Gå til innhold

Anbefalte innlegg

F.eks. om det ikke finnes et tilfredstillende skoletilbud i nærheten.

For å ha mer kontakt medbarna.

mvh

Det med manglende skoletilbud kan jeg forstå. Faktisk også de som vil undervise hjemme av livssynsgrunner, selv om jeg synes synd på de barna det angår som går glipp av skolen som sosial arena og som mulighet til å få et bredere perspektiv på livssynet.

Mer kontakt med barna høres litt drøyt ut for meg, det er jo ikke så mange timene barna er på skolen.

Fortsetter under...

Okei, kanskje det :o)

Man skal aldri skjære alle over en kam osv..

Jeg kjenner til et par svært uheldige tilfeller av hjemmeskole, dessverre. Derav fordommene.

Jeg kjenner mellom 50 og 100 svært uheldige tilfeller av skolegang...

;-)

Måtte bare si det!

mvh

Det med manglende skoletilbud kan jeg forstå. Faktisk også de som vil undervise hjemme av livssynsgrunner, selv om jeg synes synd på de barna det angår som går glipp av skolen som sosial arena og som mulighet til å få et bredere perspektiv på livssynet.

Mer kontakt med barna høres litt drøyt ut for meg, det er jo ikke så mange timene barna er på skolen.

Det handler vel også om type kontakt med barna. Å møte barna på en så utrolig viktig og utviklende del av livet. Kan foreldrene gjøre en god jobb der, så hvorfor ikke.

Det finnes mange muligheter til å få et rikt og utviklende sosialt liv utenom det norske skolesystemet. Det er bare en offentlig vedtatt myte at det er umulig.

Det er også en myte at barn som på en eller annen måte ikke følger det tradisjonelle oppvekstmønsteret blir trangsynte og får en smal sosial kompetanse. Bare det å påstå at noen må være trangsynte fordi de ikke har vært i den vidsynte offetnlige skolen vi fleste er/var i er jo ganske trangsynt i seg selv.

Barn som kommer fra hjem med livssyn som avviker fra norsk standard, blir ofte mer nyanserte enn de som følger med strømmen. De blir nemlig fra de er ganske små tvunget til å forholde seg til at ikke alle tenker som dem. De oppdager også ganske fort at skal deres annerledeshet bli akseptert må de også respektere andre. De som følger strømmen har langt færre slike utfordringer og tvinges ikke i samme grad til å tenke grundig gjennom ting.

En annen ting er at enkelte foreldre utstyrer sine barn med skylapper. Om du går på skolen, eller drar til Oslos østkant og tror at du er i fiendeland, er det ikke mye som hjelper.

Går man i en klasse der det utvikler seg sterke klikker, f.eks. sosiale eller etniske, kan man ende opp langt mer fordomsfull enn om man hadde vokst opp i et ensartet miljø.

Fordomsfullhet handler mer om hvordan man ser, enn hva man ser. Eller hva man ser i det man ser.

mvh

Jeg kjenner mellom 50 og 100 svært uheldige tilfeller av skolegang...

;-)

Måtte bare si det!

mvh

Ok, point taken :o) Vanlig skole er ikke feilfri. Noen faller utenfor der også.

Men du kjenner sikkert til desto fler som har hatt nytte av offentlig skole. Jeg kjenner bare til eksempler der hjemmeskole har slått veldig feil ut. (Nå er det bare tre eksempler jeg personlig kjenner til, så jeg vet det er et dårlig statistisk grunnlag å ta utgangspunkt i da.)

Men alle disse familiene var strengt religiøse, to av dem vil jeg kalle fanatiske. Hensikten var å skjerme barna fra den syndige verden. På slikt grunnlag syns jeg i allefall det er trist og leit at dette godtas av myndighetene.

Jeg er skeptisk til religiøse friskoler også (har gått på en selv) men det er tross alt å foretrekke.

Det handler vel også om type kontakt med barna. Å møte barna på en så utrolig viktig og utviklende del av livet. Kan foreldrene gjøre en god jobb der, så hvorfor ikke.

Det finnes mange muligheter til å få et rikt og utviklende sosialt liv utenom det norske skolesystemet. Det er bare en offentlig vedtatt myte at det er umulig.

Det er også en myte at barn som på en eller annen måte ikke følger det tradisjonelle oppvekstmønsteret blir trangsynte og får en smal sosial kompetanse. Bare det å påstå at noen må være trangsynte fordi de ikke har vært i den vidsynte offetnlige skolen vi fleste er/var i er jo ganske trangsynt i seg selv.

Barn som kommer fra hjem med livssyn som avviker fra norsk standard, blir ofte mer nyanserte enn de som følger med strømmen. De blir nemlig fra de er ganske små tvunget til å forholde seg til at ikke alle tenker som dem. De oppdager også ganske fort at skal deres annerledeshet bli akseptert må de også respektere andre. De som følger strømmen har langt færre slike utfordringer og tvinges ikke i samme grad til å tenke grundig gjennom ting.

En annen ting er at enkelte foreldre utstyrer sine barn med skylapper. Om du går på skolen, eller drar til Oslos østkant og tror at du er i fiendeland, er det ikke mye som hjelper.

Går man i en klasse der det utvikler seg sterke klikker, f.eks. sosiale eller etniske, kan man ende opp langt mer fordomsfull enn om man hadde vokst opp i et ensartet miljø.

Fordomsfullhet handler mer om hvordan man ser, enn hva man ser. Eller hva man ser i det man ser.

mvh

Man kan jo selvfølgelig si hvorfor ikke, men det er ikke et svar på hvorfor:-)

Jeg har forøvrig ikke sagt at folk er trangsynte fordi de ikke har vært i den vidsynte offentlige skolen, for det mener jeg ikke at nødvendigvis er tilfellet. Men jeg tror dessvere at hvis man holdes vekk fra skolen og i et miljø hvor alle har samme livssyn, får man ikke den påvirkningen utenfra til å tenke gjennom sitt eget livssyn. Det vil selvfølgelig komme når man blir eldre, men jeg tror det er sundt å møte dette allerede i skoletiden.

Jeg tror dessuten at barna får større utbytte av å lære av både skolen og foreldrene. Jeg selv er nok faglig kompetent nok på de fleste felt til å kunne undervise mine barn godt oppover i skolen, men da ville de jo bare få min side av saken. Idag lærer de mye på skolen og får i tillegg mye input fra oss foreldre. På den måten får de mye bredere stimulering og kunnskaper.

Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor den offentlige skolen er så dårlig eller har så dårlig miljø at man ikke ønsker å ha sine barn der, men det har jeg jo allerede sagt at jeg ser kan være en grunn til å undervise barna selv.

Annonse

Ok, point taken :o) Vanlig skole er ikke feilfri. Noen faller utenfor der også.

Men du kjenner sikkert til desto fler som har hatt nytte av offentlig skole. Jeg kjenner bare til eksempler der hjemmeskole har slått veldig feil ut. (Nå er det bare tre eksempler jeg personlig kjenner til, så jeg vet det er et dårlig statistisk grunnlag å ta utgangspunkt i da.)

Men alle disse familiene var strengt religiøse, to av dem vil jeg kalle fanatiske. Hensikten var å skjerme barna fra den syndige verden. På slikt grunnlag syns jeg i allefall det er trist og leit at dette godtas av myndighetene.

Jeg er skeptisk til religiøse friskoler også (har gått på en selv) men det er tross alt å foretrekke.

Fanatiske foreldre som er livredde for verden omkring er et problem enten barna går på offentlig, privat skole eller får hjemmeundervisning.

Går de på offentlig skole vil verdikløften mellom hjem og skole være nokså uoverkommelig for barna. Går de på privat religiøs skole kan den alt etter som bli litt mindre. Er barna hjemme blir motsetningene mindre, men barna risikerer å bli sosialt inkomptente.

I min erfaringsstatistikk har en prosentvis større andel hatt glede av privat skole, enn av offentlig skole. Og prosentvis flere har hatt det svært vanskelig i offentlig skole enn i private.

De jeg kjenner som har drevet hjemmeundervisning har vært fantastisk dyktige og sannsynligvis gjort en bedre jobb enn nesten noe skole kunne gjort. Der fikk barna også etter som de ble litt eldre velge om de ville være hjemme eller gå på skole. De valgte å lære hjemme.

Men mine venner er vel ikke så mange flere å bygge statistikk på enn dine.

;-)

Det jeg er mest kritisk til i norsk skolementalitet er at man bare sender barna til en skole, uten å egentlig gå den nærmere etter i sømmene. En skole blir ikke bra eller dårlig fordi den er privat, religiøs, steiner, montesorri, offentlig eller hva det nå enn er.

Man må faktisk sjekke hvordan en skole fungerer. Hvilke holdninger har ledelsen. Hvilke pedagogiske prinsipper bekjenner de seg til. Hva er de pedagogiske prinsippene i praksiss. Hvordan er lærerne. Hvordan trives barna. Hva lærer de, i hvilket tempo, med hvilken kvalitet.

Spesielt offentlige skoler kan få bakoversveis når man kommer med slike spørsmål og holdninger. Man blir fort sett på som sær.

Det er et tankekors at mange norske foreldre bruker mer tid på å sjekke kvaliteten på slalomutstyret barna bruker enn skolen de går på.

Tar man DOL som eksempel. Hvor mange regndress-diskusjoner går det på hver diskusjon om gode undervisningsopplegg, gode skoler eller gode læreverk.

mvh

Man kan jo selvfølgelig si hvorfor ikke, men det er ikke et svar på hvorfor:-)

Jeg har forøvrig ikke sagt at folk er trangsynte fordi de ikke har vært i den vidsynte offentlige skolen, for det mener jeg ikke at nødvendigvis er tilfellet. Men jeg tror dessvere at hvis man holdes vekk fra skolen og i et miljø hvor alle har samme livssyn, får man ikke den påvirkningen utenfra til å tenke gjennom sitt eget livssyn. Det vil selvfølgelig komme når man blir eldre, men jeg tror det er sundt å møte dette allerede i skoletiden.

Jeg tror dessuten at barna får større utbytte av å lære av både skolen og foreldrene. Jeg selv er nok faglig kompetent nok på de fleste felt til å kunne undervise mine barn godt oppover i skolen, men da ville de jo bare få min side av saken. Idag lærer de mye på skolen og får i tillegg mye input fra oss foreldre. På den måten får de mye bredere stimulering og kunnskaper.

Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor den offentlige skolen er så dårlig eller har så dårlig miljø at man ikke ønsker å ha sine barn der, men det har jeg jo allerede sagt at jeg ser kan være en grunn til å undervise barna selv.

Jeg har allerede sagt hvorfor. For å få den utvidede kontakten med barna.

For mitt eget vedkommende ville hjemmeundervisning vært en nødløsning. Selv om jeg ville vært kompetent nok. For oss er et godt samarbeid mellom hjem og skole både til barnas beste og best for meg selv.

Men det forhindrer ikke at andre kan gjøre en så flott jobb med hjemmeundervisning, trives så godt med det både store og små, være så dyktige til å finne andre sosiale arenaer å spille på, at hjemmeundervisning er best.

Det er vanskelig å vokse opp i Norge uten å konfronteres med andre livssyn enn foreldrenes. Det skal langt mer til enn å gå på en friskole med noen lunde sammenfallende livssyn. Da må du hive ut TVen, radioen, PCen, PS, nekte ungene å gå på kjøpesenter, jage vekk alle andre unger i gata og være ekstremt nøye på hvem ungene ellers treffer av store og små.

Har du tenkt på at foreldre som har en tro du kanskje ikke synes er så smart, ikke nødvenigvis er tjukke i hodet. At disse foreldrene kan tenke langt mer enn alle utenforstående synsere på hvordan barna skal klare seg med eller uten en tro ute i den store verden når de etter hvert vokser opp.

At de faktisk kan være meget opptatte av at barna skal kunne ta selvstendige valg og vite hva de står for og hvorfor enten de velger si eller så.

Den norske standardmetoden for å få reflekterte og vidsynte barn vitner om stor trangsynthet.

mvh

Jeg har allerede sagt hvorfor. For å få den utvidede kontakten med barna.

For mitt eget vedkommende ville hjemmeundervisning vært en nødløsning. Selv om jeg ville vært kompetent nok. For oss er et godt samarbeid mellom hjem og skole både til barnas beste og best for meg selv.

Men det forhindrer ikke at andre kan gjøre en så flott jobb med hjemmeundervisning, trives så godt med det både store og små, være så dyktige til å finne andre sosiale arenaer å spille på, at hjemmeundervisning er best.

Det er vanskelig å vokse opp i Norge uten å konfronteres med andre livssyn enn foreldrenes. Det skal langt mer til enn å gå på en friskole med noen lunde sammenfallende livssyn. Da må du hive ut TVen, radioen, PCen, PS, nekte ungene å gå på kjøpesenter, jage vekk alle andre unger i gata og være ekstremt nøye på hvem ungene ellers treffer av store og små.

Har du tenkt på at foreldre som har en tro du kanskje ikke synes er så smart, ikke nødvenigvis er tjukke i hodet. At disse foreldrene kan tenke langt mer enn alle utenforstående synsere på hvordan barna skal klare seg med eller uten en tro ute i den store verden når de etter hvert vokser opp.

At de faktisk kan være meget opptatte av at barna skal kunne ta selvstendige valg og vite hva de står for og hvorfor enten de velger si eller så.

Den norske standardmetoden for å få reflekterte og vidsynte barn vitner om stor trangsynthet.

mvh

Det var da voldsomt, da. Jeg mener faktisk ikke at alle med annet livssyn enn meg er tjukke i hodet eller trangsynte, jeg skjønner ikke hvor du har det fra.

Jeg ser du sier at en grunn til å ha hjemmeskole er at man ønsker mer kontakt med barna, men du argumenterer bare med livssyn. Jeg skjønner fortsatt ikke det med å ha mer kontakt med barna, men vi er jo alle forskjellige.

Min egen erfaring med enkelte med avvikende livssyn er at de faktisk holder barna unna tv og pc og velger venner med omhu. Derfor min mening om denne saken. Det gjelder sikkert ikke alle, men noen. Og jeg har sagt at jeg kan forstå at man kan ønske å undervise barna hjemme i en slik situasjon, men at jeg ikke tror det er det beste for barna på generell basis.

Det var da voldsomt, da. Jeg mener faktisk ikke at alle med annet livssyn enn meg er tjukke i hodet eller trangsynte, jeg skjønner ikke hvor du har det fra.

Jeg ser du sier at en grunn til å ha hjemmeskole er at man ønsker mer kontakt med barna, men du argumenterer bare med livssyn. Jeg skjønner fortsatt ikke det med å ha mer kontakt med barna, men vi er jo alle forskjellige.

Min egen erfaring med enkelte med avvikende livssyn er at de faktisk holder barna unna tv og pc og velger venner med omhu. Derfor min mening om denne saken. Det gjelder sikkert ikke alle, men noen. Og jeg har sagt at jeg kan forstå at man kan ønske å undervise barna hjemme i en slik situasjon, men at jeg ikke tror det er det beste for barna på generell basis.

Slik du skriver låter det som du nesten tar utgangspunkt i at foreldre som har et "avvikende livssyn", hva nå det enn måtte være, og som velger en utdanningsvei som støtter opp under dette livssynet, ikke har forståelse for barnas behov for skolering i kulturen til samfunnet rundt dem. Noe slikt er ikke mye klokt.

Så når du antyder at det er slik foreldre som driver hjemmeundervisning eller sender barna til skoler som drives ut fra et bestemt livssyn bærer seg ad, kan du ikke ha høye tanker om deres fornuft og forståelse av sine barns beste.

Uttrykket "avvikende livssyn" er i seg selv et sterkt nedlatende begrep.

Selv ville jeg som sagt ikke valgt hjemmeundervisning uten at jeg anså det som tvingende nødvendig. Mine grunner til det er vel nokså lik dine.

Men det forhindrer ikke at det for andre kan være et godt valg. Det må være mulig å vise litt større tiltro til og respekt for de som velger annerledes enn seg selv, tross i at det finnes skrekkeksempler i alle leirer.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...