Gå til innhold

Hvor lenge varer en morfinsprøyte (fødsel)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Jeg fikk morfinsprøyte i ett-tiden på natten, fødte i åttetiden på morgenen. Jeg var ikke så veldig delaktig i den fødselen, for å si det sånn.

Morfinsprøyte, intramuskulært?

Kommer man på dose/styrke det.

alt fra under timen til et par.

Gjest Samfunnskritiker

Jeg fikk morfin i kanyle, og fikk "påfyll" ca en gang i halvtimen. Jeg tror også det kommer an på smerte og smerteterskel. Smerte er relativt, som mye annet.

Foresten, mulig det er urelevant, det var rett etter fødsel. Blir det gitt, morfin til fødende? Skulle tor, det da var snakk om "lavdoser", for hvordan påvirker det barnet ellers?

Foresten, mulig det er urelevant, det var rett etter fødsel. Blir det gitt, morfin til fødende? Skulle tor, det da var snakk om "lavdoser", for hvordan påvirker det barnet ellers?

Jeg fikk morfin under fødsel. Fikk det for å få hvile under riene. De trodde ungen skulle komme neste dag, men de tok feil, en time etter sprøyta hvar ungen ute... Jeg tror ungen fikk motgift etterpå. Jeg ba ikke om det, det var jordmødrene som foreslo det, og de sa at det ikke var skadelig. (Annet enn at barnet blir litt påvirket i starten, men ikke varig skadet.)

Annonse

Gjest det lurer vi på

Jeg fikk morfin i kanyle, og fikk "påfyll" ca en gang i halvtimen. Jeg tror også det kommer an på smerte og smerteterskel. Smerte er relativt, som mye annet.

Hehe, venninna mi var lei av å være dopa og ville vite når det gikk over så hun kunne "våkne opp og delta".

Gjest jordmora

Tror det er noen misforståelser ute og går her...

Man bruker ikke morfin under födsel, men et morfinliknende preparat som heter Pethidin. Det gis intamuskulärt (spröyte) i en engangsdose på 75 eller 100 mg, avhengig av kvinnens störrelse.

Pethidin går over til barnet og barnet kan väre påvirket ved födselen. Noen ganger brukes motgift hvis barnet er treg med å "komme igang".

Det som blir påfylt med jevne mellomrom er epiduralbedövning, noe helt annet.

Gjest Samfunnskritiker

Tror det er noen misforståelser ute og går her...

Man bruker ikke morfin under födsel, men et morfinliknende preparat som heter Pethidin. Det gis intamuskulärt (spröyte) i en engangsdose på 75 eller 100 mg, avhengig av kvinnens störrelse.

Pethidin går over til barnet og barnet kan väre påvirket ved födselen. Noen ganger brukes motgift hvis barnet er treg med å "komme igang".

Det som blir påfylt med jevne mellomrom er epiduralbedövning, noe helt annet.

Et spm til deg jordmor....

Jeg var alvorlig syk etter fødsel, og lå på intensiven en stund. Tror du det var morfin eller "det andre" greiene du snakka om?

(ikke brukt i fødsel, men i sykehistorie etter fødsel/keisersnitt).

Begge deler smertelindring?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...