Gå til innhold

Trenger råd her

Anbefalte innlegg

Gjest fersk alenemor

Sønn på 15 er sammen med lillebor hos faren noen uker av sommerferien. Ved en tilfeldighet i natt fikk jeg rede på at han var hos ei like ung venninne og ville overnatte der, jeg oppdaget det 0245. Lang diskusjon på telefonen, får ham omsider hjem til meg. Oppdager da at han har drukket og er "brisen" også, som han selv kaller det og mener det ikke er noe å bry seg om.

"Vet du hvor mange det er på min alder som ikke er jomfru lenger og som drikker alkohol", spør han, som om det er et godt argument.

Ringer og vekker far og får ham til å slippe ham inn når han omsider kommer hjem til ham, da er allerede søndagens Aftenposten kommet utenfor døra.

Neste dag spør jeg far om hvordan det kan ha seg at gutten vår ikke sov hos ham og faren ikke hadde gjort noe for å sjekke hvor han er. Faren kritiserer alltid meg fordi jeg lar gutten være ute til etter 22 når han spør om lov til det. Men her har 15-åringen ikke spurt, ikke sagt hvor han er, og far har ikke spurt, heller. I tillegg nekter far for at gutten hadde rørt alkohol, mens gutten selv forlengst har innrømmet vodka og øl.

Hvordan skal jeg takle det at far lar gutten vår komme unna med slik oppførsel når han er hos ham? Bør jeg ringe gutten hver kveld mens han er hos far og sjekke hvor han er, f.eks.?

Og hva med overnatting hos jenter når man er 15? Og alkohol, i tillegg?

Gutten og jeg hadde en ok samtale hjemme her i dag da han stakk innom - men når faren hans ikke setter grenser og lærer ham å være mann, føles det som om en vegg mangler. Hva skal jeg gjøre for at gutten min og seinere lillebroren hans ikke skal komme skjevt ut? Bør jeg kjøpe inn kondomer nå, så han i hvert fall har det tilgjengelig? Pratet med ham om at sex skal vente til 16, alkohol til 18 og sprit enda lenger, og at mye kan skje når man ønsker å få andres oppmerksomhet, både for jenter og gutter, derfor er grenser viktige, selv om han føler seg veldig voksen allerede.

Hvordan sette sunne grenser - og hvor - på en slik måte at de blir noe han følger også når jeg ikke passer på ham?

Takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237120-trenger-r%C3%A5d-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Vært kalv selv?

Det har jeg.

Jeg tror det lureste du kan gjøre, er å møte han på at han drikker oh har seks. Det er vel mer unatyrlig å ikke gjøre det.

Vis ungdommen din, at han er en veldig ok og kjekk gutt, til tross for smaking og seks.

Men jeg ville ventet... med å kjøpe alkohol, eller tilate drikking hjemme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237120-trenger-r%C3%A5d-her/#findComment-1829292
Del på andre sider

Høres nesten ut som oss, det der. Faren kritiserer meg på samme måte, men praktiserer helt andre grenser (eller mangel på sådanne) enn det jeg gjør.

Jeg tror IKKE det er særlig lurt å drive å kontrollere hvor han er og hva han gjør når faren har ansvaret for ham - hvis faren allerede kritiserer deg, vil det neppe forbedre samarbeidsklimaet dere imellom.

Jeg ville heller tatt en prat med gutten om disse tingene, altså hva som er greit/fornuftig/vanskelig/ ufornuftig å gjøre eller ikke gjøre. Ikke se bort fra at han kan oppleve både drikke- og sexpress.

Jeg har (heldigvis) en rimelig åpen dialog med sønnen min, og det virker som om du har (eller har mulighet til) det med sønnen din også.

I korte trekk er dette hva jeg har gjort:

- Gitt klar beskjed om at han IKKE har min velsignelse til hverken det ene eller det andre når han er så ung, og forklart hvorfor.

- men at jeg samtidig ikke er så blåøyd at jeg tror jeg kan bestemme hva han skal gjøre/ikke gjøre, og at jeg derfor ber han om å bruke sunn fornuft og tenke over hva som egentlig er til hans eget beste.

- Har ikke spurt han ut om hvorvidt han har debutert seksuelt, men snakket på generelt grunnlag om seksuelt overførbare sykdommer og at det eneste som beskytter mot det er kondomer ("og jeg vet jo at du har kondomer, og jeg velger å se på det som positivt at du har dem i beredskap HVIS du skulle få bruk for dem - men jeg håper for din egen del at du lar akkurat den delen vente litt. Det er nok adskillig mer vanlig å angre på at man var for tidlig ute, enn på at man lot det vente litt.")

- Snakket om at det er verre for meg dersom han fører meg bak lyset (f.eks lyver om alkohol) enn om han skulle komme til å trå litt feil. OG at han kan komme til meg uansett.

Du kan jo evt. ta opp emnet grensesetting med faren hans. Nytter ikke det, så be om råd hos helsesøster eller familievernkontoret. Du kan jo be om en samtale alene i første omgang, og på denne måten spille ballen over til dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237120-trenger-r%C3%A5d-her/#findComment-1831533
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...