Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var her om dagen hos helsesøster med minstemann, og hadde også med storebror på tre år og tre måneder. Plutselig sier helsesøster til storebror: "Neimen, bruker du bleie enda du da!?" Så fortsatte hun med å fortelle oss at nå var det på tide å kutte ut bleia, og det skulle vi gjøre ved tvang. Ingen nedtrapping eller spørsmål om han ville ha bleie eller truse, bare tvinge han til å gå uten. Bleie på natten kunne han også kutte ut med en gang mente hun, men da jeg satte et stort spørsmålstegn ved dette også, dro hun litt på det og kom fram til at man nok kunne vente fjorten dager med bleieslutt på natten. Jeg ble skikkelig irritert og var helt uenig med henne. Ble også irritert fordi hun tok opp dette når det egentlig var minstemann vi var der for. Merket også at storebror følte seg veldig ukomfortabel med hele situasjonen. Har alltid ment at bleieslutt skal man ta gradvis, slik vi gjorde med vårt største barn. Hadde tenkt til å la barnet venne seg til å gå uten bleie nå i sommer, for så å slutte helt i løpet av juli/august. Har jeg missforstått helt her? Er det helsesøster eller jeg som har rett? Denne helsesøsteren har også før kommet med en del merkelige påstander, som at vi ikke skulle gi tran fordi tran var noe som kun produsenten hadde funnet på var sunt for å tjene penger...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

11

• PieLill

6

• Terka

2

• Linnea78

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror nok helsesøster har rett her altså. Jeg tar alltid et forbehold, i forhold til hvilket barn snakker vi om?

Barne er ulike, og et bARN MÅ VÆRE MODENT NOK FOR Å KUTTE BLEIEN.

Først sier du at helsesster har rett - deretter hevder du at barn er jo ulike, og må modnes først?

Hvordan kommer du da samtidig fram til konklusjonen om at helsesøsters tvangs-metode er riktig??

Kjære vene, hun hørtes spesiell ut.

Det med tran kan godt være sant, produsenten har nok vært flink med markedsføringen. Men samtidig har de nok rett i at D-vitamin og omega-fettsyrer er sunt for små, og det har alltid funtes få alternativer til tran - så den tradisjonen har nok holdt hevd mye pga det.

Bytt helsesøster om du ikke føler at du stoler på henne - da er det lite vits i å gå til henne. Enig i at hun ikke burde blandet inn storebror i dette besøket.

Annonse

Tulla mi sluttet med bleie (jeg bestemte at nå var det slutt) da hun var 2,5 år. hun fikset det når det gjaldt tissing men bæsj skulle i bleia. Det gikk 1,5 år får hun sluttet med bæsj i bleia og ytterligere 2 mnd før nattbleia var borte, så dette må de vel styre litt selv mener nå jeg........

Ungen må selvsagt være motivert og klar for det! Men det å slutt tvert passer bra for mange. Er de klare så er de klare. Og det kan være forvirrende for noen at de glemmer om de har bleie på eller ikke! Men, du gjør vel det du føler er riktig for deg og dine barn?

Ordet "tvinge" er veldig sterkt. Men jeg tror at når barna er så store så kan de slutte med bleie. Noen barn fikser dette helt selv, andre trenger hjelp fra oss voksne.

Metoden med at dette skal barna få velge selv synes jeg ikke noe om. Hvorfor i all verden skal de få velge dette selv mens vi voksne tar alle de andre valgene for dem?

Motivasjon framfor tvang fungerer nok best:-)

mumitrollet

Bare en liten digresjon: Har aldri skjønt det der med å slutte med bleie om sommeren, bortsett fra mindre klesvask. Poden gikk en hel sommer og skvettet der han fant det for godt, han lærte ingen verdens ting av det.

Når det gjelder nattbleie, er jeg også tilhenger av at er det slutt, så er det slutt. Da bruker vi heller ikke bleie om natta. Vi tok ham opp på pottenoen uker i 12-1-tiden om natta, etter kort tid gikk det helt fint.

Bare en liten digresjon: Har aldri skjønt det der med å slutte med bleie om sommeren, bortsett fra mindre klesvask. Poden gikk en hel sommer og skvettet der han fant det for godt, han lærte ingen verdens ting av det.

Når det gjelder nattbleie, er jeg også tilhenger av at er det slutt, så er det slutt. Da bruker vi heller ikke bleie om natta. Vi tok ham opp på pottenoen uker i 12-1-tiden om natta, etter kort tid gikk det helt fint.

Det tror jeg er individuelt, gitt - eldstemann hos oss sluttet med både dag- og nattbleie samtidig, mens minsten (som ga seg med dagbleie på et langt tidligere tidspunkt enn storebror) har brukt et halvt år på å kvitte seg med nattbleia. Jeg har ikke anledning til å ta ham opp fire ganger hver natt, slik det har vært tilfelle de tre gangene vi "virkelig" har forsøkt.

Forhåpentligvis ser det ut til at han er klar nå, litt avhengig av når jeg tar ham opp om natta er det maks ett uhell etter det - men å legge ham om kvelden og så håpe at han er tørr neste morgen er ennå for optimistisk.

Til Knirk: jeg synes den høres litt merkelig ut, den uttalelsen fra helsesøster - så bastant og med ungen til stede, da.. Kanskje hun tror at det skal motivere ham å få høre hvor stor han er og at bleier ikke er for store barn, men jeg tror jeg skulle vært rimelig trygg på forholdet mitt til en unge for å benytte slike "pressmidler"..

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

Først sier du at helsesster har rett - deretter hevder du at barn er jo ulike, og må modnes først?

Hvordan kommer du da samtidig fram til konklusjonen om at helsesøsters tvangs-metode er riktig??

For å få barnet til å slutte med bleie, treng det sterke føringer fra en voksen. Et barn skjønner ikke allt det må gjøre helt av seg selv. You see.

Gjest togli

Vi gjorde det på samme måten med vår eldste, men måtte tilslutt kapitulere (etter mange måneder) og mange nederlag). Det viste seg at hun var sengevæter (arvelig)... Nå er hun ni år gammel og tørr de nettene hun på forhånd tar to minirintabletter (bare en funker ikke). Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for at vi ikke lot henne beholde bleia inntil videre.

Mellomsten slutta som normalt to år og 2 uker gammel (både dag og natt)

Minsten er 2 år og en mnd. Hun er helt klar for å slutte psykisk sett, men ikke fysisk. Hun maser stadig om å ha på truse og vi lar henne få dette (hjemme), men hun tisser seg alltid ut likevel. Kjenner ikke at det kommer før det er for sent. Dette er jo ganske normalt, så jeg håper hun ikke har arvet sengevætingen slik storesøster har gjort...

Gjest Samfunnskritiker

Jeg vet ikke mye om det med bleieslutt enda.Men det er jo greit å begynne med det om sommeren har jeg forstått. Helsesøster høres litt rar ut da som mener slike ting om tran :-)

Kanksje mente helsesøster at fettsyrene var like viktig som tran, og at det dermed var valfritt å ta tran eller andre varianter av "sunnt fett".?

Vi gjorde det på samme måten med vår eldste, men måtte tilslutt kapitulere (etter mange måneder) og mange nederlag). Det viste seg at hun var sengevæter (arvelig)... Nå er hun ni år gammel og tørr de nettene hun på forhånd tar to minirintabletter (bare en funker ikke). Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for at vi ikke lot henne beholde bleia inntil videre.

Mellomsten slutta som normalt to år og 2 uker gammel (både dag og natt)

Minsten er 2 år og en mnd. Hun er helt klar for å slutte psykisk sett, men ikke fysisk. Hun maser stadig om å ha på truse og vi lar henne få dette (hjemme), men hun tisser seg alltid ut likevel. Kjenner ikke at det kommer før det er for sent. Dette er jo ganske normalt, så jeg håper hun ikke har arvet sengevætingen slik storesøster har gjort...

Sengevæting er slitsomt, for barnet og foreldrene. Det vet jeg "alt" om, for sønnen vår vætet seg i 8 år. Ille.

Men - plutselig var det slutt! Etter utredning hos lege og på sykehus, forsøk med minirin tabletter og nesespray, alarm, med og uten bleie. Ingen ting fungerte.

Det måtte simpelthen ta sin tid. Musklene skulle modnes. Men - utrolig nok - det går seg til! Heldigvis.

For å få barnet til å slutte med bleie, treng det sterke føringer fra en voksen. Et barn skjønner ikke allt det må gjøre helt av seg selv. You see.

Ja, det vet jeg jo..

Men tvang versus modning er jo motsetninger. Det kom ikke akkurat fram i svaret ditt til hovedinnlegger hva du mente. Det sprikte i begge retninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...