Gå til innhold

For store brystvorter??? = Såre brystvorter.

Anbefalte innlegg

Herved gjør jeg også mitt inntog her på ammeforumet! :o)

Tiril er altså 3 dager nå og brystvortene er småsåre for lengst... Samme hvor mye hun gaper så er det ikke plass til stort mer enn selve brystvorta i den lille munnen og det er ikke til å unngå at det blir litt ømt og sårt. Jeg har forøvrig store brystvorter! Er det vanlilg? Går det seg til? Smører med morsmelk, lufttørker og holder såpe langt unna... Ullinnlegg mot puppen har jeg også - annet jeg kan gjøre?

Ellers er det rart hvordan psyken går opp og ned - natt til i går var det kjempedeppis og jeg skulle aldri stappe en brystvorte i munnen på den ungen mer! Natt til i dag var jeg verdensmester og lå med en enorm tilfredsstillelse over å ha mettet mitt lille barn med min egen melk! :o)

Fortsetter under...

Jeg ble anbefalt sånne skjell, albueskjell (?) til å ha på brystvortene. Det hjalp bra, syntes jeg, men jeg ble litt sår rundt brystvorten isteden, der hvor kanten på skjellet gikk. Men skjellet suger seg fast og fylles med melk, og det leger brystvorten godt + at det visstnok skal være bra med saltene som er i skjellet. De beskytter også brystvortene mot gnissing fra genseren. Så - ut i fjæra og plukke hvis du har sjansen til det. :-) Jeg var heldig og fikk kjøpt mine på fødeavdelingen.

Ellers er det kanskje en trøst å tenke på at hvis du kniper tennene sammen og holder ut, så får du elefanthud på brystvortene om noen uker, og etter det tåler du nesten alt uten å bli sår! :-)

Lykke til videre med baby og amming! :-)

En ting som er veldig viktig for å unngå såre brystvorter er riktig ammestilling. Som det står i boken min: "Husk å føre barnet til brystet - ikke brystet til barnet". Støtt opp med en pute e.l. under slik at barnet ikke blir hengende i puppen.

Lykke til!

Jeg ble anbefalt sånne skjell, albueskjell (?) til å ha på brystvortene. Det hjalp bra, syntes jeg, men jeg ble litt sår rundt brystvorten isteden, der hvor kanten på skjellet gikk. Men skjellet suger seg fast og fylles med melk, og det leger brystvorten godt + at det visstnok skal være bra med saltene som er i skjellet. De beskytter også brystvortene mot gnissing fra genseren. Så - ut i fjæra og plukke hvis du har sjansen til det. :-) Jeg var heldig og fikk kjøpt mine på fødeavdelingen.

Ellers er det kanskje en trøst å tenke på at hvis du kniper tennene sammen og holder ut, så får du elefanthud på brystvortene om noen uker, og etter det tåler du nesten alt uten å bli sår! :-)

Lykke til videre med baby og amming! :-)

Jeg hadde forferdelig såre brystvorter, i flere måneder. Lina hadde sugd av en "bit", og jeg trodde aldri det skulle gro.

Jeg fikk stadig høre at det var så viktig med denne amme-stilligen, selv om jeg var sikker på at vi etterhvert gjorde det riktig. Det kan vi ikke har gjort, for etter at vi fikk riktig stilling, grodde det vonde på noen dager.

Så pass på at du sitter riktig, og ta tiden til hjelp. Jeg er temmelig stolt over at jeg ikke ga opp, selv om tårene trillet og ammestunden ikke ble kos men smerte. Jeg er sikker på at det går seg til. Ellers kan jeg også anbefale albueskjellene.

Gratulerer så mye med den lille piken forresten.

Lillemus, jeg har også store brystvorter, men de har ikke vært såre i det hele tatt! Men jeg har etter beste evne prøvd å få mye bryst i munnen hennes, og tydeligvis har jeg lykkes...

Ellers har jeg mange venninner som har vært vel så såre med andre barnet, så det er gjerne ikke så lett selv om man har gjort det før....

Lykke til i alle fall!

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Lillemus.

I enkelte tilfeller så kan det vär problematisk å amme pga at brystknoppene er store og vannskelige å gape over. Den förste tiden etter födsel er det normalt å bli litt öm og sår, men dette går over etter noen dager. Det er ikke normalt å blö, få sprekker eller at det er uutholdelig smertefult når barnet dier. Da er det noe som ikke er riktig ved ammestilling eller måten barnet tar brystet på. Brystknoppene blir ikke herdet og man skal ikke holde ut om man ikke vet årsaken til problemet. Dette er en gammel myte som er motbevist i mange studier. Det er årsaken som må rettes på. Vet man årsaken så kan en akseptere sårhet og smerte om man merker at det gradvis blir bedre og at ikke alt retter seg 100% med en gang. Ved store brystknopper er det viktig at barnet blir stimulert aktivt til å gape stort for å gape over brystknoppen, ikke suge den inn i munnen. Pass derfor også på at brystet er mykt slik at barnet klarer å melke areola(det brune området) hvor melkesjöene ligger. Du sier at du "stapper" brystknoppen inn i munnen så jeg vet ikke om dette er bare et uttrykk eller om det kan väre årsaken til at du er sår. Når jeg skal pröve å gi mödrene et billede av hvordan et riktig gap skal se ut så bruker jeg utrykket at barnet skal gape stort slik som om det skal spise en hamburger, ikke suge i seg spagetti.I tilegg hjelper de andre rådene du har fått med å klemme ut melk og la det lufttörre. Bruker du albueskjell så vär obs på å ikke bruke dem hele tiden. Brystene må få lufttörke.

En annen tröst er at barnet vokser fort så da er det håp om at det blir bedre om mummem på det nåvärende tidspunkt er litt liten. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...