Gå til innhold

Luksusproblem - velge mellom to barnehager

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Jeg heller litt mot det...

Men tatt i betraktning at faren gjerne vil hun skal i den andre, basert på de to argumentene jeg skrev - så ville jeg gjerne vite om det veier tyngre enn alt det praktiske for meg.

For han er det samme reisevei, vi treffes ikke her likevel - og det er praktisk når han glemmer ting, kommer for sent etc.

I mitt øvrige svar glemte jeg at dere ikke bodde sammen. Da kan jeg til en viss grad forstå at faren ønsker barnet i den kommunale barnehagen, fordi det blir mer nøytralt område.

Men synes dere bør ta en prat om alle fordelene og ulempene; antar dere vil komme til at det praktiske ved å ha henne i din barnehage veier tyngst.

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

7

• puttelull

3

• nitni

2

• mumitrollet

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Samfunnskritiker

Synes valget ga seg selv, jeg.

Helt generelt har jeg bedre erfaring med kommunale enn private barnehager, og særlig i forhold til kommunale barnehager. Men du virker jo dedikert til driften av din barnehage, så regner med ting er på stell der.

Jeg tror det er nett det samme, hvilken barnehage du velger. Uansett vil det nok dukke opp noen utfrodringer, som du må gjøre noe i forhold til. JEg har god erfaring både med privat og kommunal barnehage.

Dersom du velger den barnehagen som er langt unna, kreves det litt mer foreldreinnsats for å bli kjent med barna i lokallaget, er det mest små barn i barnehagen og dette blir et "problem", må man kompensere med litt større barn hjemme osv.

Når vi velger barnehage, gjør vi det utelukkende fra kompetansen og fokus de har i barnehagen/personalgruppa. Kanskje er det derfor vi alltid har blitt fornøyd?

Gjest Elextra

Jeg tror det er nett det samme, hvilken barnehage du velger. Uansett vil det nok dukke opp noen utfrodringer, som du må gjøre noe i forhold til. JEg har god erfaring både med privat og kommunal barnehage.

Dersom du velger den barnehagen som er langt unna, kreves det litt mer foreldreinnsats for å bli kjent med barna i lokallaget, er det mest små barn i barnehagen og dette blir et "problem", må man kompensere med litt større barn hjemme osv.

Når vi velger barnehage, gjør vi det utelukkende fra kompetansen og fokus de har i barnehagen/personalgruppa. Kanskje er det derfor vi alltid har blitt fornøyd?

Skulle vel ikke til meg..

Angelica :o)

Hm, det står ingenting om det er avdelinger.

Men småsøstrene mine gikk der for hundre år siden - eller 20 :) og da var det to avdelinger, tipper det er det samme nå...

Okei.. Da blir det noe annet. Selv om jeg generelt sett er i mot 1-6 års avdelinger :)

Annonse

Gjest Elextra

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1151998283' post='3194536]

Hvordan vet du det?

Jeg kjenner til flere barnehager som driver på den måten..

Har jeg ikke hørt om - heldigvis. I de barnehagene vi har vært (som etterhvert begynner å bli en del) har det vært max 16 barn på en avdeling. Og i disse største avdelingene har det ikke vært de aller minste barna.

Begge mine barn har gått i en stor kommunal barnahage (mye større enn 45 barn), og både de og vi har vært veldig fornøyd. Mange barn, større mulighet for å få venner i nabolaget osv. Mange store barn å se opp til når de er små, og mange små barn å lære opp (eller sjefe over) når de er store.

De siste 1-2 årene før skolestart kan det i hvertfall være bra å være i en stor kommunal barnehage (bli kjent før skolen, skoletrening osv.)

Men det er jo så klart mange gode argumenter for å ha henne i din barnehage også, da. Men jeg skjønner ikke helt at det blir gratis, du taper jo foreldrebetaling fra et annet barn?

Selvsagt er det delt inn i avdelinger, alt annet ville vel vært uforsvarlig, særlig for de minste.

Det er ikke selvsagt at 45 unger i ulik alder er delt inn i avdelinger, nei!

Mine unger går i en bhg med omtrent samme antall unger, og det er avdelingsløst.

Men- ungene er delt inn i grupper; gule er de yngste, blå, røde og grønne (de eldste).

I utg.pkt søkte vi ungene våre (den eldste, i 2000) inn i en bhg med avdelinger, 12 km fra heimen. Men vi fikk ikke plass der, og "måtte ta til takke" med den avdelingsløse barnehagen her. Vi har aldri angret en dag på at vi slo til, likevel! (Vi kunne stått på venteliste på den andre bhg, og hadde sannsynligvis fått plass).

Det fungerer utmerket! Ungene våre stortrives, og eldstemann som nå gikk ut av 1.klasse, savner barnehagen, for der var det så trygt og godt.

Så- avdelingsløse barnehager kan faktisk fungere utmerket!

Sofies mamma

Kommer så an på barnet. jenta mi utviklet seg lite og kjedet seg da hun var eldst av 15 barn. Så flyttet hun til større barn og var av de yngste og har det kjempegøy og er i en rivende utvikling igjen.

Jeg hadde vurdert det opp mot vei og penger og gått for det første.

Men er det like bra for barnet ditt i din bhg, så spar penger og vei.

Gjest Elextra

Det er ikke selvsagt at 45 unger i ulik alder er delt inn i avdelinger, nei!

Mine unger går i en bhg med omtrent samme antall unger, og det er avdelingsløst.

Men- ungene er delt inn i grupper; gule er de yngste, blå, røde og grønne (de eldste).

I utg.pkt søkte vi ungene våre (den eldste, i 2000) inn i en bhg med avdelinger, 12 km fra heimen. Men vi fikk ikke plass der, og "måtte ta til takke" med den avdelingsløse barnehagen her. Vi har aldri angret en dag på at vi slo til, likevel! (Vi kunne stått på venteliste på den andre bhg, og hadde sannsynligvis fått plass).

Det fungerer utmerket! Ungene våre stortrives, og eldstemann som nå gikk ut av 1.klasse, savner barnehagen, for der var det så trygt og godt.

Så- avdelingsløse barnehager kan faktisk fungere utmerket!

Ok :-).

Annonse

Gjest Persille

Men om barnet ditt ikke hatt plassen, hadde du vel tatt inn et annet betalende barn? Ergo koster ditt barn det samme.

Nei, fordi det betyr ikke noe for meg personlig - men for as'et.

Så for meg, og min private økonomi blir det billigere å være hos meg.

Gjest Persille

Like greit å profesjonalisere driften, slik at et styre blir (med)ansvarlig for alt.

Men, hvordan står saken? Sist jeg fulgte med hadde de frosset kontoene til barnehagen osv, full krise, null lønn osv.

Vi er der fortsatt, jeg har brukt alle sparepengene mine og to kredittkort.

I tilleg har de tatt pant i huset - så nå har de faktisk tatt dobbel pant, og det er ikke lov. Vi har søkt om å få igjen pengene, så kan de beholde huset - men det gjenstår å se...

Gjest Persille

Begge mine barn har gått i en stor kommunal barnahage (mye større enn 45 barn), og både de og vi har vært veldig fornøyd. Mange barn, større mulighet for å få venner i nabolaget osv. Mange store barn å se opp til når de er små, og mange små barn å lære opp (eller sjefe over) når de er store.

De siste 1-2 årene før skolestart kan det i hvertfall være bra å være i en stor kommunal barnehage (bli kjent før skolen, skoletrening osv.)

Men det er jo så klart mange gode argumenter for å ha henne i din barnehage også, da. Men jeg skjønner ikke helt at det blir gratis, du taper jo foreldrebetaling fra et annet barn?

Nei, as'et taper det - ikke jeg personlig.

Og om jeg har henne der tar jeg ikke ut lønn, da er gratis plass min lønn. Hvis ikke tar jeg ut lønn for jobben, da kommer arb.giveravgift mm i tillegg - så det er dyrere for firmaet sånn sett.

Gjest Persille

Så sant du ikke kommer til å være oppi henne hele tiden, så hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde hatt henne i samme barnehage som jeg var.

Jeg er jo ikke der selv - har ingenting annet enn administrativt arbeide, så jeg blir som vanlig forelder å regne sånn sett.

Det er bare det at det er så mye mer praktisk å henne hos meg, ingen reisevei, ingen bilmåking før jobb, ingen stress for å hente, trenger ikke bekymre meg for å glemme klær etc... Åh, vanskelig.

Jeg har hele tiden hatt ungene mine i egen barnehage, og trives med det, selv om jeg en kort periode vurderte å sende den minste over i en annen. Men den perioden gikk over...

Ellers så er det vel ikke så lurt å ikke betale for eget barn, da får du jo ikke fradrag på selvangivelsen for barnepass? Jeg ville hvertfall betalt nok til at jeg fikk trukket fra den summen. Og det er jo som andre påpeker ikke gratis dersom ditt barn kunne vært byttet ut med et barn som betaler full pris?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...