lov og jeg beslagla tusjene i et par uker tror jeg. Da jeg tok dem frem igjen spurte jeg den minste om hun husket hvorfor jeg hadde lagt bort tusjene og hun husket utmerket godt at det var fordi de hadde tegnet på bordet.

Dersom jeg hadde plassert mine barn på rommet, vet jeg det hadde kommet mange nye utfordringer. Mamma kan jeg få lov til, jeg er tørst, jeg må på do, dra ut klær,strø pærler utover gulvet, sende lekebiler ut av vinduel eller hva som helst. Slik greier barn og snu fokus og "kontrollere"voksne.

Jeg mener at det er helt umulig å få et barn til å sitte rett opp og ned- og ikke gjøre noen ting.

På den andre siden tror jeg, to timer på rommet- kan innby til spennede lek- og dermed ikke konsekvens og læring.

Barn er kreative, syns jeg!

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

24

• Dorthe

14

• frosken

13

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest oi for en sommer dette blir

Det høres ut som ting som er innenfor reportuaret til mange 5-6-åringer, og som selvfølgelig må slås hardt nok ned på til at de lærer noe.

Bra at de fikk en kontant reaksjon.

Tror du selv du reagerte skarpt nok til at noe gikk inn?

For mange barn vil to timer på rommet mens hele verden roper på dem der ute, være tydelig nok. For andre ikke.

Det begynner vel uansett nå å bli i seneste laget å utvide sanksjonene?

Du får trøste deg med at det er mange som finner på langt verre ting.

Jeg ville helt klart blitt frustrert om noen barn gjorde slikt med mine ting. Men skulle jeg blitt sjokkert, måtte det være om foreldrene ikke reagerte.

Er det en mulighet å sende ungene på hyppige dagsturer med den skravlete bestemora? Så slår du to fluer i en smekk.

mvh

Joda, de skal få gå turer, og hun er flink å leke med dem.

Mulig det ble litt "stillstand" og varmt for dem igår, men vil ikke unnskylde dem heller!

Dersom jeg hadde plassert mine barn på rommet, vet jeg det hadde kommet mange nye utfordringer. Mamma kan jeg få lov til, jeg er tørst, jeg må på do, dra ut klær,strø pærler utover gulvet, sende lekebiler ut av vinduel eller hva som helst. Slik greier barn og snu fokus og "kontrollere"voksne.

Jeg mener at det er helt umulig å få et barn til å sitte rett opp og ned- og ikke gjøre noen ting.

På den andre siden tror jeg, to timer på rommet- kan innby til spennede lek- og dermed ikke konsekvens og læring.

Barn er kreative, syns jeg!

har man satt ungene på rommet må de jo jaggu være der!

Det blir slått ned med et hardt NEI, hvis de sutrer etter vann, må ut osv osv

Pærler og småting har vi ikke strødd rundt, da vi har en lillemann på to år. Slik nipsleker blir tatt frem ved bruk.

Leker som kommer ut av vinduet blir kastet. Dette fordi at hvis de ikke setter pris på tingene sine men kan kaste dem rundt, ja da trenger vi ikke ha dem liggende og slenge.

Annonse

Vi bor på landet på en nedlagt gård, Det betyr: ingen traktorer som durer rundt på gården, ingen åpne siloer lengre, ingen åpne møkkluker, osv..

Bestefar bor i hus nr to på gården, de må ikke krysse noen vei for å komme dit.

Så, ja, mine unger forventes at de kan røre seg uten argusøyne på seg hele tiden.

Det er en gutt 6 år og en jente 5 (snart 5) og i tillegg hadde de med seg en nabogutt på snart 5 år.

Når de laget merker i ytterdøra til bestefar, var ideen å skulle inn og snakke med han. De hadde forsøkt å ringe på men det funket ikke, så de skulle banke med noe som laget lyd (!)

Jeg mener dog at de burde vite at dette er galt! OG se at det ble merker.

De ble sittende to timer på rommene sine, i nydelig utevær, og kompisen ble selvfølgelig sendt strake veien hjem. (han får lov av mora si å gå etter veien alene)

Tror neppe barna innså konsekvensene av dette.

Tviler på at et normalt intelligent barn på 6 år makter å forutse at det å lage høy lyd ved å slå noe mot en dør også vil kunne lage stygge merker.

Døra er jo tross alt hard, ikke sant - ihvertfall for barnet.

Selv ville jeg benyttet anledningen til å lære dem om dette ved en slik anledning; slik at dette kunne vært noe de husket til senere anledninger.

Hvorvidt en straffereaksjon er på sin plass, tror jeg den beste og mest konstruktive straffen hadde vært at de måtte si unnskyld til døreier.

En liten grad av skamfølelse og det å måtte forholde seg til sine handlinger på den måten er nok mer konstruktivt enn å sperre barna inne og la dem frustrere seg over det de nok vil oppfatte som urettferdig behandling - og de følger dette kan ha med etterfølgende protestaksjoner/handlinger.

Gjest Samfunnskritiker

har man satt ungene på rommet må de jo jaggu være der!

Det blir slått ned med et hardt NEI, hvis de sutrer etter vann, må ut osv osv

Pærler og småting har vi ikke strødd rundt, da vi har en lillemann på to år. Slik nipsleker blir tatt frem ved bruk.

Leker som kommer ut av vinduet blir kastet. Dette fordi at hvis de ikke setter pris på tingene sine men kan kaste dem rundt, ja da trenger vi ikke ha dem liggende og slenge.

Hva gjør barna dine når de sitter i to timer på rommet?

Sier du "sitter der", tror jeg deg ikke.

Jeg ville tippe mitt barn, hadde dratt frem "kjøkkenkroken sin", satt på musikk og satt i gang med lek relativt kjapt. Men slik er jo også barn veldig ulik, skjønner jeg. For en ting er helt sikkert, mine barn ville aldri ha sittet musestille i TO TIMER!

Joda, de skal få gå turer, og hun er flink å leke med dem.

Mulig det ble litt "stillstand" og varmt for dem igår, men vil ikke unnskylde dem heller!

Om man helt og holdent undskylder slike ting, gjør man barna langt dummere enn de er. Det har selvtilliten deres ikke godt av.

De ville neppe forsøkt å gjøre noe slikt om de visste de var iaktatt. Og det viser jo at de hadde en viss peiling på hva de holdt på med.

God sommer! Håper du får slappet litt av mellom slagene.

mvh

Gjest Samfunnskritiker

Tviler på at et normalt intelligent barn på 6 år makter å forutse at det å lage høy lyd ved å slå noe mot en dør også vil kunne lage stygge merker.

Selv ville jeg benyttet anledningen til å lære dem om dette ved en slik anledning; slik at dette kunne vært noe de husket til senere anledninger.

Hvorvidt en straffereaksjon er på sin plass, tror jeg den beste og mest konstruktive straffen hadde vært at de måtte si unnskyld til døreier.

En liten grad av skamfølelse og det å måtte forholde seg til sine handlinger på den måten er nok mer konstruktivt enn å sperre barna inne og la dem frustrere seg over det de nok vil oppfatte som urettferdig behandling - og de følger dette kan ha med etterfølgende protestaksjoner/handlinger.

Høres ut som en bra løsning, syns jeg.

Hva gjør barna dine når de sitter i to timer på rommet?

Sier du "sitter der", tror jeg deg ikke.

Jeg ville tippe mitt barn, hadde dratt frem "kjøkkenkroken sin", satt på musikk og satt i gang med lek relativt kjapt. Men slik er jo også barn veldig ulik, skjønner jeg. For en ting er helt sikkert, mine barn ville aldri ha sittet musestille i TO TIMER!

Her var jo poenget at ungene ville være ute i det nydelige sommerværet, så to timer inne på rommet var straff nok i seg selv, selv om ungene etterhvert sikkert sysselsatte seg med noe.

De lærer at det blir konsekvenser, når de gjør noe.Vi hadde først et oppvaskmøte med alle involverte, søsken/foreldre/kompis og besteforeldre.

De ønsket selvfølgelig å leke ute i det flotte været, så å sitte inne to timer var en straff for de.

Ser nedover trådene at du mener jeg burde fotfulgt mine barn hele dagen, men det er å strekke det noe langt slik som vi bor. Dog er ikke ungene hverken ti min eller halvtimen ute uten at en av oss voksne ser hvor de er!

De ble konfrontert med situasjonen og måtte unnskylde seg med en gang, det gjelder også om det er slossing/ødelegging/si stygge ord til andre

Du har i utgangspunktet noen greie tanker, men til tider gir du ekstreme råd. Likevel er jeg interessert i å høre hvordan du ville grepet situasjonen.

Synes du reagerte veldig klokt.

Og jeg synes absolutt ikke du bør begynne å fotfølge dine barn.

Barn blir uttrygge og uselvstendige om foreldrene ikke stoler mer på dem enn at de får lov å være litt alene. De trenger å få lov å ha litt sin egen verden uten voksen innblanding. Det er synd i barn som av en eller annen grunn må fotfølges.

Deres nærmiljø låter som et eldorado for små kropper. Så får så være at de går over streken og må tas noen striper.

mvh

Gjest Samfunnskritiker

Her var jo poenget at ungene ville være ute i det nydelige sommerværet, så to timer inne på rommet var straff nok i seg selv, selv om ungene etterhvert sikkert sysselsatte seg med noe.

Jeg mener at straff ikke er staff, før det straffer. Så dersom andre atraktive tilbud er tilgjengelige, når barnet straffes- ville jeg stillt spørsmål om straffen var straff.

Annonse

Uskyldig!? Å ødelegge andres utgangsdører, å låse seg inn hos andre og grise brus utover og søle ut andres parfymer og sånt? Hadde det vært mine unger så hadde det blitt månelyst, det skal jeg love!

"Låse seg inn hos andre" kaller du det. Hvis man bor i generasjonsbolig eller på en gård hvor også besteforeldrene bor, så er min erfaring at unger går ut og inn hos besteforeldrene hele tiden. Ungene har gjort noe de ikke skulle, men det kan da umulig likestilles med "innbrudd hos fremmede"?

Jeg er heller ikke i stand til å se at merker i døra kan likestilles med å ødelegge døren.

Vi bor på landet på en nedlagt gård, Det betyr: ingen traktorer som durer rundt på gården, ingen åpne siloer lengre, ingen åpne møkkluker, osv..

Bestefar bor i hus nr to på gården, de må ikke krysse noen vei for å komme dit.

Så, ja, mine unger forventes at de kan røre seg uten argusøyne på seg hele tiden.

Det er en gutt 6 år og en jente 5 (snart 5) og i tillegg hadde de med seg en nabogutt på snart 5 år.

Når de laget merker i ytterdøra til bestefar, var ideen å skulle inn og snakke med han. De hadde forsøkt å ringe på men det funket ikke, så de skulle banke med noe som laget lyd (!)

Jeg mener dog at de burde vite at dette er galt! OG se at det ble merker.

De ble sittende to timer på rommene sine, i nydelig utevær, og kompisen ble selvfølgelig sendt strake veien hjem. (han får lov av mora si å gå etter veien alene)

Synes du taklet dette på en grei måte. De har helt sikkert visst at de beveget seg over grensen i disse situasjonene, så selv om jeg synes det er "uskyldig ugagn" (og med det mener jeg at de fleste i den alderen ville kunne funnet på det samme gitt mulighet), så synes jeg det er rimelig at det får noen negative konsekvenser for dem.-)

"Låse seg inn hos andre" kaller du det. Hvis man bor i generasjonsbolig eller på en gård hvor også besteforeldrene bor, så er min erfaring at unger går ut og inn hos besteforeldrene hele tiden. Ungene har gjort noe de ikke skulle, men det kan da umulig likestilles med "innbrudd hos fremmede"?

Jeg er heller ikke i stand til å se at merker i døra kan likestilles med å ødelegge døren.

På en måte er jeg enig, men det er to ulike hus, og jeg vil at mine barn skal respektere sin bestefar, når han fysisk gjør noe med å unngå at folk skal komme seg inn hos han.

Dvs. vri om nøkkelen/låse døren, sette døren på klem med en stabel hagestoler utenfor.

Og en ytterdør er ikke pen når den er full av riper, de vet at det ikke er rett og gjøre slikt. Rent estetisk er det jo å ødelegge. Samme hvis de gjorde slik på en bil!

De må respektere andre sin eiendom!

Selvfølgelig måtte de si unnskyld til bestefar!

Skulle bare mangle!

Jeg er nok tilhenger av dette med handling/konsekvens, og respekt for andre og andres eiendeler.

På en måte er jeg enig, men det er to ulike hus, og jeg vil at mine barn skal respektere sin bestefar, når han fysisk gjør noe med å unngå at folk skal komme seg inn hos han.

Dvs. vri om nøkkelen/låse døren, sette døren på klem med en stabel hagestoler utenfor.

Og en ytterdør er ikke pen når den er full av riper, de vet at det ikke er rett og gjøre slikt. Rent estetisk er det jo å ødelegge. Samme hvis de gjorde slik på en bil!

Tror du det går an å utbedre skadene på døra ved at den pusses ned med sandpapir og behandles på nytt?

I såfall kan ungene få lov til å slite med å pusse den ned (selv om en voksen så avgjort må gjøre finish-arbeidet for at det skal se bra ut).

Jeg synes ikke ungene har oppført seg ok, men jeg ser heller ikke for meg noen "vandaler" eller kommende "ungdomskriminelle"...*s* Ser for meg noen helt vanlige ugangskråker som dessverre er nødt til å innse at slik oppførsel får negative konsekvenser.

Jeg er også enig med deg i at de må respektere at bestefar ikke vil at de skal gå inn i huset uten at han har gitt dem lov til det!

Tror du det går an å utbedre skadene på døra ved at den pusses ned med sandpapir og behandles på nytt?

I såfall kan ungene få lov til å slite med å pusse den ned (selv om en voksen så avgjort må gjøre finish-arbeidet for at det skal se bra ut).

Jeg synes ikke ungene har oppført seg ok, men jeg ser heller ikke for meg noen "vandaler" eller kommende "ungdomskriminelle"...*s* Ser for meg noen helt vanlige ugangskråker som dessverre er nødt til å innse at slik oppførsel får negative konsekvenser.

Håper inderlig du har rett!!

ikke at dette var SÅ ille, men ikke noe gøy når det blir slik!

Er rimelig kjørt for tiden, så det her kommer oppå alt det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...