Gå til innhold

Anbefalte innlegg

PÅ vestlandet er det hett for tida (som sikkert mange andre steder). Dette er vi ikke godt vant med her så vi, og særlig ungene sliter på varme sommernetter.

Hvordan kan vi få kjøle ned rommet?

Vi har et lite loft med to soverom og en meters gang mellom, der det finnes dør ut til veranda. Døren, samt to vindu på vårt rom og barnas vindu står åpent. (sola står rett på vinduene på kveldstid og rett på soverommet til barna på dagtid.

2 gulvvifter sviver for fullt, men lufta ute er jo omtrent like varmt som inne.

Barna svetter når de sovner og har kun dynetrekk (uten dyne) samt bleie/boxer.

Hvordan gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237491-hvordan-kj%C3%B8le-ned-barnerommet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi utsetter leggetiden en times tid, om det er veldig varmt. Men det er kanskje ikke mulig.

begge soverommene er ennå utrolig varme og ungene svetter som bare det. Kanskje blir det tropenatt her i natt?

Hele huset vårt er utrolig varmt, sola står rett på langsiden med de store vinduene (ikke vi som har bygget), persiener er trekkt ned hele dagen og full gjennomlufting døgnet rundt.

Skal jo ikke klage på varmen heller da.... men ungene sover så urolig og jeg er sliten....

begge soverommene er ennå utrolig varme og ungene svetter som bare det. Kanskje blir det tropenatt her i natt?

Hele huset vårt er utrolig varmt, sola står rett på langsiden med de store vinduene (ikke vi som har bygget), persiener er trekkt ned hele dagen og full gjennomlufting døgnet rundt.

Skal jo ikke klage på varmen heller da.... men ungene sover så urolig og jeg er sliten....

Stakkars dere :( Vi har veldig mye sol i hele leiligheten fra morgenen av og til ettermiddagen. Men så forsvinner sola og det er deilig.

Hva med en varmeflaske med nesten kaldt vann i liggende i sengene?

Annonse

Vi har heldigvis byttet rommet til jenta vår så hun sover nå på "morgen-sol-siden" og rommet blir aldri overopphetet.

Før hadde hun rom med ettermiddags- og kveldssol rett inn. Det ble varmt det. Men rommet hennes nå er alltid deilig og svalt uten direkte sollys inn.

Ungene på toppen her sliter veldig. de har sol rett inn hele dagen, så der sover ungene på verandaen.

Håper du får noen kloke svar og at dere går bedre netter imøte!

Dette er fysikk.

Du må installere maskineri som kjøler ned lufta og fjerner mer energi enn det som tilføres lufta for at temperaturen skal gå ned. I et middelstort hus tror jeg du må fjerne minst 30 000 btu kontinuerlig i verste varmen om sommeren. Det meste stråler inn gjennom vinduene i et moderne hus.

30 000 btu er veldig mye, og et maskineri med 6-8 kw kan kanskje bli lite. Men det trenger bare gå noen timer om dagen på full. Et slikt anlegg koster 20-30 000 kr, men det fungerer som varmepumpe om vinteren. Dette er en jobb for proffer å vurdere, en ekspert på klimaanlegg. Vanligvis en ingeniør.

Sirkulasjon i rommet øker bare fordampningen fra kroppen. Da trenger du mer vann, men du blir nedkjølt.

Jeg tror at jeg leste et seriøst sted at kroppen trenger et par dager for å produsere mer blod for å transportere vekk mer varme fortere. Akklimatisering, og samme andre veien når det blir kaldere.

Om du vil investere litt får du flyttbar aircondition som kjøler lufta til 2-3 000 kr.

De kjøler bare 7-9 000 btu. Det er -veldig- lite, og de suger inn luft utenfra gjennom ventiler som også skal kjøles.

Jeg har en med 17 000 btu på 30-40 kvm. Og det er ikke nok.

Solsikkefrø

Dette er fysikk.

Du må installere maskineri som kjøler ned lufta og fjerner mer energi enn det som tilføres lufta for at temperaturen skal gå ned. I et middelstort hus tror jeg du må fjerne minst 30 000 btu kontinuerlig i verste varmen om sommeren. Det meste stråler inn gjennom vinduene i et moderne hus.

30 000 btu er veldig mye, og et maskineri med 6-8 kw kan kanskje bli lite. Men det trenger bare gå noen timer om dagen på full. Et slikt anlegg koster 20-30 000 kr, men det fungerer som varmepumpe om vinteren. Dette er en jobb for proffer å vurdere, en ekspert på klimaanlegg. Vanligvis en ingeniør.

Sirkulasjon i rommet øker bare fordampningen fra kroppen. Da trenger du mer vann, men du blir nedkjølt.

Jeg tror at jeg leste et seriøst sted at kroppen trenger et par dager for å produsere mer blod for å transportere vekk mer varme fortere. Akklimatisering, og samme andre veien når det blir kaldere.

Jeg må bare få skryte litt av innlegget ditt. Er så spennede å lese!! :)

De kjøler bare 7-9 000 btu. Det er -veldig- lite, og de suger inn luft utenfra gjennom ventiler som også skal kjøles.

Jeg har en med 17 000 btu på 30-40 kvm. Og det er ikke nok.

Hvis det kun er ett rom som i hovedsak skal kjøles ned - og vel ikke til veldig kjølig, men til å orke å sove i...så holder det sikkert med noe mindre enn din investering...?

Jeg må bare få skryte litt av innlegget ditt. Er så spennede å lese!! :)

Anlegget senker temperaturen med 4-6 grader. Uten anlegget blir det 30 eller muligens mer.

Men det trekker mye strøm, og suser. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte et større. Dobbelt så stort, og todelt med varmeveksler ute og inne.

Annonse

Solsikkefrø

Anlegget senker temperaturen med 4-6 grader. Uten anlegget blir det 30 eller muligens mer.

Men det trekker mye strøm, og suser. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte et større. Dobbelt så stort, og todelt med varmeveksler ute og inne.

Skulle gjerne hatt innebygd air-condition jeg også. Bor på vestlandet, og her har det vært drepende varmt noen dager nå. Stakkars babyen, han svetter som en svamp... uff!

Hvis det kun er ett rom som i hovedsak skal kjøles ned - og vel ikke til veldig kjølig, men til å orke å sove i...så holder det sikkert med noe mindre enn din investering...?

Det spørs på hvor mye varme som må fjernes. De billige suger inn luft utenfra, det gjør ikke de store og dyre med to varmevekslere; en ute og en inne.

De billige er ikke så effektive. Men i et lite rom med lite varme å fjerne blir det sikkert bra, eller bedre da.

Noen luringer har solgt vifter som du kan fylle vann på til en billig penge, det er sørgelig virkningsløst. Den fukter lufta og lufta kjennes kald ut på huden, men på termometeret skjer ingenting.

En ekte varmeveksler tørker og kjøler lufta, dessuten flytter den varmen ut i friluft. Det må den, da energi ikke kan forsvinne, bare flyttes. Så lufta på ene siden av veggen blir varm og den andre kald, akkurat som varmeveksleren i et kjøleskap, som er varmt på baksiden og kaldt på innsiden.

Noen luringer har solgt vifter som du kan fylle vann på til en billig penge, det er sørgelig virkningsløst. Den fukter lufta og lufta kjennes kald ut på huden, men på termometeret skjer ingenting.

En ekte varmeveksler tørker og kjøler lufta, dessuten flytter den varmen ut i friluft. Det må den, da energi ikke kan forsvinne, bare flyttes. Så lufta på ene siden av veggen blir varm og den andre kald, akkurat som varmeveksleren i et kjøleskap, som er varmt på baksiden og kaldt på innsiden.

De til ca 3.000,- tror jeg er enkle varianter av ordentlige anlegg.

De viftene med vann er nok mer tvilsomme...men hvis luften føles kjøligere mot huden, så er jo det forsåvidt det viktigste..ikke hva termometeret viser?

Det spørs på hvor mye varme som må fjernes. De billige suger inn luft utenfra, det gjør ikke de store og dyre med to varmevekslere; en ute og en inne.

De billige er ikke så effektive. Men i et lite rom med lite varme å fjerne blir det sikkert bra, eller bedre da.

Ja, det høres ikke ut som om dette er et vanlig problem for trådstarter,- det var en litt uvanlig situasjon. Så en stor investering for å sove bedre noen få netter hvert jubelår...er sikkert ikke aktuelt ;-)

De til ca 3.000,- tror jeg er enkle varianter av ordentlige anlegg.

De viftene med vann er nok mer tvilsomme...men hvis luften føles kjøligere mot huden, så er jo det forsåvidt det viktigste..ikke hva termometeret viser?

Termometeret viser sannheten, men tørr luft er det beste, da fordamper mer fra kroppen og du blir kaldere. Lavere temperatur vil også øke strømmen av varme fra kroppen.

Den beste maskinen resirkulerer lufta, tørker og kjøler den. Derfor er den stor, og dyr. De billigere resirkulrer ikke, og de enda billigere kjøler heller ikke, bare fukter, omvendt av hva som skal til.

Ja, det høres ikke ut som om dette er et vanlig problem for trådstarter,- det var en litt uvanlig situasjon. Så en stor investering for å sove bedre noen få netter hvert jubelår...er sikkert ikke aktuelt ;-)

Det er nok slik.

Jeg holder på å krepere av varme i flere mnd hvert år og kan ikke sove med åpne vinduer, dermed har jeg ikke noe valg. Maskinen er veldig fin å lufte med ellers også med vifta uten kjølingen påslått, og uten åpne vinduer. Eller lufte og varme samtidig om vinteren, da er kjølemaskinen snudd og er varmepumpe. Det blir kaldt i de andre romma, men det spiller ingen rolle.

Litt komplisert det der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...