Gå til innhold

tilvenning før samvær

Anbefalte innlegg

Gjest ikke slem jeg vel..
Skrevet

Min to-åring har ikke sett faren sin på 10 mnd,60 mils avstand mellom oss, det er faren som ikke har "fått det til å passe" denne perioden.Han var ikke spesielt mye tilstede den tiden vi bodde i nærheten heller, og flyttet ut 5 mnd _før_ barnet ble født.

Nå vil han plutselig ha barnet så mye som mulig av sommerferien (3-4 uker). Men ungen kjenner han jo ikke! Greit nok at man har rett til samvær med barnet sitt, men han kan jo ikke forlange at jeg skal reise dit med ungen, til nød få være der noen få dager, for så å reise hjem og overlate barnet der på et helt fremmed sted med omtrent ukjente mennesker! Barnet har fortsatt ettervirkninger av de få gangene vi forsøkte på dette tidligere. H*n blir fort utrygg om jeg er borte og kan rope på mamma i søvne.

Men når jeg prøver å forklare dette er det bare jeg som er vanskelig, og det er jo klart at barnet takler såpass. Jeg mener det ikke er klart i det hele tatt.

det må ihvertfall en skikkelig tilvenning til først, men noen som vet hvor lang denne bør være? Jeg mener at faren bør komme hit og bli kjent med barnet sitt her i dets trygge omgivelser, er ikke det et rimelig krav? Jeg mener at det er det eneste rette for barnet og at jeg som har hatt all omsorg så godt som hele tiden har rett til å bestemme dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke gjøre det på den måten, stakkars unge! Selv ikke mye eldre barn ville taklet noe slikt.

Vet ikke hvem du skal kontakte jeg, hør med helsestasjonen om de, mot formodning, skulle ha noen gode råd?

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke gjøre det på den måten, stakkars unge! Selv ikke mye eldre barn ville taklet noe slikt.

Vet ikke hvem du skal kontakte jeg, hør med helsestasjonen om de, mot formodning, skulle ha noen gode råd?

Jeg ville reist med barnet jeg. Vært sammen med barnet og far i oppstart og sett det an hvordan det går. Jeg ville også begrenset de første besøkene til å gjelde en dag eller tre.(Sammen med deg).

Skrevet

Nei, du er ikke slem.

Snakket nettopp med en som brukte i hvert fall en uke på tilvenningen.

Hun reiste til faren, men det passet ganske greit for henne.

Om det er faren som har valgt så sjelden kontakt, synes jeg han får jenke seg og komme til din by om ikke du kan komme til hans.

Hvis ikke får det være kortere tilvenning, men også bare en dag eller to samvær. Eller at han møter barnet litt hver dag i en periode.

mvh

Skrevet

Å sende bort et så lite barn til en ukjent tror jeg er veldig feil.

Dere bør nok sette av tid sammen alle tre slik at barnet venner seg til faren, og blir kjent og trygg på han.

Hvor lang tid man trenger er vel umulig å svare på. Det avhenger veldig av både faren og barnet.

Gjest togli
Skrevet

Du er ikke slem i det hele tatt! Klart det er du som har rett!

Kan du evt. ta en samtale med helsestasjonen om kring dette og deretter forklare far hva de råder dere til å gjøre? Kanskje han skjønner det bedre da?

Gjest mener jeg her
Skrevet

Du er ikke slem, og jeg mener han i så fall kan reise dit du bor. Snakk med helsestasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...