Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikkeligenu

Sørg for å kjøpe telt med yttertelt. Det forhindrer dugg inne i teltet. Kjøp hengelås, så kan du gå fra teltet om dagen.

Stort fortelt er en fordel om dere skal ha det litt behagelig i utgangen av teltet, og ikke skal bære med dere teltet på fjellet. Stort fortelt betyr mer vekt.

Jeg har ligget mye i telt. Både som barn ute i hagen og som voksen, men ikke med små barn da.

Det er veldig morro/ koselig å ligge i telt. :-)

Hvis du tenker på høyfjellsturer er det lurt å kjøpe ett fjelltelt, med runde kanter, ett som er litt lavt. Hvis du ikke skal på høyfjellet ville jeg satset på ett med litt "takhøyde" og det er lurt å kjøpe for kanskje 5 eller 6 personer selv om dere er fire, slik at det er bedre plass inne i teltet. Hvis barna er litt større kan jo de ha eget tomannstelt og dere voksne ett firemannstelt... litt mer "privatliv". Ellers erjeg enig med ikkeligenu med tanke på todelt og yttertelt. Det er nok lurt å høre i en sportsforetning eller der du velger å kjøpe telt.

Yttertelt og fortelt med plass til bagasje etc, gjerne fortelt i begge ender.

Det kan være lurt å kjøpe telt med plass til 1 person mer enn dere egentlig er, så blir det plass til litt bagasje inne hvis det regner.

Hør i en sportsbutikk, eller en sånn turutstyrsbutikk, de ha r god peiling som regel.

Hvis du skal kjøpe et kvalitetstelt som varer en stund skal du passe på at teltet er laget av Rip-Stop polyester, og stengene skal være av aluminium. Det er massevis av ulike modeller å få kjøpt, noen ned i 3-400 kroner, men en god del er billige "engangstelt" som ikke varer.

Sjekk utvalget her:

http://www.xxl.no/xxl_templates/produktlistingWide____34191.aspx

Gjest Lisan12

Om du har tenkt deg på fjellturer hvor du skal gå litt også, så tenk på at teltet du kjøper ikke bør være for tungt. Spør betjeningen.

Gå i en sportsbutikk eller en fjellutsyrsbutikk og spør deg litt frem, men ikke la deg lure til å kjøpe det aller dyreste for det er ikke nødvendig til deres bruk vil jeg tro.

Sove i telt er det kosligste som finnes spør du meg, så bare gled dere !

Annonse

Ja både som barn, som voksen og med småbarn. Vi har et enkelt tunnell telt og jeg tror ikke det var spesielt dyrt (merkeløst). Fikk det i bryllupsgave fra en god venn, så jeg regner med ca 800-1000 kr. Det fungerer kjempefint (fjellturer kanskje 2 ganger pr sommer).

Vil anbefale telt med innertelt og yttertelt for å forhindre fuktighet, og med fortelt til oppbevaringsplass.

I motsetning til flere andre her mener jeg at en ikke trenger telt til flere personer enn man virkelig er, man skal jo ikke "bo" der om dagen, og man skal faktisk bære det. Med barn med på tur har man som regel nok å bære på utenom. Vårt telt er til fire (to vokse + to barn), og vi er to voksne og tre barn (mellom 4 og 10 år). Fungerer helt fint så langt (er det camping du tenker på kreves det vel større plass).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...