frosken Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Takk for svar, Vekten min har vaert jevn det siste 2 aarene, jeg har perioder da jeg klarer meg rimelig bra, og da gaar vekten litt ned.... Har liksom gitt litt opp og proeve. Det varer som regel noen dager foer jeg sprekker igjen. Problemet er at dette er saa inngrodd, og jeg har hatt det slik i mange mange aar. Har tvangspist siden jeg var 11-12 aar. Jeg proever og vaere konstruktiv naa, for jeg vil saa gjerne ha bukt med dette ogsaa. Foerst da foeler jeg meg fullstending feridgmed terapi. Synes det er vanskelig og snakke med teraputen om dette. Blir saa flau. Vet ahn kan se det paa overvekten min, men jeg klarer liksom ikke snakke om det med ham. Han vet om overgrepene, men vi har ikke snakket saa veldig mye om dem. Vet ikke helt om jeg har behov. Det jeg har mest tro pa er vel en spise hjemmelaget mat, og ikke feridgretter etc. Blir bare mer og mer sulten av sliek ting. Ting som inneholder sukker trigger ogsaa mye... Tror det handler om hverdagstruktur og rutiner. Siden vekten din er jevn, så lurer jeg på om du sulter deg i ukedagene for å veie opp for overspisingen i helgene. Jeg tror mange har nytte av et kosthold med relativt lite enkle karbohydrater, men med en tendens til overspising er det avgjørende at du ikke sulter deg. Å sulte seg er som å be om overspising etter noen dager! Kanskje du kunne planlegge overspisingen i helgene. Sørge for at du har mengder av frukt og ok middagsmat - men ikke karbohydratrik mat eller sjokolade tilgjengelig. Inngå en avtale med deg selv om at det er bra nok bare du ikke overspiser de mest triggende matvarene. Også bør du selvfølgelig snakke med terapeuten din om dette, inklusive skamfølelsen og hvor vanskelig det er å snakke om temaet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1830612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Husker jeg kastet ut alt av usunne matvarer. Men da gikk jeg løs på sunne. Og sunne matvarer kan man også få for mye av. Dette handler ikke om mat. Det handler aldri bare om mat, men enkelte typer mat er med på å vedlikeholde tendensen til overspising. Derfor kan man med fordel fokusere både på følelser og kosthold, særlig når man slik som urquell har komme ganske langt i en bearbeidelsesprosess. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1830614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest my sunshine Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Takk for svar, Vekten min har vaert jevn det siste 2 aarene, jeg har perioder da jeg klarer meg rimelig bra, og da gaar vekten litt ned.... Har liksom gitt litt opp og proeve. Det varer som regel noen dager foer jeg sprekker igjen. Problemet er at dette er saa inngrodd, og jeg har hatt det slik i mange mange aar. Har tvangspist siden jeg var 11-12 aar. Jeg proever og vaere konstruktiv naa, for jeg vil saa gjerne ha bukt med dette ogsaa. Foerst da foeler jeg meg fullstending feridgmed terapi. Synes det er vanskelig og snakke med teraputen om dette. Blir saa flau. Vet ahn kan se det paa overvekten min, men jeg klarer liksom ikke snakke om det med ham. Han vet om overgrepene, men vi har ikke snakket saa veldig mye om dem. Vet ikke helt om jeg har behov. Det jeg har mest tro pa er vel en spise hjemmelaget mat, og ikke feridgretter etc. Blir bare mer og mer sulten av sliek ting. Ting som inneholder sukker trigger ogsaa mye... Tror det handler om hverdagstruktur og rutiner. håper du velger å være åpne deg for terapeuten din,både angående spisingen og overgrepene. det kan være at du virkelig trenger å snakke og snakke om overgrepene for å bearbeide dem.og det er vel overgrepene som ligger i bunnen for problemet med spisingen,så gi det en sjanse selv om det er tøfft å åpne seg og prate om det. klem fra meg. (har du vurdert selvhjelpsgruppe ved et støttesenter?der er det svært god hjelp å få) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1830617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Joda det er forsåvidt gode forslag, men det vil nok ikke stopp overspisingen. Dette handler mer om følelser enn mat og fristelser. Det er så synd når alle tror at man har lagt på seg fordi man koser se for mye. Når man egentlig har det vondt. Men mat må man ha liksom. Nei, det vil nok ikke stoppe overspisingen, men hindre at hun legger på seg alt for mye. Man blir jo deprimert av å legge på seg også og da spiser man bare enda mer... Enig i at man må gå til der problemet egentlig ligger, men man kan få litt mer kontroll hvis man ikke har så mye godis rundt i huset :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1830682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest urquell Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Siden vekten din er jevn, så lurer jeg på om du sulter deg i ukedagene for å veie opp for overspisingen i helgene. Jeg tror mange har nytte av et kosthold med relativt lite enkle karbohydrater, men med en tendens til overspising er det avgjørende at du ikke sulter deg. Å sulte seg er som å be om overspising etter noen dager! Kanskje du kunne planlegge overspisingen i helgene. Sørge for at du har mengder av frukt og ok middagsmat - men ikke karbohydratrik mat eller sjokolade tilgjengelig. Inngå en avtale med deg selv om at det er bra nok bare du ikke overspiser de mest triggende matvarene. Også bør du selvfølgelig snakke med terapeuten din om dette, inklusive skamfølelsen og hvor vanskelig det er å snakke om temaet. Tusen takk for svar. Helgen gikk faktisk mye bedre enn jeg hadde fryktet.Spiste jo en del, men jeg spiste skikkelig mat som jeg hadde laget selv. Jeg har ogsaa definert sider ved lviet mitt som trigger en stressende, deprimert foelese. Naa vet jeg ihvertfall litt hva jeg kan gjoere for og hjelpe megselv.... Selvom det blir veldig vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1833598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Tusen takk for svar. Helgen gikk faktisk mye bedre enn jeg hadde fryktet.Spiste jo en del, men jeg spiste skikkelig mat som jeg hadde laget selv. Jeg har ogsaa definert sider ved lviet mitt som trigger en stressende, deprimert foelese. Naa vet jeg ihvertfall litt hva jeg kan gjoere for og hjelpe megselv.... Selvom det blir veldig vanskelig. Så flink du er til å forsøke å være konstruktiv.-) Skriv mer om temaet her dersom du føler deg hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237664-hjelp-til-og-stoppe-overspising/page/2/#findComment-1833648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.