Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lillebror som straks er 9 mnd har funnet ut at det er bare dumt å sove særlig mye på natta. Dette har startet etter at vi var på ferie. Før det sov han stort sett fra ca. 19 til ca. 06-07, kanskje avbrutt av 1 smokkeinnsetting.

Nå veksler han på å våkne minst hver time mellom kl. 22 og 05 for å få vann og drikke eller bare få smokken satt inn, eller å våkne en eller annen gang mellom 01 og 04 for så å være våken en 2-3 timer.

Jeg blir ganske så sliten av dette, og lurer på om noen har gode tips til meg.

Jeg pleier ikke å ta ham opp, men går til ham jevnlig med 2-5 minutters mellomrom. Men jeg synes det er ganske slitsomt å holde på slik natt etter natt.

BAre så det er sagt, det er ikke noe alternativ for oss å ta ham opp og ha ham i senga vår. Han skriker der også + at jeg ikke sover i det hele tatt likevel.

Det jeg egentlig lurer på, tror jeg, er om jeg skal stå opp med en gang og sette inn smokken, eller vente. Jeg har vel egentlig prøvd å vente litt, men da bare skriker han mer.

Skal jeg slutte med smokken? Huff, ser for meg noen dager og netter med lite søvn da. Han bruker bare smokken når han sover, men likevel.

Jeg ser frem til å få noen tanker fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237373-slitsomt-med-lite-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første - lystett rullegardin er et must her for å få sove mest mulig av natta.

Også syns jeg ikke du skal ta fra et så lite barn smokken. Jeg løper opp så fort jeg hører henne dersom jeg tror det er smokken, men ikke fullt så fort dersom det bare er andre sovelyder. Tenker at hvis hun får smokken igjen før hun våkner ordentlig så kanskje hun fortsetter inn i dyp søvn, og om hun stresser seg opp og må "mase" før hun får den igjen så sover hun kanskje lettere etterpå og kan våkne fortere...

Men vet ikke altså.

For det første - lystett rullegardin er et must her for å få sove mest mulig av natta.

Også syns jeg ikke du skal ta fra et så lite barn smokken. Jeg løper opp så fort jeg hører henne dersom jeg tror det er smokken, men ikke fullt så fort dersom det bare er andre sovelyder. Tenker at hvis hun får smokken igjen før hun våkner ordentlig så kanskje hun fortsetter inn i dyp søvn, og om hun stresser seg opp og må "mase" før hun får den igjen så sover hun kanskje lettere etterpå og kan våkne fortere...

Men vet ikke altså.

Akkurat det med smokken er slik jeg tenker også. Og lystette rullegardiner hadde vært kjekt, men da huset er "arkitekttegnet" blir det vanskelig å få til. (Vanskelig å forklare.)

Han får snart eget rom, og der blir det lystette rullegardiner. Kanskje det hjelper.

Takk for svar.

Hm, ja dette har vi vært igjennom her, også! Eksakt samme søvnmønster som minsten her hadde en lang periode. Men guttungen her brukte ikke smokk, da...

Her gikk det så langt at jeg ble sykmeldt for å "ta meg inn igjen", og samtidig rydde litt opp i søvnmønsteret hans. På den tida dette starta, ville han ikke sove i vogna på dagtid. Han sov maks 30 minutter, så når vi la ham til kvelden, var han overtrøtt.

Vi begynte å legge han inne i senga hans, og plutselig sov han 3-4 timer på dagtid! Dette gjorde at når vi la ham i 19-tida, var han akkurat passe trøtt, og han orka å spise kveldsmat. Noe han ikke orka da han sov bare 30 min. på dagtid.

I tillegg til omlegging av soving, begynte han med Vallergan, 0,7 ml hver kveld.

Etter 14 dager sov han natta igjennom, fra 19-07.

Men dette er jo kanskje ikke problemet ditt! Smokk har jeg ingen greie på, men jeg kan kanskje trøste deg med at jeg vet hvor utrolig slitsomt det er med så lite søvn over en lang periode.

Usaklig svar, kanskje, men jeg synes så inderlig synd på alle som sliter med søvnproblemer!

Åh, hvor jeg kjenner meg igjen!

Men det har bedret seg litt, og noen ganger så lurer jeg på om de små er mer urolige når de er i starten på utviklingsfaser, dvs, når de lærer å krype, stå, gå etc

Men dette er bare synsing selvsagt.

Gleder meg til å lese svarene du får :0)

Snuppa her hadde noen slike netter i forbindelse med tannframbrudd. Hun våknet oftere og ville ha sutt.

Kanskje han er varm? Her hos oss er det så varmt nå, så da har jeg kun body på om natten.

Jeg tror nok ikke det er riktig tidspunkt å kutte ut sutten. Jeg synes i allefall den er god å ha hvis hun våkner om natten.

Håper det ordner seg snart! Nattesøvnen betyr mye!

Annonse

Hm, ja dette har vi vært igjennom her, også! Eksakt samme søvnmønster som minsten her hadde en lang periode. Men guttungen her brukte ikke smokk, da...

Her gikk det så langt at jeg ble sykmeldt for å "ta meg inn igjen", og samtidig rydde litt opp i søvnmønsteret hans. På den tida dette starta, ville han ikke sove i vogna på dagtid. Han sov maks 30 minutter, så når vi la ham til kvelden, var han overtrøtt.

Vi begynte å legge han inne i senga hans, og plutselig sov han 3-4 timer på dagtid! Dette gjorde at når vi la ham i 19-tida, var han akkurat passe trøtt, og han orka å spise kveldsmat. Noe han ikke orka da han sov bare 30 min. på dagtid.

I tillegg til omlegging av soving, begynte han med Vallergan, 0,7 ml hver kveld.

Etter 14 dager sov han natta igjennom, fra 19-07.

Men dette er jo kanskje ikke problemet ditt! Smokk har jeg ingen greie på, men jeg kan kanskje trøste deg med at jeg vet hvor utrolig slitsomt det er med så lite søvn over en lang periode.

Usaklig svar, kanskje, men jeg synes så inderlig synd på alle som sliter med søvnproblemer!

Helt greit med "usaklig" svar, puttelull. (Huff, nå skrev jeg nesten puppelull - det ble i allefall usaklig...)

Lillebror sover som regel ganske greit på dagen, så jeg tror ikke problemet er at han er overtrøtt.

Uansett, det er veldig godt med litt sympati!

Åh, hvor jeg kjenner meg igjen!

Men det har bedret seg litt, og noen ganger så lurer jeg på om de små er mer urolige når de er i starten på utviklingsfaser, dvs, når de lærer å krype, stå, gå etc

Men dette er bare synsing selvsagt.

Gleder meg til å lese svarene du får :0)

Kanskje det er noe i det, ja. Han jobber for tiden intenst med å prøve å krabbe. Så langt har han ikke knekt koden.

Vet du, dette var en veldig god trøst. Samme om det er sant eller ikke, så kan jeg i alle fall si det til meg selv at det er slik nå fordi han utvikler seg så veldig!

Tusen takk!

Snuppa her hadde noen slike netter i forbindelse med tannframbrudd. Hun våknet oftere og ville ha sutt.

Kanskje han er varm? Her hos oss er det så varmt nå, så da har jeg kun body på om natten.

Jeg tror nok ikke det er riktig tidspunkt å kutte ut sutten. Jeg synes i allefall den er god å ha hvis hun våkner om natten.

Håper det ordner seg snart! Nattesøvnen betyr mye!

Han har bare på seg body når det er skikkelig varmt, men varm blir han jo uansett når det er så varmt. Det kan jo være en årsak. Men han kan være slik selv om det ikke er varmt også.

Jeg tror heller ikke noe på å slutte med smokken - jeg bare så etter løsninger. Var litt desperat.

I natt har det ikke vært sååå ille. Han var våken fra 22-01. Så sov han til 05. Jeg var oppe flere ganger og ga ham smokk før jeg tok ham opp kl. 05.40. Da hadde han bæsjet på seg, stakkars. Skiftet på ham, stelte ham, puppet og så var han trøtt igjen. Vi la oss kl. 06.45 og så sov han til 08!

Da var han storfornøyd og hadde dratt av seg begge sokkene og smilte som ei sol!

Kanskje det er noe i det, ja. Han jobber for tiden intenst med å prøve å krabbe. Så langt har han ikke knekt koden.

Vet du, dette var en veldig god trøst. Samme om det er sant eller ikke, så kan jeg i alle fall si det til meg selv at det er slik nå fordi han utvikler seg så veldig!

Tusen takk!

Jeg har erfart det med min lille og også barn i barnehagen. De blir "vanskeligere" i en periode, så plutselig har de utviklet seg ganske mye på kort tid.

Tusen takk!

Artig at du synes det

*smiler*

Hei hei!

Hvis det er pga. smokken han våkner, så har jeg lagt 4-5 smokker i sengen til snuppa (et fast sted på siden) så hun får tak i en av dem selv.

De har en tedens til å farte rundt i sengen, men når det er så mange får hun ihvertfall tak i en av dem, så da våkner hun ikke oss av den grunn.

Håper det løser seg snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...