Gå til innhold

Problematferd.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitat:

"Kurslederne bør unngå sarkastisk kritikk av andre perspektiver."

Nå er ikke du kursleder (antar jeg). Men jeg lurer på hva du ønsker å oppnå. Ønnsker du å fremheve deg selv som fortreffelig forelder og rakke ned på andre, eller ønsker du å hjelpe foreldre til å være gode foreldre?

Jeg håper på det siste, men er redd for at det er det første som blir resultatet. Ved å til stadighet fortelle foreldre som gjerne har dårlig samvittighet fra før at de er dårlige foreldre tvinger du alle i forsvarsposisjon.

Hilsen en som ikke er forelder, men jobber med barn og er opptatt av deres velferd. Og ikke minst, har vært et barn selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, det er sammenheng mellom foreldre-og barns adferd.

Barn bruker foreldre som rollemodeller. Om foreldre snakker til barn i form av bare kjeft, hvorfor skal da barn snakke i rolige former til foreldre?

Postitiv forsterkning er noe veldig lurt, mht barneoppdragelse. Og det å gi barna oppgaver i hjemmet. Da tenker jeg ikke faste oppgaver, men at de må bidra når det trenges. Feks om masse klær skal brettes og settes bort.

Ungene i dag har for mye fritid, så der er jeg helt enig med den artikkelen du la ved. Dagens barn læres opp til bare moro. Og det merker lærerne på skolen, på Vgs, og ved høyere utdanning...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Sitat:

"Kurslederne bør unngå sarkastisk kritikk av andre perspektiver."

Nå er ikke du kursleder (antar jeg). Men jeg lurer på hva du ønsker å oppnå. Ønnsker du å fremheve deg selv som fortreffelig forelder og rakke ned på andre, eller ønsker du å hjelpe foreldre til å være gode foreldre?

Jeg håper på det siste, men er redd for at det er det første som blir resultatet. Ved å til stadighet fortelle foreldre som gjerne har dårlig samvittighet fra før at de er dårlige foreldre tvinger du alle i forsvarsposisjon.

Hilsen en som ikke er forelder, men jobber med barn og er opptatt av deres velferd. Og ikke minst, har vært et barn selv.

Selvfølgelig skal man ikke rakke ned på andre foreldre. For barna er det best om man klarer gi foreldre litt selvtillit i sin foreldre-rolle.

Vi må ta kjøreskole for å kjøre bil, vi går kurs for å lære oppdra valpen, m.m. Barn får mange av oss, uten å ha noen erfaring med nettopp barn. Uten å ha noen ide om opprdagelse, om psykologi e.l.

At det da finnes et tilbud til vanlige foreldre, som ønsker bevisstgjøring på sin foreldrerolle synes jeg er et pluss.

Og så tenker jeg at de som faktisk melder seg på slike kurs er _tøffe_ og virkelig _viser_ at de setter barna i fokus.

For de forsøker gå inn i seg selv- til beste for sine barn. All respekt for disse foreldrene!

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke rakke ned på andre foreldre. For barna er det best om man klarer gi foreldre litt selvtillit i sin foreldre-rolle.

Vi må ta kjøreskole for å kjøre bil, vi går kurs for å lære oppdra valpen, m.m. Barn får mange av oss, uten å ha noen erfaring med nettopp barn. Uten å ha noen ide om opprdagelse, om psykologi e.l.

At det da finnes et tilbud til vanlige foreldre, som ønsker bevisstgjøring på sin foreldrerolle synes jeg er et pluss.

Og så tenker jeg at de som faktisk melder seg på slike kurs er _tøffe_ og virkelig _viser_ at de setter barna i fokus.

For de forsøker gå inn i seg selv- til beste for sine barn. All respekt for disse foreldrene!

Det synes jeg og. Burde selvsagt ha skrevet det! Synes det er noe alle foreldre burde få tilbud om! Tror mange foreldre ønsker mer kunnskap.

Min kommentar var til Samfunnskritiker, fordi jeg har fulgt mye av det h*n har skrevet tidligere.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det synes jeg og. Burde selvsagt ha skrevet det! Synes det er noe alle foreldre burde få tilbud om! Tror mange foreldre ønsker mer kunnskap.

Min kommentar var til Samfunnskritiker, fordi jeg har fulgt mye av det h*n har skrevet tidligere.

OK.

;-)

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Sitat:

"Kurslederne bør unngå sarkastisk kritikk av andre perspektiver."

Nå er ikke du kursleder (antar jeg). Men jeg lurer på hva du ønsker å oppnå. Ønnsker du å fremheve deg selv som fortreffelig forelder og rakke ned på andre, eller ønsker du å hjelpe foreldre til å være gode foreldre?

Jeg håper på det siste, men er redd for at det er det første som blir resultatet. Ved å til stadighet fortelle foreldre som gjerne har dårlig samvittighet fra før at de er dårlige foreldre tvinger du alle i forsvarsposisjon.

Hilsen en som ikke er forelder, men jobber med barn og er opptatt av deres velferd. Og ikke minst, har vært et barn selv.

Manglende oppdragerferdigheter kan bidra til mobbing, skulking, aggresjon, vold og kriminalitet hos barn og unge.

Jeg ønsker bare en diskusjon, en bevisstgjøring og klare tanker omkring barn, barns behov og foreldrerollen og grensesetting.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Det synes jeg og. Burde selvsagt ha skrevet det! Synes det er noe alle foreldre burde få tilbud om! Tror mange foreldre ønsker mer kunnskap.

Min kommentar var til Samfunnskritiker, fordi jeg har fulgt mye av det h*n har skrevet tidligere.

Og da har du hatt innstrykk av at målet har vært kritikk, fremfor diskusjon?

- Men det er helt greit.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Ja, det er sammenheng mellom foreldre-og barns adferd.

Barn bruker foreldre som rollemodeller. Om foreldre snakker til barn i form av bare kjeft, hvorfor skal da barn snakke i rolige former til foreldre?

Postitiv forsterkning er noe veldig lurt, mht barneoppdragelse. Og det å gi barna oppgaver i hjemmet. Da tenker jeg ikke faste oppgaver, men at de må bidra når det trenges. Feks om masse klær skal brettes og settes bort.

Ungene i dag har for mye fritid, så der er jeg helt enig med den artikkelen du la ved. Dagens barn læres opp til bare moro. Og det merker lærerne på skolen, på Vgs, og ved høyere utdanning...

Hva legger folk flest i begrepet "positiv forsterkning", tror du?

er det et ok. begrep å operer med?

Skrevet

Får ikke opp linken din jeg men...

Har selv to barn...et "normalt" og et med "moderate" adferdsvansker. Disse to har fått lik oppdragelse ( så lik det går ann på to forskjellige barn da)...så jeg er ikke enig i at det kun er foreldreadferden som styrer dette.

Har de siste årene observet barn rundt meg, og syns å se at de barna som ikke er "helt" som alle andre barn, eller som ikke følger den "gyllende" streken for hva som er riktig / gal adferd, automatisk blir betegnet som barn med adferdsproblemer.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hva legger folk flest i begrepet "positiv forsterkning", tror du?

er det et ok. begrep å operer med?

Hva folk flest legger i begrepet positiv forsterkning vet ikke jeg.

Det jeg legger i det er å forsøke å fremelske positiv adferd. Positiv adferd som lek, rydding etc får ros. Om en av mine gjør det, mens den andre gjør ufarlig men uønsket ting- så vanker det ROS til den som gjorde rett. Ingenting til den som gjorde uønsket adferd.

Resultatet er ofte at den som handlet feil, vil herme etter den som gjorde positive ting. Da blir det selvsagt ROS.

(Dette var ofte responsen på småting.Store- feile ting- som feks sprittusj på veggen, medfører kjeft og feks vasking av veggen.)

OK begrep? Vet ikke jeg. Hva mener du?

Prinsippet er greit- men i praksis kan det være vanskelig gjennomførbart. Dessuten er ingen "metoder" helt perfekte.

Gjest veslekari
Skrevet

Har du store problemer med foreldre?? Du rakker ned på dem støtt og stadig!

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Har du store problemer med foreldre?? Du rakker ned på dem støtt og stadig!

I grunn ikke. Forholder meg til dem hele tiden. Både i jobb og privat!

Mange flotte foreldre, hvordan det?

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Hva folk flest legger i begrepet positiv forsterkning vet ikke jeg.

Det jeg legger i det er å forsøke å fremelske positiv adferd. Positiv adferd som lek, rydding etc får ros. Om en av mine gjør det, mens den andre gjør ufarlig men uønsket ting- så vanker det ROS til den som gjorde rett. Ingenting til den som gjorde uønsket adferd.

Resultatet er ofte at den som handlet feil, vil herme etter den som gjorde positive ting. Da blir det selvsagt ROS.

(Dette var ofte responsen på småting.Store- feile ting- som feks sprittusj på veggen, medfører kjeft og feks vasking av veggen.)

OK begrep? Vet ikke jeg. Hva mener du?

Prinsippet er greit- men i praksis kan det være vanskelig gjennomførbart. Dessuten er ingen "metoder" helt perfekte.

Jeg syns et begrep er fullkommet og bare fullkommet, dersom det har en motvekt. Hvis det finnes positiv forsterkning, må det også finnes negativ forsterkning osv...

Jeg liker ikke å snakke om metoder for oppdragelse, eller metode i seg selv. Heller en teori og en praktisk anvendelse av denne.

Artikkelen jeg henviste til, er jo atferdsanalytisk, og som kjent er jo behavorismen blitt kritisert gjennom tidene.Nå ser vi at den blomstrer for fullt igjen, og positiv forsterkning er "kjernen" i all atferdsanalytisk jobbing.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg syns et begrep er fullkommet og bare fullkommet, dersom det har en motvekt. Hvis det finnes positiv forsterkning, må det også finnes negativ forsterkning osv...

Jeg liker ikke å snakke om metoder for oppdragelse, eller metode i seg selv. Heller en teori og en praktisk anvendelse av denne.

Artikkelen jeg henviste til, er jo atferdsanalytisk, og som kjent er jo behavorismen blitt kritisert gjennom tidene.Nå ser vi at den blomstrer for fullt igjen, og positiv forsterkning er "kjernen" i all atferdsanalytisk jobbing.

"Jeg syns et begrep er fullkommet og bare fullkommet, dersom det har en motvekt. Hvis det finnes positiv forsterkning, må det også finnes negativ forsterkning osv..." skriver du.

Nå har jeg ikke tenkt å gå i diskusjon hvorvidt begrepet "positiv forsterkning" er FULLKOMMENT eller ikke.

Men den har sin motvekt. hva forsterkes dersom man feks sier "du gjør alltid sånne dumme ting". "typisk deg" etc. At barnet kun ved å gjøre gale ting blir _sett_ og får oppmerksomhet (da i form av kjeft, men dog?)?

jeg tror dette er å forsterke den negative adferden...Barnet lever opp til "forventningene" som de rundt stiller "krav" om.

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

"Jeg syns et begrep er fullkommet og bare fullkommet, dersom det har en motvekt. Hvis det finnes positiv forsterkning, må det også finnes negativ forsterkning osv..." skriver du.

Nå har jeg ikke tenkt å gå i diskusjon hvorvidt begrepet "positiv forsterkning" er FULLKOMMENT eller ikke.

Men den har sin motvekt. hva forsterkes dersom man feks sier "du gjør alltid sånne dumme ting". "typisk deg" etc. At barnet kun ved å gjøre gale ting blir _sett_ og får oppmerksomhet (da i form av kjeft, men dog?)?

jeg tror dette er å forsterke den negative adferden...Barnet lever opp til "forventningene" som de rundt stiller "krav" om.

Hvis din teori om positiv forsterkning stemmer, hva blir da positiv og negativ staff foreksempel?

Et enkeltbegrep av en hel teori, kan ikke alene b,i fullkommen, tenker jeg.

Dette er jo noen av de teoriene som super nanny- programmene, baser sine tiltak på. Derfor hadde det vært morrsom å se hvordan teorien fatisk er, kontra slik begrepene oppfattes ute blant normal befolkningen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvis din teori om positiv forsterkning stemmer, hva blir da positiv og negativ staff foreksempel?

Et enkeltbegrep av en hel teori, kan ikke alene b,i fullkommen, tenker jeg.

Dette er jo noen av de teoriene som super nanny- programmene, baser sine tiltak på. Derfor hadde det vært morrsom å se hvordan teorien fatisk er, kontra slik begrepene oppfattes ute blant normal befolkningen.

Vet ikke. Jeg har ALDRI sett noen supernannyprogrammer. de eksisterte ikke da jeg hadde små barn.

Jeg har ikke grublet over _begrepene_ for det er for meg uinteressant. Det som betød noe for meg, var å forsøke oppdra mine barn på best mulig måte. Hvorvidt "metoden" bare er en "del av en teori" (forstod jeg deg rett?), eller ikke, er meg fullstendig likegyldig.

:-)

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Vet ikke. Jeg har ALDRI sett noen supernannyprogrammer. de eksisterte ikke da jeg hadde små barn.

Jeg har ikke grublet over _begrepene_ for det er for meg uinteressant. Det som betød noe for meg, var å forsøke oppdra mine barn på best mulig måte. Hvorvidt "metoden" bare er en "del av en teori" (forstod jeg deg rett?), eller ikke, er meg fullstendig likegyldig.

:-)

En hovedårsak til problematferd, er jo nettopp det du sier nå" uinteressant eller lykegyldighet".

I norske skoler og i norske hjem, tror jeg det sitter allt for mange, med en slik holdning- som gjør at de blir mindre gode på å håndere konflikter når de oppstår.

Skal vi kunne stoppe mobbing, og den vonde sirkelen mange barn havner i, trenger vi kompetente voksne.

Da kreves det at vi er reflekterte- og har klare formeninger om ting som har betydning for oss selv og andre som er rundt oss.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

En hovedårsak til problematferd, er jo nettopp det du sier nå" uinteressant eller lykegyldighet".

I norske skoler og i norske hjem, tror jeg det sitter allt for mange, med en slik holdning- som gjør at de blir mindre gode på å håndere konflikter når de oppstår.

Skal vi kunne stoppe mobbing, og den vonde sirkelen mange barn havner i, trenger vi kompetente voksne.

Da kreves det at vi er reflekterte- og har klare formeninger om ting som har betydning for oss selv og andre som er rundt oss.

Du misforstod visst meg...

Du skriver: "En hovedårsak til problematferd, er jo nettopp det du sier nå" uinteressant eller lykegyldighet".

Det jeg er likegyldig over er BEGREPET eller hvilke ORD man bruker på å beskrive sin form for oppdragelse.

Jeg er IKKE likegyldig mht til å ville oppdra barn på best mulig måte.

:-)

Gjest dennyd
Skrevet

Jeg tro noen barn er født vanskeligere enn andre. Vet om flere barn med atfersproblemer og som har helsøsken som oppfører seg pent. Om det bare var foreldrenes feil skulle jo alle barna være problematiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...