sammfunnskritiker Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 1: Dette hadde ikke helsesøster noe med. Du var der med minstemann. Og du hadde ikke spurt om det. Dette var et problem for helsesøster, ikke for deg. 2: Barnet som er til kontroll skal ikke bli skjøvet til side av et annet søsken. 3: Man kritiserer _aldri_aldri_aldri_ (kunne fyldt en hel bok med _aldri_) et barn for måten foreldrene oppdrar det på. Må man på død og liv kritisere er foreldrene riktig adresse, og da skal barnet slippe å høre på. Man snakker dessuten ikke om barnet over hodet på barnet. 4: Det finnes mange måter å kutte bleier på. Å snakke som om kún en måte er den riktige, blir bare dumt, spesielt når det kommer fra en fagperson. Å kategorisk si at barn bare kan slutte med nattbleier er tragisk innsiktsløst fra en helsesøster. 5: Det er tøys å tvinge barn til noe de kan motiveres til. Det er uhyre sjeldent at et barn på den alderen ikke kan motiveres på bleieområdet og man må sette hardt mot hardt og bruke regelrett tvang. 6: Du er en voksen, intelligent dame. Tror helsesøster virkelig hun kan diktere deg som om du var en liten unge som ikke skjønte noe som helst? ***** Rent bortsett fra at helsesøster rågivning var uhøflig overfor deg og krenkende overfor barnet og generelt fullstendig malplassert... Vil jeg nevne at jeg benyttet denne metoden (minus tvang, pluss motivasjon) på en av mine. Det var den beste løsningen for akkurat det barnet akkurat da. Nattbleien har de sluttet med når den ble tørr. Jeg gidder ikke å kave vekk tid og ødelegge dyner, puter og madrasser på uttissede senger. Så helsesøsters forslag kan være en god idé for enkelte. Men du har jo allerde erfaringer og en slagplan som jeg ikke kan se noen grunn til at du skal endre på. mvh Helsesøster kan alltids ta feil, men jeg tror at når helsesøster påpeker slike ting til foreldre, er det et signal å ta med seg. Likeledes syns jeg når foreldre får tilbakemelding fra barnehage, skole, pptjenesten e.l bør sinalene iallefall tenkes over! Sjelden jeg har følt at det ikke er noe i det "fagpersonene" rundt barnet mitt har sagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Nå ser jeg at store deler av denne tråden er blitt slettet. Har vært borte en stund og antar derfor at noen begynte å bli en smule usaklige:) Jeg rakk imidlertid å se at enkelte i nokså spydige formuleringer etterlyste svar på hver minste detalj og unntak man kunne komme på. Vil derfor bare en gang for alle klargjøre hvs jeg mener. Om det ikke er spesielle årsaker som foreligger, om barnet har normal god utvikling men ikke viser tegn til å interessere seg for do og bleieslutt når det er passert tre år, ser jeg ingen problemer med å motivere barna til å tenke litt mer på det. Og, når barna finner ut at "Nå har jeg sluttet med bleier" synes jeg det er problematisk å "tvinge" dem til å bruke nattbleie dersom de selv ikke ønsker det. Da får man tåle noen uhell en stund, eller ta dem opp en gang eller to på potte el.l. i løpet av natta den første tiden. Jeg skjønner at enkelte enten ikke har lykkes med et slikt opplegg eller at enkelte av en eller annen grunn har store motforestillinger mot dette, alt jeg vet er at dette fungerte for oss og veldig mange andre jeg kjenner - gjennom flere generasjoner. Det er uklart for meg hvorfor dette skal være så fryktelig kontroversielt og hvorfor folk reagerer så voldsomt på dette, men dem om det. Det er tydelig at enkelte er sterkt uenige med meg, det får så være. Noen jeg kjenner hadde minst tre sengevætere på en gang. Der var det snakk om en og annen natt som var tørr. De hadde altså daglig måttet vaske opp til flere sett sengetøy. Foruten alle gangene dynene også hadde trengt en vask. Jeg synes faktisk ikke det er urimelig å kreve at et barn bruker nattbleie for å unngå å påføre foreldrene alt dette unødige merarbeidet foruten de ønkonomiske utgiftene. Vi voksne kan i stor grad påvirke barnas holdning til nattbleier. Om vi ser på det som et hjelpemiddel og ikke som en babygreie og skiller klart på dag og natt, vil mange barn velge bleiene framfor å våkne våt av sitt eget tiss morgen etter morgen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Barn lærer av å se andre gå på do, det har du helt rett i. Dette gjør de hjemme når foreldrene, eldre søsken går på do, eller i barnehagen med andre barn. Barn vil ønske å gjøre dette selv, når hun/han føler at barnet har kontroll på urin og avføring, det handler om barnet ønske om å mestre noe. Dette vil kunne komme av seg selv, helt uten at foreldrene har gjort noe aktivt for at barnet skal forsøke. Så ja, jeg har møtt mange eksempler i mitt 12 år lange engasjement i forskjellige barnehager der foreldre er sjokkerte over at barnet plutselig slutter med bleier, selv om foreldrene selv ikke hadde planer om å starte pottetrening på en stund enda. Bleieavvenningen skjer nå barnet er modent for det, det må ikke trenes eller motiveres av foreldrene. Men selvsagt kan det være mange barn som også trenger en dytt i ryggen, men man snakker da kun om å kutte ned på tiden i bleier med noen måneder, for selv barn som er sene med bleieslutt, vil kutte ut bleien når de føler seg klare for det. Jeg har min hovedvekt av arbeidserfaring fra barnevern. Her har jeg møtt mange barn, som ikke har hatt foreldre til stede i den grad behovet er. Mange av disse tisser og bæsjer på seg til skolealder og vell så det. Er de ikke modne de da? Jeg mener derimot at de er modne, men ikke fått nok oppfølging og motivasjon av voksne- som tar føringen på ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg har lest litt på denne tråden og undres: Finnes det foreldre som slutter å ta på ungen bleie om natta uten at barnethar vist at det kan holde seg tørt når det sover? En ting er å motivere for å slutte med bleie om dagen, men om natta? Det kommer vel når barnet er klart for det? Hos oss sluttet barna mine med nattbleie etter at bleien hadde vært tørr i en lenger periode. jeg husker nr 2, som "slet ut" en bleie etter å ha brukt den flere netter på rad uten at det kom noe i den. _Da_ kunne han slutte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg har lest litt på denne tråden og undres: Finnes det foreldre som slutter å ta på ungen bleie om natta uten at barnethar vist at det kan holde seg tørt når det sover? En ting er å motivere for å slutte med bleie om dagen, men om natta? Det kommer vel når barnet er klart for det? Hos oss sluttet barna mine med nattbleie etter at bleien hadde vært tørr i en lenger periode. jeg husker nr 2, som "slet ut" en bleie etter å ha brukt den flere netter på rad uten at det kom noe i den. _Da_ kunne han slutte. Samme her. Poden sluttet med dagbleie da han var 3 år 4 mnd, men nattbleien var søkkvåt i enda ett år. Snuppa sluttet med dagbleie da hun var 3 år 8 mnd og nattbleien forsvant 2 uker etterpå, da hadde den vært tørr like lenge som dagbleien var borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Noen jeg kjenner hadde minst tre sengevætere på en gang. Der var det snakk om en og annen natt som var tørr. De hadde altså daglig måttet vaske opp til flere sett sengetøy. Foruten alle gangene dynene også hadde trengt en vask. Jeg synes faktisk ikke det er urimelig å kreve at et barn bruker nattbleie for å unngå å påføre foreldrene alt dette unødige merarbeidet foruten de ønkonomiske utgiftene. Vi voksne kan i stor grad påvirke barnas holdning til nattbleier. Om vi ser på det som et hjelpemiddel og ikke som en babygreie og skiller klart på dag og natt, vil mange barn velge bleiene framfor å våkne våt av sitt eget tiss morgen etter morgen. mvh Jeg blir helt oppgitt! Påvirke barn til å bruke nattbleie før man vet om de trenger det? Ja, ja, hver på sin måte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg har lest litt på denne tråden og undres: Finnes det foreldre som slutter å ta på ungen bleie om natta uten at barnethar vist at det kan holde seg tørt når det sover? En ting er å motivere for å slutte med bleie om dagen, men om natta? Det kommer vel når barnet er klart for det? Hos oss sluttet barna mine med nattbleie etter at bleien hadde vært tørr i en lenger periode. jeg husker nr 2, som "slet ut" en bleie etter å ha brukt den flere netter på rad uten at det kom noe i den. _Da_ kunne han slutte. Ja, det finnes mange som oss. Ikke noe problem i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Tror generellt at mange foreldre i dag er litt "late" med bleieavvenning. Det skal liksom komme av seg selv. Og det er klart at det er litt jobb å passe på at barna kommer seg på do. Noen synes kanskje det er enklere å ta på en bleie. Er ikke helt uenig med det i det, nei... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Ja, det finnes mange som oss. Ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har visst litt tungt for det, så jeg spør: Mener du at barnet ditt tisser i bleien hver natt, men så finner du ut at nå får det være nok, og så slutter du å ta på det bleie når det skal legge seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg blir helt oppgitt! Påvirke barn til å bruke nattbleie før man vet om de trenger det? Ja, ja, hver på sin måte... Hvis bleien er søkkvåt om morgenen kan man med rimelig stor grad av sikkerhet si at de trenger dem. Har man da først laget et stort nummer ut av å slutte med nattbleier skaper man et kjempenederlag for barna som ikke klarer å holde seg tørre. Jeg valgte å ikke si stort om nattbleien før ungene selv tok det opp eller jeg visste vi hadde rimelig god sjanse for å lykkes. Å slutte med bleien, for så å måtte begynne igjen. Det er nedtur det. Nå velger man sikkert ulikt på dette området i forhold til hvilke erfaringer man har og den statistiske muligheten man vet det er for at barnet er sengevæter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg har lest litt på denne tråden og undres: Finnes det foreldre som slutter å ta på ungen bleie om natta uten at barnethar vist at det kan holde seg tørt når det sover? En ting er å motivere for å slutte med bleie om dagen, men om natta? Det kommer vel når barnet er klart for det? Hos oss sluttet barna mine med nattbleie etter at bleien hadde vært tørr i en lenger periode. jeg husker nr 2, som "slet ut" en bleie etter å ha brukt den flere netter på rad uten at det kom noe i den. _Da_ kunne han slutte. Tydeligvis. Men jeg ville ikke anbefalt det med tanke på de ekstraproblemene man har skapt for både seg selv og barnet om det skulle vise seg at barnet ikke kan holde seg om natta. Har for øvrig hatt noen som har sluttet med bleie om dagen og natta nesten samtidig og noen som har trengt noen år til med nattbleie. Mitt motto har vært at så lenge det ikke er et problem for barnet, er det ikke noe problem for meg. Det øyeblikket barnet plages av det må vi forsøke å gjøre noe med det på barnets premisser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Tror generellt at mange foreldre i dag er litt "late" med bleieavvenning. Det skal liksom komme av seg selv. Og det er klart at det er litt jobb å passe på at barna kommer seg på do. Noen synes kanskje det er enklere å ta på en bleie. Tror nok de nymotens bleiene har gjort det mer bekvemt både for barn og voksne å utsette dotreningen. Før i verden kunne man få kjøpt billige drittbleier som ble ubehagelig våte når man ville at de håpefulle skulle begynne å velge doen. I USA og sikkert mange andre plasser får man visstnok kjøp avvenningsbleier. **** Nå er jeg ikke sikker på hvor farlig det egentlig er med slike utsettelser, selv om det kan få en å annen helsesøter til å gå av hengslene og glemme alt hun forhåpentligvis en gang har lært om folkeskikk og repsekt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237531-tvinges-til-bleieslutt/page/3/#findComment-1830636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.