Gjest printa Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Litt innviklet spørsmål, men håper noen kan svare: Er det noen som er kjent med hvorfor, og hvordan en bank kan kreve bekreftelse på at jeg er "eneverge" for at jeg skal kunne opprette konto for min datter som er seks år? Saken er: For at hun skal få renteutbytte ved opprettelse av en slik konto, er det nødvendig for meg å innhente signatur fra far, på at kun jeg kan disponere hennes konto. Det er selvfølgelig ingenting i veien for at jeg kan Opprette denne kontoen i mitt navn, og i min konto, men da får hun ikke det renteutbytte hun kunne fått på å opprette sin egen barnekonto. Jeg har aldri hatt konto sammen med far til barnet, men har hatt forbindelse i en annen bank, der kun min signatur gjelder ved uttak på hennes konto. Far har gjeldsproblemer, og det er absolutt ingen fordel for oss å la han disponere over våre kontoer. Det har ikke vært aktuelt tidligere, og det er overhodet ikke aktuelt nå. Banken vil ha denne bekreftelsen, fordi far kan komme innom å forlange å få pengene utbetalt. fordi han er far til barnet. Jeg skrev under avtale om delt foreldreansvar, da barnet ble født, og Folkeregisteret, kan ikke hjelpe meg med å bekrefte at jeg er "eneverge" for mitt barn. Banken bruker "eneverge" begrepet. Selv har jeg bare hørt det ifm innleggelse på sykehus ol. Jeg har tidligere hatt problemer med å få far til å signere i forbindelse med pass til min datter. At vi enslige blir så diskriminert til tider, det ante meg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237588-skifte-av-bankforbindelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Vet ikke om jeg har forstått situasjonen riktig, men uten en slik bekreftelse på at kun du kan disponere hennes økonomiske midler, så har jo far automatisk rett til å disponere hennes konto i egenskap av å være verge (siden dere har delt foreldreansvar er dere begge hennes verger). Dersom det finnes saklig grunn til at far ikke bør ha denne muligheten, så vil jeg tro at du kan kontakte overformynderiet i din kommune og be om råd. Begrepet "eneverge" innebærer slik jeg forstår det kun at nettopp bare du kan disponere hennes økonomiske midler. Det er mulig å ha foreldreansvar men allikevel være fratatt retten til å disponere over hele eller deler av et barns formue. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237588-skifte-av-bankforbindelse/#findComment-1829767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.