Gå til innhold

Søkkfortvilet mamma!


Anbefalte innlegg

Konsekvensanalyse eller læring? Jeg kaller det læring.

Konsekvensanalyse er en av tingene som må læres.

Så må man lære å kle på seg, knytte skolisser, snakke, spise, lese, regne, skrive, sparke ball, danse, tengne,...

Læring er et fellesbegrep på en mengde ting.

Barn kan lære konsekvensanalyse av å sitte to timer på rommet når de heller ville dra til stranda og samle skjell. Å gjøre xxx får så ubehagelige konsekvenser at det lar jeg være å gjøre flere ganger. Det var ikke verdt det.

mvh

Fortsetter under...

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    24

  • Dorthe

    14

  • frosken

    13

  • Lillemus

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Samfunnskritiker

Vi har hatt flaks med de mer vandalistiske tendensene.

Derimot har vi brukt rommet som et sted til å roe seg ned og et sted og forvises til når man oppfører seg slik at man er til stor plage for andre. Jeg lar ikke et barn som gjør det uttrivelig eller endog uutholdelig for andre få fortsette med det.

Så om barnet ikke skjerper seg etter tilsnakk får det tåle ydmykelsen, fornedrelsen eller hva du nå enn mener det er å bli bortvist fra fellesskapet. Jeg må ta hensyn til f.eks. yngre søsken som opplever det meget ydmykende og fornedrende og bli f.eks. terget og slått.

Det som ofte skjer når et barn forvises til rommet er at barnet der finner på noe konstruktivt å holde på med. Det var målet. Å få barnet bort fra den destruktive adferden og samtidig beskytte omgivelsene.

Vi har aldri sendt barna til rommet i 2 timer. Men vi har ved enkelte anledninger vært nødt til å straffe knallhardt. Etter en eller to slike episoder har barna stort sett fått innebygde grenser. Og vi har en ting mindre å bekymre oss for. Det er noe med å rett og slett finne ut at det ikke var verdt det.

mvh

Barnerommene hjemme hos oss, er barnas rom. Et rom jeg ønsker de skla forbinde med fred, ro, lykke,trygghet og trivsel.

Da kan jeg heller be barnet mitt, bidra med det jeg holder på med. (også en konsekvens, ikke leke ute pga du slår døra, ergo du får bli med voksne inn- hjelpe til med middag eller pådekking eller hva som helst).

Rommet skal ikke forbindes med straff.

Gjest Samfunnskritiker

Konsekvensanalyse er en av tingene som må læres.

Så må man lære å kle på seg, knytte skolisser, snakke, spise, lese, regne, skrive, sparke ball, danse, tengne,...

Læring er et fellesbegrep på en mengde ting.

Barn kan lære konsekvensanalyse av å sitte to timer på rommet når de heller ville dra til stranda og samle skjell. Å gjøre xxx får så ubehagelige konsekvenser at det lar jeg være å gjøre flere ganger. Det var ikke verdt det.

mvh

All læring er jo konsekvenser.

Hm - nå så jeg ikke hovedinnlegget her, kun det påfølgende.

I forhold til det resterende; ville jeg hatt en noe annen handlemåte - de måtte ryddet og vasket (så godt de kunne), og sagt unnskyld også for dette.

Ikke det at de hadde gjort en fullgod jobb - men det hadde tatt tid, de hadde kjedet seg veldig mens de gjorde det, og trolig husket reaksjonen i lang tid etterpå.

Og konsekvensen hadde vært meget tett knyttet opp til handlingen; noe jeg ser på som en stor fordel når barn skal lære seg handling og konsekvens.

Hvilke konsekvenser man velger vil variere fra barn til barn. For en av mine ville det vært belønning å få vaske...

;-)

Jeg vil også til en viss grad valgt konsekvenser ut fra hva jeg hadde overskudd til. Hadde jeg vært utslitt i utgangspunktet ville to timers husarest vært mer nærliggende en gulvvask.

Det viktigste her var at ungene måtte be om unnskyldning til alle impliserte og fikk staff. Moren, som kjenner dem, vet nok hva som er effektivt på disse ungene.

mvh

Gjest Samfunnskritiker

Hvilke konsekvenser man velger vil variere fra barn til barn. For en av mine ville det vært belønning å få vaske...

;-)

Jeg vil også til en viss grad valgt konsekvenser ut fra hva jeg hadde overskudd til. Hadde jeg vært utslitt i utgangspunktet ville to timers husarest vært mer nærliggende en gulvvask.

Det viktigste her var at ungene måtte be om unnskyldning til alle impliserte og fikk staff. Moren, som kjenner dem, vet nok hva som er effektivt på disse ungene.

mvh

Dersom JEG var sliten, er et dårlig argument syns jeg.

Konsekvensene bør komme helt uavhengig av om du er blid, sur, trøtt, lei, sliten, positiv, negativ eller hva som helst. Da mener jeg det er opp til de voksne å finne konsekvenser de makter å gi, når som helst der det skulle være nødvendig.

Annonse

Barnerommene hjemme hos oss, er barnas rom. Et rom jeg ønsker de skla forbinde med fred, ro, lykke,trygghet og trivsel.

Da kan jeg heller be barnet mitt, bidra med det jeg holder på med. (også en konsekvens, ikke leke ute pga du slår døra, ergo du får bli med voksne inn- hjelpe til med middag eller pådekking eller hva som helst).

Rommet skal ikke forbindes med straff.

Om jeg hadde hatt stort nok hus kunne jeg hatt et eget utvisningsrom. Det har jeg ikke.

Dessuten synes jeg det er bedre og sende barna til et sted jeg vet de ganske sikkert vil finne på noe de liker. Der de kan distrahere seg selv fra den negative adferden.

Jeg bruker ikke det å hjelpe til med å dekke på bordet eller andre felles arbeidsoppgaver som straff. Det vil jo kunne føre til at barn opplever nødvendig arbeid som straff. "Vil du dekke bordet med meg?" er en forespørsel om å delta i et trivelig fellesskap. Noe jeg bruker særlig om et barn trenger ekstra oppmerksomhet.

mvh

Dersom JEG var sliten, er et dårlig argument syns jeg.

Konsekvensene bør komme helt uavhengig av om du er blid, sur, trøtt, lei, sliten, positiv, negativ eller hva som helst. Da mener jeg det er opp til de voksne å finne konsekvenser de makter å gi, når som helst der det skulle være nødvendig.

Siden jeg ikke er fullkommen som deg, tar jeg også hensyn til meg selv i min håndtering av barna mine.

;-)

mvh

Gjest sandex

Barnerommene hjemme hos oss, er barnas rom. Et rom jeg ønsker de skla forbinde med fred, ro, lykke,trygghet og trivsel.

Da kan jeg heller be barnet mitt, bidra med det jeg holder på med. (også en konsekvens, ikke leke ute pga du slår døra, ergo du får bli med voksne inn- hjelpe til med middag eller pådekking eller hva som helst).

Rommet skal ikke forbindes med straff.

"fred, ro, lykke,trygghet og trivsel."

Da får jeg håpe du ikke er samme type i RL som på DOL..

Da kan det ikke bli mye harmoniske barn:)

Gjest Samfunnskritiker

Om jeg hadde hatt stort nok hus kunne jeg hatt et eget utvisningsrom. Det har jeg ikke.

Dessuten synes jeg det er bedre og sende barna til et sted jeg vet de ganske sikkert vil finne på noe de liker. Der de kan distrahere seg selv fra den negative adferden.

Jeg bruker ikke det å hjelpe til med å dekke på bordet eller andre felles arbeidsoppgaver som straff. Det vil jo kunne føre til at barn opplever nødvendig arbeid som straff. "Vil du dekke bordet med meg?" er en forespørsel om å delta i et trivelig fellesskap. Noe jeg bruker særlig om et barn trenger ekstra oppmerksomhet.

mvh

sLIK JEG FÅRSTÅR DEG ETTER DETTE SVARET, STRAFFER DU FOR STRAFFEN SKYLD, IKKE FOR LÆRINGEN SKYLD?

kANSKJE PÅ TIDE Å SETTE SEG INN I LIRERATUR OM LÆRINGSPYKOLOGI, BARN OG BARNEOPPDRAGELSE ELLER HVA MED, EN BOK OM OPPDRAGER ROLLEN?

jEG ER SYKT SKEMT OM INTEGRITESKRENKENDE STRAFF, ER I DAGLIG BRUK I DETTE LANDET- I STOR SKALA. (dET VET JEG DET IKKE ER).

Annonse

sLIK JEG FÅRSTÅR DEG ETTER DETTE SVARET, STRAFFER DU FOR STRAFFEN SKYLD, IKKE FOR LÆRINGEN SKYLD?

kANSKJE PÅ TIDE Å SETTE SEG INN I LIRERATUR OM LÆRINGSPYKOLOGI, BARN OG BARNEOPPDRAGELSE ELLER HVA MED, EN BOK OM OPPDRAGER ROLLEN?

jEG ER SYKT SKEMT OM INTEGRITESKRENKENDE STRAFF, ER I DAGLIG BRUK I DETTE LANDET- I STOR SKALA. (dET VET JEG DET IKKE ER).

Dette blir bare alt for teit, kverulerende og usaklig.

Nå vil jeg bruke tid på mine flotte barn. Langt mer givende.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...