Gå til innhold

Mormors syn på giftige planter og barn :o(

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariamamma

34

• PieLill

9

• puttelull

6

• mil1365380270

4

Mest aktive i denne tråden

Noen sjanser må man ta.

Sopp er mye farligere, trafikk, fall fra trær og vann likeså. Prioritering må til.

Jo det er farer overalt, men må vi dytte dem på ungene akkurat der de leker? Jenta mi plukker sopp, klatrer i trær, sykler i 100, plukker blomster, lærer om hva som er giftig osv., men er et nødvendig å ha gift akkurat der barna leker når de ellers fins over hele eiendommen?

Ville ikke du fjernet en fluesopp som vokste rett ved sandkassa ungene dine lekte i?

Klart barn skal lære, MEN jeg syns det er opp til meg hva jeg ønsker at skal vokse rundt min hytte der ungene leker. Mamma har sin egen hytte med sine bed.

Kanskje du er bittelittegrann enig i at å plante vakre revebjeller i markjordbærbedet til ungene er noget undøvendig. Den er nemlig ny for året! Jubel! Og vi snakker revebjelle her, ikke bare en tilfeldig liten plante som KAN være bittelittegranne farlig.

Revebjelle kan være dødelig. Hvorfor ta sjangser når barna er små sier nå jeg. Og da snakker jeg ikke bare for mine barn men for alle de andres også.

jaja. hilsen en hysterisk ;o)

Naturen er rik nok.

Helst vil jeg at naturen også sørger vedlikeholdet.

;-)

mvh

Sukk! Den som hadde hage..... Skal ikke klage jeg som har to verandaer, men følelsen av duggvått gress under føttene, en tidlig morgen, ligge på ryggen og bare være til og alt det der ;o)

Lykke til da!

Jeg er enig med din mamma. Barn må lære hva som er giftig og hva de ikke kan plukke. Det er viktig å lære dem hva et "nei" betyr, og det er dette som heter grensesetting. Meget sunt!.Og skulle de stikke seg på en rosebusk er det faktisk ikke farlig, men de lærer å gå rundt eller en annen vei. Slutt å dulle med dem, så blir de sunne og kjekke unger!

Jeg syns det er stor forskjell på ting som gir ubehag slik som stikkende roser og på dødelige planter som konvaller, gullregn og revebjeller. Eter en unge noen få gram revebjelle så lærer ikke ungen av det. Den ungen dør sannsynligvis.

Min tante er lege og hun sier dette er den planten du skal holde barna dine lengst unna. Den brukes til hjertemedisin og påvirker hjerterytmen og kan være dødelig. Barn putter ofte fingre i munnen. De behøver ikke spise denne planten, men bare å slikke seg på fingrene etter å ha plukket blomsten kan være ille nok. Men hun tar sikkert helt feil.

Vel, sånne blomster planter min mamma i bedet der vi har markjordbær...... Men som jeg har svart andre her inne så blir jeg forbannet over hvordan hun skal dytte på meg planter jeg ikke vil ha rundt min hytte. Hun har sin egen hytte med egne bed.

Jeg er ingen hysterisk mamma, men det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg huet. Og er det virkelig nødvendig å så frø fra en plante du vet er giftig akkurat der barnebarna dine leker? Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv skal ta den sjangsen.

hadde mamma hatt dette stedet alene hadde det vært annerledes men på dette familiestedet er det nå mange barn fra krabbealder og oppover. Hvorfor ikke ta litt hensyn til ungene da?

Vi fjerner glasskår så barna ikke skal tråkke på det. Vi luker bort brennesle i bringebæråkern, vi sikrer barna i bil, vi drikker ikke glovarm kaffe med småbarn på fanget, vi setter ikke rottegift fremme på benken, vi legger ikke den skarpe kniven ytters på bordet. Det er mye vi gjør preventivt uten å være hysteriske, men mht giftige planter da skal barna lære.

Hm.

Jeg lærer henne om hva som er giftig jeg, og jeg river ikke opp alt som er giftig på eiendommen. Men la nå meg få avgjøre hva jeg ønsker at skal plantes rundt min hytte der barna leker. At mormor tenker mer på alt det vakre fremfor å ha en tumleplass for barnebarna er noe som forundrer min onkel og tante mer enn meg.

Vi snakker om et felles landsted med etterhvert mange småbarn og jeg synes ikke det er mye forlangt å tenke litt på barnas sikkerhet, og da snakker jeg ikke om å klatre i trær, på fjell, boltre seg, lære om hva som er farlig giftig osv, for det finnes overalt, utforske egne ferdigheter osv. jeg snakker rett og slett om å ikke utfordre skjebnen mht til disse plantene, for det er totalt unødvendig. Revebjeller vokser i flust rundt om på eiendommen. Vi kan vise ungene plantene der.

Hvorfor ha dette på barnas lekeplass? Ville vi tillatt revebjeller i barnehagen?

Ville vi sagt til foreldre at dette må barna lære? Er det virkelig nødvendig tenker nå jeg da. Men der har du meg.

Jeg er helt enig med deg. Det er en alt for stor risiko å ta å ha slike planter i hagen der unger ferdes.

Annonse

Det er enkelte ulykker som er veldig lette å unngå. Varm kaffe over baby er bare for dumt.

Nå skal jeg gjøre et nettsøk og finne ut hvordan revebjeller ser ut. Vi skal forandre litt i hagen og da kan det jo være greit å hive ut de verste giftfellene i samme slengen.

Nei, botanikk er ikke det jeg har fordypet meg i.

mvh

Søker du på digitalis purpurea som er det latinske navnet får du mange treff.

Vi har revebjeller i hagen vi :). Det er ganske unaturlig for et normalt utstyrt barn å smake på disse. Giftige planter med bær derimot kan jeg skjønne at ungene smaker på.

Ja, jeg tror vi har blitt litt for hysteriske i våre dager.

Jeg var ikke klar over hvor giftige revebjeller var før jeg snakket med tanten min noen år tilbake. Hun var sjokkert over at mamma hadde disse blomstene i barnas lekeområde og krabbehøyde. Tanten min er lege og jeg antar hun vet hva hun snakker om. barna spiser nok ikke blomsten, men saften er så giftig at barn kan bli alvorlig syke bare av å putte fingrene i munnen etter å ha tatt på de. Og da snakker vi ikke diarè, men alvorlige hjerteproblemer.

Sjangsen for at dette skjer er nok minimal, men jeg ønsker hvertfall ikke å ha disse vakre blomstene i mine blomsterbed og hvertfall ikke der vi har plantet markjordbær til barna. Det syns mamma tydelig var en strålende idè, for i år sto det jommen meg revebjeller i bedet vårt.....

Skjønner ikke at det skal være nødvendig. Det er så mye vi kan ta sjangser med og selvfølgelig skal barna lære hva de ikke skal plukke eller spise. Men vi har revebjeller ellers på tomta så barna kan få se på dem der. Vi planter jo ikke fluesopp ved sandkassa og setter oss og venter på hva som skal skje?

At hun ønsker at barna skal lære er greit det syns jeg også, men jeg vil ikke ha disse giftige planter rundt min hytte, for jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig når det finnes så mye annet vakkert som ikke kan skade ungene.

jaja.

Jeg er helt enig med deg. Det er en alt for stor risiko å ta å ha slike planter i hagen der unger ferdes.

Wow, litt forståelse ;o)

Tror ikke folk flest vet hvor giftig revebjelle er. det visste ikke jeg heller før tanten min steilet da hun så revebjeller der ungene leker. hun er lege. Men den sjangsen er mormor villig til å ta, for de er jo så vakre......

Det med å la giftige ting stå i skap i barnehøyde, eller la skarpe kniver ligge ytters på bordkanten er noe annet enn det du beskrev i hovedinnlegget mener jeg. Det er mye lettere å gjøre ett hus innvendig barnevennlig enn en hage. Ute må jo barn som putter ting i munnen passes på uansett, greit å kunne slippe det inne. :-)

Joda, men det er ikke så vanskelig å dra opp en revebjelle der barna leker når du vet at giften faktisk kan ta livet av ungen din....... Men den sjangsen er mormor fullt villig til å ta, og det med mine barn. For blomstene er jo så vakre.

Vi snakker her om der ungene leker og ikke i busk og kratt ellers på området.

Dersom et barn skjærer seg på en kniv kan det nok sansynligvis sys. Om et barn får noen gram av revebjelle i seg kan det i vestefall dø. Det er ille nok å slikke på fingrene etter man har tatt i blomsten.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ta en sånn sjangs jeg. Barna kan få se blomsten andre steder.

fei1365380229

Jeg var ikke klar over hvor giftige revebjeller var før jeg snakket med tanten min noen år tilbake. Hun var sjokkert over at mamma hadde disse blomstene i barnas lekeområde og krabbehøyde. Tanten min er lege og jeg antar hun vet hva hun snakker om. barna spiser nok ikke blomsten, men saften er så giftig at barn kan bli alvorlig syke bare av å putte fingrene i munnen etter å ha tatt på de. Og da snakker vi ikke diarè, men alvorlige hjerteproblemer.

Sjangsen for at dette skjer er nok minimal, men jeg ønsker hvertfall ikke å ha disse vakre blomstene i mine blomsterbed og hvertfall ikke der vi har plantet markjordbær til barna. Det syns mamma tydelig var en strålende idè, for i år sto det jommen meg revebjeller i bedet vårt.....

Skjønner ikke at det skal være nødvendig. Det er så mye vi kan ta sjangser med og selvfølgelig skal barna lære hva de ikke skal plukke eller spise. Men vi har revebjeller ellers på tomta så barna kan få se på dem der. Vi planter jo ikke fluesopp ved sandkassa og setter oss og venter på hva som skal skje?

At hun ønsker at barna skal lære er greit det syns jeg også, men jeg vil ikke ha disse giftige planter rundt min hytte, for jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig når det finnes så mye annet vakkert som ikke kan skade ungene.

jaja.

Nei akkurat i samme bed som jordbærene ville jeg ikke hatt dem, men jeg har dem i blomsterbedene, lett tilgjengelig for små munner :). Har hatt mange barn her i årenes løp og har aldri sett noen prøve å smake på blomstene engang.

Jeg vet de er giftige og at det er kraftig hjertemedisin, men så giftige at man nesten kan dø av å slikke seg på fingrene etter å ha tatt på dem tror jeg faktisk ikke de er.

Wow, litt forståelse ;o)

Tror ikke folk flest vet hvor giftig revebjelle er. det visste ikke jeg heller før tanten min steilet da hun så revebjeller der ungene leker. hun er lege. Men den sjangsen er mormor villig til å ta, for de er jo så vakre......

Jeg har planter og urter som hobby. Selv om jeg er barnløs så ville jeg aldri ha plantet revebjelle på hytta. Det kan hende jeg får besøk av søstra mi med ungene på hytta. Selv om det kun har skjedd en eneste gang på 11 år at de har kommet på besøk der, så er ikke jeg villig til å risikere livene til de ungene. Men jeg river ikke opp roser med pigger, det gir bare ubehag og det er faktisk noe de kan lære av.

Min tante er lege og hun sier dette er den planten du skal holde barna dine lengst unna. Den brukes til hjertemedisin og påvirker hjerterytmen og kan være dødelig. Barn putter ofte fingre i munnen. De behøver ikke spise denne planten, men bare å slikke seg på fingrene etter å ha plukket blomsten kan være ille nok. Men hun tar sikkert helt feil.

Vel, sånne blomster planter min mamma i bedet der vi har markjordbær...... Men som jeg har svart andre her inne så blir jeg forbannet over hvordan hun skal dytte på meg planter jeg ikke vil ha rundt min hytte. Hun har sin egen hytte med egne bed.

Jeg er ingen hysterisk mamma, men det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg huet. Og er det virkelig nødvendig å så frø fra en plante du vet er giftig akkurat der barnebarna dine leker? Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv skal ta den sjangsen.

hadde mamma hatt dette stedet alene hadde det vært annerledes men på dette familiestedet er det nå mange barn fra krabbealder og oppover. Hvorfor ikke ta litt hensyn til ungene da?

Vi fjerner glasskår så barna ikke skal tråkke på det. Vi luker bort brennesle i bringebæråkern, vi sikrer barna i bil, vi drikker ikke glovarm kaffe med småbarn på fanget, vi setter ikke rottegift fremme på benken, vi legger ikke den skarpe kniven ytters på bordet. Det er mye vi gjør preventivt uten å være hysteriske, men mht giftige planter da skal barna lære.

Hm.

Jeg lærer henne om hva som er giftig jeg, og jeg river ikke opp alt som er giftig på eiendommen. Men la nå meg få avgjøre hva jeg ønsker at skal plantes rundt min hytte der barna leker. At mormor tenker mer på alt det vakre fremfor å ha en tumleplass for barnebarna er noe som forundrer min onkel og tante mer enn meg.

Vi snakker om et felles landsted med etterhvert mange småbarn og jeg synes ikke det er mye forlangt å tenke litt på barnas sikkerhet, og da snakker jeg ikke om å klatre i trær, på fjell, boltre seg, lære om hva som er farlig giftig osv, for det finnes overalt, utforske egne ferdigheter osv. jeg snakker rett og slett om å ikke utfordre skjebnen mht til disse plantene, for det er totalt unødvendig. Revebjeller vokser i flust rundt om på eiendommen. Vi kan vise ungene plantene der.

Hvorfor ha dette på barnas lekeplass? Ville vi tillatt revebjeller i barnehagen?

Ville vi sagt til foreldre at dette må barna lære? Er det virkelig nødvendig tenker nå jeg da. Men der har du meg.

Jeg er helt ening med deg, at det å ta sjansen på revebjeller i området med mange småbarn er rett og slett idiotisk. Vi må selvsagt lære barna at de ikke kan putte alt mulig i munnen, men som du sier så er denne planten ekstremt farlig.

Man hiver da ikke småunger ut i trafikkerte gater for å lære dem å passe seg i trafikken heller??

Annonse

"Hadde vi dratt på besøk til mormor på hytta hadde det vært annerledes, men dette stedet er et familiested vi alle tar del i og disponererer vår sommer og høst,..."

Stakkar deg, det virker som om de fleste under her gikk glipp av dette avsnittet i hovedinnlegget ditt. Du har nok fått stempel som hysterisk og småfrekk ;-)

Jeg er dessuten enig med deg i å fjerne de giftigste plantene som er i umiddelbar nærhet til hytta di og ungenes lekeplass.

jaja.

Spise blomstene ville de neppe gjøre. Men plukke dem er meget sannsynlig.

mvh

Jeg synes også at du er noe hysterisk: Hva hadde du gjort dersom det var en brygge nedenfor hytta? Tørrlagt vannet??? Man kan ikke la ungene være uten tilsyn dersom forholdene ikke tilsier at dette er trygt.

Samtidig skjønner jeg jo poenget ditt, og spesielt revebjellen ved lekeplass ville jeg ha fjernet dersom ungene er under 4 år. Når de er eldre skjønner de dette... Vi har imidlertid gullregngreiner fra naboen hengende over på vår eiendom og det bekymrer / plager meg ikke.

Spise blomstene ville de neppe gjøre. Men plukke dem er meget sannsynlig.

mvh

Tror nok heller ikke de ville spise dem, men saften er så giftig at de kan bli alvorlig syke bare av å slikke på fingrene etter å ha tatt på dem..... Vel dette iflg lege.

Jeg synes også at du er noe hysterisk: Hva hadde du gjort dersom det var en brygge nedenfor hytta? Tørrlagt vannet??? Man kan ikke la ungene være uten tilsyn dersom forholdene ikke tilsier at dette er trygt.

Samtidig skjønner jeg jo poenget ditt, og spesielt revebjellen ved lekeplass ville jeg ha fjernet dersom ungene er under 4 år. Når de er eldre skjønner de dette... Vi har imidlertid gullregngreiner fra naboen hengende over på vår eiendom og det bekymrer / plager meg ikke.

Vi har brygge nedenfor hytta vi! Og der fiskes det krabber og hoppes i sjøen. Vi har fjell og svaberg også vi og der leker ungene. Vi har høyt gress å tumle i, vi bare sjekker dem for flott på kvelden. Vi har masse revebjeller ellers på eiendommen der ungene ikke leker, og haugevis av roser med torner som får stå. Vi har flotte klatretrær og stokker som ballanseres på. Vi har bøtter med tistler og brennesle, vi har huggorm også vi som andre steder.

men vi har en mamma som setter planter høyere enn barns helse og det på et område som er vårt felles område, barnas lekeområde og da spesielt de små. Særlig elsker hun å "glemme" at jeg ikke vil ha revebjeller rundt min hytte.

Og kaller meg hysterisk for det skjer da aldri noe. Det sa sikkert bestemoren til den ungen som ble innlagt pga hjertestans også. Hvorfor ta sjangsen?

mamman min sto på sitt da jenta mi var liten hun. Hun tenkte ikke på at barna var for små til å forstå og at det var mye unødvendig passe-på for oss foreldre pga de blomstene osv som overhodet ikke behøvde å være der. Hun var ikke den som løper etter og passer på ungene.

Min jente er 5 og stor nok til å forstå, men hva så? Vi har unger ned i krabbestadiet og skal vi måtte følge hysterisk med på vår egen uteplass fordi mamma skal trumfe igjennom hva hun vil prioritere mellom barn og vekster?

nei jeg er ikke hysterisk, men det er noe som heter å bruke huet. man trenger ikke å utfordre skjebnen der ungene leker. Og med revebjeller snakker vi potensielle alvorlige skader ikke bare lettere løs mage og oppkast. Man planter ikke en fluesopp ved sandkassa bare for å bevise at ungene ikke spiser'n? ;o) Hadde bare mamma tenkt som deg men hun er laaaangt fra det stadiet. Derimot onkelen min holdt på å få hjerteattakk da hans minste barnebarn krabbet under gullregnen og skulle putte en rakle i munnen..... han var overlyklig for at trærne ble fjernet. Alle var det, bare ikke mamma......

Tror nok heller ikke de ville spise dem, men saften er så giftig at de kan bli alvorlig syke bare av å slikke på fingrene etter å ha tatt på dem..... Vel dette iflg lege.

Nå ble jeg enda mer overbevist. Ikke det at det trengtes.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...