Gå til innhold

hvordan slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Gjest uerfaren med slikt

gutt på 2år som er opptatt av å gå på do, men det kommer ingenting ennå.

Jeg tenker litt sånn at dette kanskje kan læres? Men hvordan går jeg fram? Sette han på do på faste tider? (når da?), gå uten truse eller med bleie innimellom?

tenker litt siden han faktisk vil sitte på do selv at vi kan jo prøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237710-hvordan-slutte-med-bleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje sette han på do med en gang han våkner og ellers spørre om han tror han har lyst til å sitte på do?

Ellers er det jo nydelig å gå rundt uten bleie i det fine sommerværet nå, kanskje han kan bli mer bevisst på når han må tisse og ikke når han virkelig ser det hver gang det skjer.

Meeeen... jeg har da ingen erfaring. ;)

Om det er vær til det kan du jo la han gå naken ute. Da finner han etter hvert ut hva som skjer.

Jeg har sett noen små gutter stå med stjerner i blikket og vil av begeistring pekt på en gul stråle og sagt, "Se! Se!"

Det kan jo være en god start...

En ting er at de synes det er kult å sitte på do. Noe annet er at de skal komme på å gå dit når tissetrangen er der.

mvh

Vi plasserte jentungen på do hver dag. Vi hadde klistremerkeskjema. I begynnelsen fikk hun et merke bare hun satt på do en stund. Så fikk hun stort klistremerke når det ble resultat, og lite når hun bare satt der.

Tilslutt var skjemaet fullt, og hun fikk velge seg en leike i butikken.

Stor stas. Hun var nesten tørr på 2 -3 måneder.

14 dager etter at vi slutta med bleie på dagtid, slutta vi på natta også. Da hadde hun vært tørr om morgenen i lang tid.

Vi tok denne avvenningen fra hun var 2 år og 11 mndr.

Storebroren hennes ble kvitt bleiene 2 år 7 mndr gammel, men med han gikk det mer av seg selv.

Jeg har bare erfaring med bleieslutt på 2 jenter. MEn vi gjorde det slik: De var begge så vidt fylt 2 år når jeg tok av dem bleia. Snakket masse om at nå skulle de tisse på do!!!

Kjøpte en god BabyBjørn doring som er lettvint å ta av og på doen + behagelig å sitte på.

Så ble de satt på do til faste tider; når de sto opp, etter hvert måltid, før vi gikk ut og før de la seg. I tillegg når jeg så at de begynte å bli tissetrengte (urolige, tar seg i skrittet osv.).

Vi satt som regel og ventet til det kom tiss, og da ble det stormende jubel og masse klapping.

Når uhell hendte (og det gjorde det jo i begynnelsen), så sa jeg bare: Uff da, kom så tisser vi ferdig på do. Lot tisset ligge og tok med ungen på do. Nesten uten unntak kom det mer tiss da. Igjen masse jubel.

Så tørket jeg opp dammen uten noe mer snakk om det.

Kommenterte de dammen, så sa jeg bare at: "Uff ja, det kom litt tiss. Men så tisset du på do - så kjempeflink du var!!!!"

Vi brukte under 1 uke med begge før de sluttet å ha uhell.

Etter 1-2 uker startet de å si i fra selv når de måtte på do. Men jeg fortsatte å sette dem på do til faste tider en god stund til.

Lillesøster hadde litt problemer med å slippe bæsjen i do. Men siden hun bestandig bæsjet etter middag, satte vi oss på do litt etter middagen, og så satt vi der og leste og sang og koste oss helt til bæsjen kom - igjen til masse jubel. Etter noen dager gikk det helt greit.

Nattbleie brukte storesøster 6 mnd til før hun var klar til å slutte med. Lillesøster 2 mnd ekstra.

Jeg tror at så lenge ungen viser en liten interesse for doen, så er det flott å utnytte den til bleieslutt.

Lykke til - og husk: Masse jubel!!!

Gjest togli

Minstejenta mi fylte nettopp to år og vil veldig gjerne ha truse på istedetfor bleie. Problemet er at hun foreløpig ikke kjenner når hun må på do.

Vi prøver uten bleie med jevne mellomrom og så fort jeg merker at hun har kontroll, så blir det nok bleieslutt (av med bleia hele tiden).

Mine to eldste slutta når de var 2 1/2 år og knapt 2 år gamle. De bare forkynte en dag at nå var de ferdige med bleier, så var saken grei :-)

I starten kunne det skje noen uhell, men det var bare fordi de glemte seg.

Annonse

Gjest Samfunnskritiker

Barns lutter med blier helt av seg selv, ble det sagt i en tidligere tråd.

Barnet ditt er to år- og jeg tror ikke du skal bekymre deg. La han bruke det neste året på å prøvesitte potten, ta av og på bleien selv,se på mamma og pappa som går på do, de andre barna i barnehagen osv "bevisstgjøringsprosess". Jeg syns det er tidlig å forvente noe av en toåring i forhold til bleieslutt. Å "tvinge" noen til å sitte på potta, gå med uttisset klær, forvente at det skal komme noe i potta osv- tror jeg er bare negativt for barnet.

Del begeistringen med barnet ditt og gjør disse nevnte tingene med STOR innlevelse, det tror jeg smitter.

Vi har aldri potte trent noen av barna våres, aldri tvunget dem til noen ting som helst- og alle er blitt tørre.

Vår rolle har vært "noen å dele begivenhetene med".

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...