Gå til innhold

Problematferd.

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg tro noen barn er født vanskeligere enn andre. Vet om flere barn med atfersproblemer og som har helsøsken som oppfører seg pent. Om det bare var foreldrenes feil skulle jo alle barna være problematiske.

Enig med deg at noen sikkert er født vanskeligere. For ulike barn _har_ jo ulik personlighet- og den er jo ikke bare resultat av oppdragelse.

Sikkert vanskelig å skille arv/biologi fra miljø/oppdragelse. Men er det ikke slik at midterste barn i en søskenflokk på 3 ofte er lite sett- og kan te seg deretter?

Så det å være bevisst i sin rolle som forelder er sikkert ikke så dumt.

Ingen klar svar m.a.o. Noe skyldes personlighet- og noe miljø/oppdragelse.

:-)

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Jeg tro noen barn er født vanskeligere enn andre. Vet om flere barn med atfersproblemer og som har helsøsken som oppfører seg pent. Om det bare var foreldrenes feil skulle jo alle barna være problematiske.

Jeg tror ikke det er riktig å kalle det foreldrenes feil. Heller uvitenhet. Tre barn i samme søskenflokk, trenger ikke nødvendigvis de samme reglene, grensene og tilbakemeldingene fra foreldrene.

Genrellt sett, tror jeg mange mener at en del av oppdragelsen, er å behandle barna likt. Kanskje er dette en fallgruve?

I allefall, ser jeg på mine barn, at de trenger ulike måter å motiveres på.

spennende dette med motivasjon av barn!

Gjest Samfunnskritiker
Skrevet

Enig med deg at noen sikkert er født vanskeligere. For ulike barn _har_ jo ulik personlighet- og den er jo ikke bare resultat av oppdragelse.

Sikkert vanskelig å skille arv/biologi fra miljø/oppdragelse. Men er det ikke slik at midterste barn i en søskenflokk på 3 ofte er lite sett- og kan te seg deretter?

Så det å være bevisst i sin rolle som forelder er sikkert ikke så dumt.

Ingen klar svar m.a.o. Noe skyldes personlighet- og noe miljø/oppdragelse.

:-)

Ulike personligheter, trenger kanskje ulike grenser- og andre strategier for læring?

Er det noen barn som er vanskeligere enn andre?

Eller foreldrene som ikke kan nok om, hvordan håndere akurat dette barnet?

Enig med deg, ingen fasit svar.

Skrevet

Selvsagt er det sammenheng mellom hvordan foreldre oppfører seg og hvordan barna oppfører seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...